<link rel="stylesheet" href="/cs/chat/stylesheets/lahitapiola-chat.css"/>
Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Lappi Turvallisuus 3.2.2023

Liian suuri tilannenopeus ja turvavarusteiden puute kostautuvat moottorikelkan ohjaksissa

Viime vuonna moottorikelkkoja ensirekisteröitiin ennätysmäärä. Vilkastunut kelkkakauppa ja kauden alku eri puolilla Suomea näkyvät myös vakuutusyhtiöiden vakuutus- ja vahinkotilastoissa. Suomessa vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain korvauksia sadoista moottorikelkalla sattuneista henkilövahingoista. Kelkkailijan kannattaa varoa etenkin jäällä, mutta myös ajoneuvon vauhti ja lumen peittämät esteet voivat yllättää.

moottorikelkka jäällä

Moottorikelkkailua harrastetaan ympäri Suomen, kun lumitilanne sen sallii. Kelkkoja ensirekisteröitiin runsaasti vuonna 2022, yhteensä 4 926 eli 51 % enemmän kuin vuonna 2021. Eniten ensirekisteröintejä oli Lapissa (2065), Pohjois-Pohjanmaalla (814) ja Etelä-Pohjanmaalla (421). Uusi ja tehokas moottorikelkka voi yllättää paitsi aloittelevan, myös kokeneen kuljettajan.

- Jos on hankkinut uuden moottorikelkan tai lähtee ensimmäistä kertaa sellaisen ohjaksiin, kannattaa aloittaa hyvin varovasti. Kelkoilla tulee yllättävän helposti henkilövahinkoja, sillä onnettomuustilanteessa kuljettajan ympärillä ei ole häntä suojaavaa kehikkoa. Jos kelkalla esimerkiksi törmää edellä ajavaan ja satuttaa rintakehänsä ohjaustankoon tai iskeytyy reitiltä ulosajaessaan puuhun, voivat seuraukset olla hyvin vakavia, sanoo korvausjohtaja Janne Koskela LähiTapiola Lapista.

- Tärkeää on muistaa sovittaa vauhti aina tilanteeseen ja käyttää turvavarusteita. Kypärällä ja esimerkiksi rintapanssarilla voidaan ehkäistä vakavimpia vammoja. Kelkkareiteillä on tärkeää ennakoida muut ajajat ja hidastaa reilusti kohtaamistilanteissa, Koskela muistuttaa


Vuonna 2021 vakuutusyhtiöt maksoivat liikennevakuutuksesta korvauksia yli 700:lle moottorikelkkaonnettomuuteen joutuneelle henkilölle. Vahingot vaihtelevat sairaalan tarkastuskäynneistä vakaviin vammautumisiin. Vahinkotilastoja keräävän Onnettomuustietoinstituutin mukaan kelkkaturmien määrä on kuitenkin laskenut 2010-luvun pahimmista vuosista. Myönteistä kehitystä voivat selittää muun muassa vuosikymmenen aikana vähentynyt kelkkojen määrä, vähempilumiset talvet ja kehittynyt kelkkatekniikka.

- Silti Lapin alueella on käytännössä vuosittain sattunut kelkkaonnettomuus, jossa korvaussumma nousee yli miljoonan euron. Nämä ovat esimerkkejä kaikkein vakavimmista loukkaantumisista, joissa esimerkiksi nuori ihminen voi joutua työkyvyttömäksi. Juuri tällaisia tilanteita varten lakisääteinen liikennevakuutus on kuitenkin olemassa, kertoo Koskela.

Kelkkailija menehtyy usein jäihin

Pahimmissa kelkkaturmissa kuljettaja menettää henkensä. Onnettomuustietoinstituutin mukaan moottorikelkkaonnettomuuksissa kuoli vuosina 2011–2020 yhteensä 77 kelkkailijaa, joista 67 oli kuljettajia ja kymmenen matkustajia. Kuolemaan johtaneet moottorikelkkaonnettomuudet tapahtuvat usein tutussa ympäristössä ja jäällä. Useimmissa jäällä tapahtuneissa onnettomuuksissa oli kyse jäihin vajoamisesta tai sulaan ajamisesta.

- Esimerkiksi Rovaniemen korkeuksilla jäätilanne on ollut tänä talvena hyvin arvaamaton. Kovaa pakkasjaksoa ei ole ollut, mutta toisaalta energiatilanteen vuoksi on juoksutusta lisätty Kemijoessa, mikä on aiheuttanut poikkeuksellisen ohutta jäätä ja sulakohtia sellaisiin paikkoihin, joihin ei ole tavanomaisesti totuttu. Näin ollen heikko jää voi yllättää myös paikallisen, kokeneenkin kelkkailijan. Koska jään vahvuutta ei voi koskaan päätellä pinnalta päin, jäälle ei tule lähteä ajamaan, ellei ole varmuutta sen kantokyvystä. Tästä syystä kannattaa talvisin käyttää virallisia jääreittejä tai varmistaa muuten paikallinen jäätilanne, sanoo Koskela.

- Jäällä saattaa joskus törmätä myös lumen peittämään ahtojäähän tai tuulen kasaamiin lumivalleihin. Mitä kovempi on vauhti, sitä pidempiä ovat jarrutusmatkat ja sitä vaikeampi on havainnoida lumisen maaston muotoja. Siksi vauhtia kannattaa hiljentää etenkin, jos näkyvyys on heikko, Koskela jatkaa.

Muualla kuin jäällä aiheutuneissa kuolemaan johtaneissa vahingoissa on tyypillistä kaarteessa ulosajo ja törmääminen puuhun tai muuhun esteeseen. Vuosina 2011–2020 kuolemaan johtaneista kelkkaonnettomuuksista puolessa kuljettaja oli alkoholin vaikutuksen alaisena. Lisäksi menehtyneistä 77 kelkkailijoista 30:lla ei ollut kypärää mukana.

Viisi vinkkiä turvalliseen moottorikelkkailuun

  1. 1.

    Älä anna kelkan tehon yllättää. Etenkin ensikertalaisen kannattaa tutustua rauhassa hallintalaitteisiin ja kelkan ominaisuuksiin. Sopeuta nopeus ajo-olosuhteisiin.

  2. 2.

    Käytä suojavarusteita. Kypärä on moottorikelkkaillessa pakollinen. Lisäksi kehoa voi suojata rintapanssarilla ja tarvittaessa niskatuella. Ajopuku, -hanskat, -kengät ja -lasit tuovat turvallisuutta ja ajomukavuutta.

  3. 3.

    Käytä jäällä liikkuessa merkittyjä reittejä. Jää voi olla heikkoa esimerkiksi joenuomien ja muiden virtapaikkojen läheisyydessä. Jäällä ajaessa kelkkailijallakin on hyvä olla naskalit.

  4. 4.

    Opettele kelkkailijan liikennesäännöt. Sallitut ajonopeudet ja -luvat vaihtelevat kelkkareitin ja -uran mukaan.

  5. 5.

    Vakuutus auttaa vahingon sattuessa. Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvataan kelkkaonnettomuuksissa sattuneita henkilövahinkoja ja muille kuin onnettomuuden aiheuttajalle sattuneita aineellisia vahinkoja. Oman ajoneuvon suojaksi voi lisäksi ottaa kaskovakuutuksen. Muista myös rekisteröidä kelkka liikennekäyttöön, ennen kuin lähdet ajamaan!

Lisätietoja:

Janne Koskela, korvausjohtaja, LähiTapiola Lappi, puh. 040 563 5051, janne.koskela@lahitapiola.fi