LähiTapiola Kainuu-KoillismaaTurvallisuus22.12.2022
Ikä ja sairaudet lisäävät riskejä liikenteessä myös Kainuussa ja Koillismaalla
Jokainen vanhenee eri tahdissa, ja usein muutokset tapahtuvat vähitellen. Siksi läheiset saattavat huomata muutoksia, joita emme itse vielä näe. Jos olet huolissasi läheisesi ajokunnosta, se on hyvä ottaa myös ajoissa puheeksi.
Varttuneen kuljettajan ajoterveys tulee arvioitavaksi viimeistään siinä vaiheessa, kun ikää on tullut 70 vuotta ja ajokortti pitää uusia. Esimerkiksi henkilöauton ajokortin uudistamisen yhteydessä yli 70-vuotiaan kuljettajan pitää toimittaa lääkärinlausunto. Lääkäri voi myös aiemmin ilmoittaa poliisille kuljettajan heikentyneestä ajoterveydestä. Liikenteessä poliisi valvoo kaikkien ajokuntoa.
- Vaikka ikä ja iän mukanaan tuomat mahdolliset sairaudet toisikin liikkumista hankaloittavia vaivoja tai haasteita, niin niihin kannattaa varautua ennakkoon. Kokemus ja harkinta ovat turvallisuutta lisääviä tekijöitä. On tärkeää, että omaa olotilaa tarkkaillaan ennen liikenteeseen lähtöä ja liikenteessä ollessa. Jos läheinen on huolissaan ikääntyneen ajoterveydestä, asia kannattaa ottaa puheeksi ja ilmaista oma huolensa kuljettajan ja muiden turvallisuudesta.
Hyvä tapa aloittaa oman ajokyvyn itsearviointi on esimerkiksi Liikenneturvan sivuilta löytyvä itsearviointitesti;
Traficomin tilastojen mukaan yli puolella miljoonalla vähintään 70-vuotiaalla suomalaisella oli vuoden 2021 lopussa voimassa jokin ajokortti. Iäkkäiden kuljettajien määrä liikenteessä on kasvanut tasaisesti. Esimerkiksi vuoden 2010 lopusta vähintään 70-vuotiaiden ajokortinhaltijoiden määrä on käytännössä tuplaantunut.
Tilastokeskuksen onnettomuustilastoissa näkyy, kuinka liikenteessä kuolleiden osuus on suuri nuorissa ja sitten taas vanhimmissa ikäryhmissä. Vuoden 2021 ennakkotiedon mukaan tieliikenteessä menehtyi 225 henkilöä, joista runsaat 70 eli lähes joka kolmas oli vähintään 65-vuotias.
Kuljettajan sairauskohtauksesta johtuneita kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tapahtui OTIn mukaan vuosina 2014-2018 kaikkiaan 141. Tiedot perustuvat tutkijalautakunta-arvioihin onnettomuuksien syistä. Näissä onnettomuuksissa aiheuttajakuljettajan mediaani-ikä oli 66 vuotta ja valtaosa heistä oli miehiä. Useimmin sairaus-kohtausonnettomuudessa menehtyy vain kuljettaja, mutta toisinaan tapahtuu yhteentörmäyksiä.
Varsinkin näin joulun alla läheisten olisi hyvä katsoa ja arvioida ikääntyvien kuljettajien ajoterveyttä ja ottaa se puheeksi.
Lähteet: LähiTapiola, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä OTIn Ajoterveysraportti 2021, johon on koottu tietoa tutkijalautakuntien 2014-2018 tutkimista kuolonkolareista