Ei ainuttakaan työkyvyttömyyseläkettä: Ennaltaehkäisy ja innovatiiviset palvelut tuovat loistavia tuloksia Fluidolla – Poimi 5 tehokasta vinkkiä
Kansainvälinen suomalaismenestyjä Fluido on saanut poikkeuksellisen hyviä tuloksia työkyvyn ja -hyvinvoinnin kehittämisessä. Menestyksen taustalla on innovatiivisia palveluja, fiksua ennaltaehkäisyä ja modernia yhteistyötä Elon ja LähiTapiolan kanssa. Poimi viisi toimivaksi havaittua keinoa parantaa työhyvinvointia – ne maksavat itsensä takaisin monillakin eri tavoilla.
– Yksikään työntekijämme ei ole koskaan joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle. Mieleeni tulee heti pari tapausta, joissa tilanne olisi todennäköisesti ollut ihan erinäköinen ilman meidän järjestelyjämme, kertoo kansainvälisen it-yhtiö Fluidon ihmisistä ja kulttuurista vastaava henkilöstöjohtaja Pauliina Löytty.
Fluidon erinomaiset tulokset niin työntekijöiden hyvinvoinnissa kuin työkyvyssäkin eivät ole sattumaa eivätkä itsestäänselvyyksiä. Harva suomalainen yritys on kasvanut ja kansainvälistynyt samanlaista vauhtia. Fluido aloitti vuonna 2010 startupina. Yhtiö digitalisoi asiakkaittensa liiketoimintaa Salesforce.com-tekniikalla ja keskittyy Salesforce-konsultointiin, -käyttöönottoon ja -kehitykseen. Reilussa vuosikymmenessä Fluidosta on kasvanut yksi Pohjois-Euroopan merkittävimmistä Salesforce-konsultointiyhtiöistä, jolla on yli 500 työntekijää ja toimintaa yhdeksässä maassa.
Löytty kertoo, että menestyksen avaintekijöitä on panostus työntekijöiden hyvinvointiin.
– Aivan alusta asti oli asiaa, että toimimme ihmiset edellä. Se on aina ollut toimintamme ytimessä. Meile on tärkeintä, että ihmisillä on hyvä olla, mutta kyllä myös bisnes ja tuottavuus hyötyvät hyvinvoivasta henkilöstöstä. Työhyvinvointiin panostaminen maksaa itsensä takaisin myös liiketoiminnallisesti, Löytty kertoo.
Työhyvinvointia onkin kehitetty Fluidolla määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti. Yksi onnistumisen avaimista on ollut tiivis yhteistyö työeläke- ja vakuutusyhtiön kanssa, jossa on kehitetty moderneja toimintatapoja ja innovatiivisia palveluja.
Fluidon henkilöstön hyvinvointia ja työkykyä tuetaan neljän yrityksen tiiviillä yhteistyöllä. Työeläkeyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö LähiTapiola ovat yhdessä auttaneet Fluidoa jo vuosien ajan. Myöhemmin yhteistyöhön liitettiin LähiTapiolan kumppani Mehiläinen menettelymaan Fluidon työterveyspalveluista.
Löytty kertoo, että alkuvaiheessa yhteistyö Elon ja LähiTapiolan kanssa ei osattu hyödyntää yhtä hyvin viime vuosina.
– Nyt kun lausumme säännöllisesti konkreettisia hankkeita yhdessä, yhteistyömme on todella tuloksellista, hän kiittää.
Huomio on ennaltaehkäisevissä toimissa.
– Mitä aikaisemmin ongelmiin puututaan, sitä helpommalla niistä yleensä selvitään. Kun käytössä on työntekijää varhain tukevia palveluja, saatetaan selvitä kokonaan ilman sairauspoissaoloa, Löytty muistuttaa.
Hyvä esimerkki moderneista ennaltaehkäisevistä palveluista on mielialavalmentaja. Jos jollakulla on elämässään tai työssään vaikea tilanne – tai jos vaikkapa asiakkuus on erityisen haastava – tilannetta voi käydä läpi työterveyspsykologin kanssa. Hän voi järjestää tarpeen mukaan jatkoapua, mutta usein tilanne helpottaa tuntuvasti jo tällä varhaisella avulla.
Fluidon ihmisistä ja kulttuurista Suomessa vastaava henkilöstöpäällikkö Hanna Viia kertoo, että palvelujen käytön kynnys halutaan pitää matalana.
– Työterveyspalveluihin saa varata ajan suoraan itse. Se on tehty mahdollisimman helpoksi, ja kaikki palvelut korvataan, hän kertoo.
Perinteisten työterveyspalvelujen lisäksi tarjolla on tukea esimerkiksi oman terveyden edistämiseen, vaikkapa ravitsemuksen, unen ja liikunnan alueilla.
Kaikkein tärkeimpänä Löytty ja Viia pitävät laajempaa suunnittelun ja työkykyjohtamisen työtä, jota tehdään Elon, LähiTapiolan ja myös työterveyskumppanin kanssa.
– Esimerkiksi kunnollisen riskikartoituksen tekeminen vaatii työtä, mutta silloin tulee käytyä läpi kohta kohdalta mahdolliset riskit ja se, mitä niiden hyväksi on tehty. Tämä on ollut erittäin hyvä järjestely, kertoo Viia.
Kartoituksissa on tunnistettu hyvin erilaisia riskiryhmiä, joiden hyväksi on sitten voitu suunnitella kohdistettuja konkreettisia toimia.
Toinen avaintekijä hyvinvoinnin ja työkyvyn parantamisessa on esihenkilöiden koulutus.
– Elo on ollut valtavan hyvin mukana tukemassa esihenkilötyötämme, kiittää Löytty.
Elon asiantuntijoiden avulla on luotu valmennusohjelma, joka auttaa esihenkilöitä huomioimaan sekä omaa että alaisten työkykyä. Opastusta annetaan esimerkiksi haastavien tilanteiden hoitamiseen.
– Esihenkilöitä tukevaa materiaalia on runsaasti, ja esimerkiksi Elon webinaarit ovat valtavan hyviä, Viia kiittää.
Työntekijöiden hyvinvointiin panostaminen kannattaa kaikilla mittareilla
– Työkykyyn panostaminen maksaa itsensä takaisin niin monin tavoin. Se on juuri sitä, mihin organisaatioissa pitäisi nyt panostaa, Löytty toteaa.
Tämä on oikein ennen kaikkea inhimilliseltä kannalta. Löytty ja Viia kuitenkin muistuttavat, että myös taloudellisesti on edullisempaa sijoittaa hyviin työkykypalveluihin kuin maksaa sairauspoissaolojen ja pahimmillaan työkyvyttömyyseläkkeiden kustannuksia. Ja kaiken lisäksi tyytyväiset työntekijät ja hyvät palvelut auttavat rekrytoimaan uusia osaajia, joista on kova kilpailu.
– Olen vienyt Suomen osaamista muihinkin maihin, ja paikallisilta ammattilaisilta on tullut erinomaista palautetta. Moni on yllättynyt, että asiat voidaan hoitaa näin hyvin, Löytty kertoo.
Fluidolla ollaan erittäin tyytyväisiä tiiviiseen yhteistyöhön Elon, LähiTapiolan ja myös työterveyskumppanin kanssa. Löytty ei pidä toimivana ratkaisuna mallia, jossa kumppanit olisivat erillisiä, ja kaikkien kanssa pidettäisiin omia palavereja ja mietittäisiin ehkä päällekkäisiäkin hankkeita.
Viia on samaa mieltä.
– Olen pitänyt todella paljon siitä, että toimimme yhdessä. Kaikki on selkeää, tieto kulkee ja yhteistyö sujuu. Tarpeen tullen saan aina puhelimella kiinni tutun henkilön, joka osaa auttaa haastavissa tilanteissa, hän kertoo.
Löytty muistuttaa, että mahdollisuuksia työkyvyn ja työhyvinvoinnin parantamiseen on todella paljon.
– Antakaa Elon ja LähiTapiolan auttaa ja käyttäkää eri vaihtoehtoja hyväksi, hän kannustaa. Fluidon kokemus on, että tiiviillä yhteistyöllä ja moderneilla keinoilla saadaan aikaan todella hyviä tuloksia.
Fluidon viisi vinkkiä työkyvyn ja työhyvinvoinnin parantamiseen:
1. Ennaltaehkäise. Ongelman ennaltaehkäisy on aina paras vaihtoehto inhimillisesti. Lisäksi se säästää kustannuksia ja tukee liiketoimintaa. Hyvät työkykypalvelut maksavat itsensä takaisin monin tavoin.
2. Kartoita riskit kunnolla. Perusteellinen riskikartoitus vaatii vaivannäköä, mutta se kannattaa. Kartoituksessa voidaan tunnistaa erilaisia riskiryhmiä ja -tilanteita, mikä mahdollistaa ongelmien varhaisen ja kohdistetun ennaltaehkäisyn.
3. Esihenkilöt ovat avainroolissa. Esihenkilöiden koulutukseen ja heidän omaankin jaksamiseensa kannattaa panostaa. Esihenkilöillä on avainrooli koko työyhteisön hyvinvoinnissa ja siinä, että ongelmia huomataan ja korjataan ajoissa.
4. Toteuta työhön paluu oikein. On hyvä, ennen pitkältä sairauslomalta palata liian varhain työhön. Se voi johtaa ongelman uusiutumiseen. Paluu voi olla hyvä tehdä asteittain osasairauspäivärahan avulla.
5. Yhteistyössä on voimaa. Tiivis tiimityö työeläke- ja vakuutusyhtiön sekä työterveyspalvelujen tuottajan kanssa tuottaa parhaita tuloksia.
LähiTapi ja Elo työkykyä asiakaskehityksen hallitsemaan ja parantamaan henkilöstön hyvinvointia.