Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Talous15.2.2023

LähiTapiola Länsi-Suomen vuosi 2022: Vakaata elämänturvaa poikkeusaikana – 45 miljoonaa korvauksia ja 9 miljoonaa muita hyötyjä omistaja-asiakkaille

LähiTapiola Länsi-Suomen vakuutustoiminnan tulos oli jälleen vahva ja vakavaraisuus vahvistui ennätystasolle. Sekä asiakastyytyväisyys että asiakasmäärä jatkoivat kasvuaan. Omistaja-asiakkaille suunnattujen hyötyjen arvo kohosi edeltävää vuotta suuremmaksi. Sijoitusmarkkinoiden heikko kehitys painoi kokonaistulosta alaspäin.

LähiTapiola Länsi-Suomen vakuutusmaksutulo kasvoi edeltävään vuoteen verrattuna 2,7 prosenttia ja oli yhteensä 77,2 miljoonaa euroa. Vakavaraisuussuhde nousi edeltävän vuoden 238 prosentista 301 prosenttiin. Ajoneuvovakuuttamisessa markkinaosuus kohosi 41,9 prosenttiin. Yhtiön liiketulos oli 10,3 miljoonaa euroa ja kokonaistulos -10,4 miljoonaa euroa.

– Vuosi 2022 oli monessakin mielessä poikkeuksellinen. Olen erityisen tyytyväinen, että pystyimme myös epävarmoina aikoina tarjoamaan vankkumatonta turvaa omistaja-asiakkaidemme elämään ja liiketoimintaan. Tästä käy kiittäminen sekä vakaata ja kannattavaa vakuutusliiketoimintaamme että omistautunutta henkilöstöämme, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

Yhtiön varsinaisen liiketoiminnan säilyessä vahvana sijoitusmarkkinoiden heikko kehitys heijastui kokonaistulokseen. Yhtiön toimintaan tai asiakkaisiin hankalalla sijoitusvuodella ei ollut vaikutusta.

– Pitkäjänteiseen sijoittamiseen kuuluvat sekä arvonnousu että -lasku. Viime vuoden kaltaisina sijoitusvuosina sekä meidän että omistaja-asiakkaidemme turvana on vahva vakavaraisuutemme, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen talousjohtaja Jussi Seppälä.

Yli 9 miljoonan satsaukset omistaja-asiakkaisiin ja Länsi-Suomeen

Vuonna 2022 LähiTapiola Länsi-Suomi panosti tuntuvasti sekä omistaja-asiakkaisiinsa että koko Länsi-Suomen turvallisuuteen, hyvinvointiin ja koulutukseen.

Yhtiö maksoi asiakkailleen vuonna 2022 keskittämisetuja yhteensä 6,7 miljoonaa euroa. Vakuutusmaksuista puolestaan kertyi asiakkaille lähes 2,4 miljoonan potti S-ryhmän Bonusta.

– Meidät omistavat 106 000 asiakastamme, eivät ulkopuoliset sijoittajat. Siksi tuloksemme pitääkin näkyä erityisesti asiakkaille sekä rahallisena hyötynä että jatkuvasti parantuvina palveluina. Laajemmin toimialueen hyväksi tekemästämme työstä hyötyy asiakkaidemme lisäksi koko Länsi-Suomen seutu, toimitusjohtaja Aakula summaa.

Vuoden 2022 aikana LähiTapiola satsasi lahjoituksina yhteensä 130 000 euroa länsisuomalaisten koulutukseen ja turvallisuuteen. Lisäksi yhtiö tuki yhteensä 30 000 eurolla sammutintarkastuksia ja 5.-luokkalaisten Sankarikoulutuksia sekä sponsoroi 47 paikallista toimijaa runsaalla 50 000 eurolla.

Erilaisia veroja ja veroluonteisia maksuja yhtiö maksoi yhteensä miltei 28 miljoonaa euroa.

Lähes 47 000 vahinkoa ja 120 000 yhteydenottoa – korvaus päivässä ja apu alle minuutissa

Vuonna 2022 LähiTapiola Länsi-Suomi maksoi omistaja-asiakkailleen sattuneista 47 000 vahingosta korvauksia noin 45 miljoonaa euroa. Suurilta vahingoilta vältyttiin, mutta vahinkomäärät kääntyivät nousuun koronatilanteen rauhoituttua.

– Paluu normaalimpaan arkeen johti siihen, että noin joka neljännelle asiakkaistamme sattui vahinko. Vilkkaasta vuodesta huolimatta korvasimme vahingoista yli 95 prosenttia, ja yli 80 prosenttia sai ratkaisun korvaushakemukseensa samana tai seuraavana päivänä, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Elina Väinölä-Mäki.

Koronan jälkeinen aika näkyi myös yhtiön asiakkaiden yhteydenotoissa, joiden määrä asettui puhelimessa ja verkkopalvelussa viime vuonna yhteensä reiluun 120 000:een. Yli 70 prosenttiin puheluista vastattiin alle minuutissa, ja verkkopalvelussa vastauksen sai samana päivänä yli 80 prosenttia.

– Asiakkaamme pystyivät myös kiireisenä vuotena luottamaan siihen, että asiantuntevaa palvelua on nopeasti saatavilla silloin kun ja siellä missä heille parhaiten sopii. Laadukas puhelin- ja verkkopalvelu sekä mahdollisuus tavata kasvotusten näkyivät kasvaneena tyytyväisyytenä kaikissa asiakasryhmissä, iloitsee LähiTapiola Länsi-Suomen henkilöasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Markus Suominen.

Henkilökohtaisen palvelun merkitys korostui yritysasiakkuuksissa ja näkyi myös tuloksissa.

– Erityisesti paikallista läsnäoloa ja omaa lähellä olevaa yhteyshenkilöä arvostivat yritykset, joiden määrä kasvoi viime vuonna maksutulossa mitattuna selvästi voimakkaimmin, LähiTapiola Länsi-Suomen yritys- ja maatila-asiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Marko Hakala kertoo.

Vuonna 2022 LähiTapiola Länsi-Suomi palveli asiakkaitaan puhelin-, verkko- ja mobiilipalvelun lisäksi 12 toimistolla 162 asiantuntijan voimin. Yhtiön henkilöstötyytyväisyys ylsi edeltävän vuoden tapaan korkeimmalle mahdolliselle tasolle. Vuoden 2023 alussa LähiTapiola valittiin yhdeksi Suomen innostavimmista työpaikoista.

”Vuosi 2023 on lasten, nuorten ja yhteistyön vuosi”

Kuluvana vuonna LähiTapiola Länsi-Suomi tulee keskittymään ydinliiketoimintansa kehittämisen lisäksi erityisesti yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen toimialueellaan.

– Vuosi 2023 on ennen kaikkea lasten ja nuorten vuosi, joka alkoi hiljattain avaamallamme harrastustoiminnan lahjoitushaulla. Se on samalla myös yhteistyön vuosi, sillä voimamme yhdistämällä me paikalliset toimijat saamme seudulla aikaan suurinta hyvää, toimitusjohtaja Aakula linjaa.

Luvut ovat tilintarkastamattomia.