<link rel="stylesheet" href="/cs/chat/stylesheets/lahitapiola-chat.css"/>
Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Keski-Suomi Terveys 30.6.2022

Moni yrittää elämäntapamuutosta väärin – Lue LähiTapiola Keski-Suomen hyvinvointivalmentajan vinkit onnistumiseen

Onnistunut elämäntapamuutos voidaan usein jakaa neljään eri vaiheeseen. Tärkeää muutoksessa on ottaa pieniä askelia, jotta uudet toimintamallit jäävät pysyväksi osaksi arkea. Myös tekemisen ilon löytäminen ja mielekkyyden kirkastaminen ovat avainasemassa.

Monet haaveilevat pysyvästä elämäntapamuutoksesta, ja usein ryhtiliikettä omaan arkeen yritetään kesälomien päätyttyä. LähiTapiola Keski-Suomen hyvinvointivalmentaja Elias Huhtisen (kuvassa) mukaan onnistuneeseen muutokseen on neljä selkeää vaihetta. Useimpien muutoshaaveet liittyvät liikunnan lisäämiseen tai terveellisempään elämään, mutta samoja lainalaisuuksia voi hyödyntää muidenkin muutosten kohdalla.

–Ensimmäisenä itselleen on kirkastettava, mikä on oma motivaatio muutokseen. Omien unelmien pohtiminen ja konkreettisten tavoitteiden asettaminen toimivat hyvinä motivaation lähteinä. Itseltään voi myös kysyä, mihin suuntaan elämä on menossa, jos muutosta ei tee. Tähän ajattelutyöhön kannattaa käyttää aikaa ja energiaa, Huhtinen sanoo.

–Jotkut haaveilevat maratonin juoksemisesta, joka onkin hyvä tavoite, jos se oikeasti motivoi. Voi kuitenkin miettiä, olisiko kestävämpi motivaation lähde esimerkiksi kohentunut terveys ja jaksaminen, jotta voi olla paremmin läsnä läheisilleen. Suuri tavoite on hyvä pilkkoa pienempiin palasiin kuten maratonesimerkissä asteittain piteneviin kävely- tai juoksulenkkeihin, hän lisää.

Korkoa korolle muutoksessa

Kun tavoitteet on kirkastettu, on aika lähteä miettimään, miten omassa arjessa voi tehdä pieniä tavoitteita tukevia muutoksia. Hyvä periaate on etsiä tapoja, jotka kestävät alle viisi minuuttia ja ovat ilmaisia. Liikunnan lisäämisessä se voi olla esimerkiksi auton jättäminen kauemmaksi kauppareissulla, päätös kävellä portaita tai käyttää seisomapistettä työpaikalla mahdollisimman usein.

–Nämä asiat tuntuvat pieneltä, mutta niiden vaikutus on todella iso. Jos joka päivä lisäämme liikunnan määrää yhden prosentin edelliseen päivään verrattuna, olemme vuoden päästä lisänneet liikuntaa 36 prosenttia. Taloudesta tuttu korkoa korolle ilmiö toimii tässäkin, Huhtinen sanoo.

Toisen vaiheen pienet muutokset eivät vaadi priorisointia tai ajankäytön hallintaa, vaan ne voidaan toteuttaa normaalin arjen ohessa. Kun uusi, aktiivisuuteen tähtäävä ajatusmaailma on saatu osaksi arkea, seuraava askel muutoksessa on tehdä tekemisestä vaikuttavaa.

–Kun silmät ovat avautuneet muutokselle, on ryhdyttävä miettimään, miten voin priorisoida asiat niin, että hyvinvointia lisäävään toimintaan olisi enemmän resursseja. Voiko esimerkiksi säästää aikaa kauppareissuilla hyödyntämällä ruokakassipalvelua tai voiko ajankäyttö perheen kanssa olla jotain sellaista, että voi olla itse aktiivisesti mukana liikkumassa lasten kanssa, Huhtinen havainnollistaa.

Kokeile rohkeasti ja löydä tekemisen ilo

Uuden toiminnan jatkumista ennustaa parhaiten se, onko toiminta mielekästä tai tuottaako se iloa. Siksi uusia asioita, harrastuksia ja ajanviettotapoja on uskallettava kokeilla rohkeasti.

–Kävelylenkin jälkeen voi kuulostella, miltä minusta tuntuu ja oliko tämä mielekästä. Jos ei, voi kokeilla jotain muuta tai sitten esimerkiksi vaihtaa lenkkiympäristöä johonkin toiseen kuten kaupungista metsään. Uusia juttuja kannattaa kokeilla avoimin mielin, Huhtinen rohkaisee.

Viimeinen vaihe muutoksessa on sen ylläpitäminen. Se onnistuu parhaiten, kun ympäristö muutetaan muutosta tukevaksi.

–Ympäristö ohjaa toimintaamme enemmän kuin uskommekaan. On siis hyvä pohtia, mikä konkreettinen muutos tekisi ryhtymisestä helpompaa ja miellyttävämpää. Yleensä ennakkoon sovitut asiat on helpompi pitää tai lenkkivaatteet voi viikata valmiiksi odottamaan töistä paluun hetkeä. Konkreettisilla ympäristön muutoksilla voi tehdä onnistumisesta mahdollisimman helppoa ja epäonnistumisesta vaikeaa, Elias Huhtinen summaa.

Elias Huhtinen on vieraana Radio Keskisuomalaisen ja LähiTapiola Keski-Suomen Elämänturvaradiossa koko heinäkuun ajan. Jaksoissa pureudutaan elämäntapamuutoksen tekemiseen ja käytönnön vinkkeihin. Uudet jaksot aina torstaisin klo 12.30 ja uusinta sunnuntaisin klo 13.30 kanavalla 95,9.

Neljä askelta onnistumiseen

1. Kysy itseltäsi, mihin suuntaan elämä menee, jos et tee muutosta. Kirkasta, mikä sinua motivoi ja millaista elämä on onnistuneen muutoksen jälkeen. Aseta itsellesi helposti saavutettavia välitavoitteita, joiden avulla tekemiseen löytyy mielekkyyttä.
2. Etsi arjesta muutosta tukevia asioita, jotka ovat ilmaisia ja vievät aikaa enintään viisi minuutta. Pienet muutokset auttavat katsomaan maailmaa uusin silmin, jolloin oma ajatusmaailma muuttuu muutosta tukevaksi. Älä usko pikaihmeisiin, sillä pysyvä muutos edellyttää päätöksiä, joissa on helppo pysyä.
3. Priorisoi arkeasi niin, että muutokselle löytyy aikaa. Aikatauluta liikuntahetket kalenteriin etukäteen tai sovi ystävän kanssa treffit kävelylenkille kahvilan sijaan. Etsi muutosta tukevia ja iloa tuottavia asioita, jolloin tekemisen kynnys helpottuu.
4. Tuunaa ympäristöä muutosta tukevaksi. Tee onnistumisesta mahdollisimman helppoa ja epäonnistumista vaikeaa. Pistä hedelmät koriin näkyville ja kanna vesipulloa mukana. Pidä liikuntavarausteet helposti saatavilla ja tunnista tilanteet, joissa on vaarana tehdä huonoja valintoja esimerkiksi stressin, kiireen tai väsymyksen vuoksi.

Kuka: Elias Huhtinen – LähiTapiola Keski-Suomen hyvinvointivalmentaja

• Koulutukseltaan liikuntatieteiden maisteri
• Työssään LähiTapiola Keski-Suomessa valmentaa henkilöstöä parempaan hyvinvointiin ja jaksamiseen sekä toimii esihenkilöiden tukena johtamistyön kehittämisessä.
• Toiminut 10 vuotta muun muassa jalkapalloilijoiden, jääkiekkoilijoiden ja kamppailulajien fysiikkavalmentajana sekä elintapavalmentajana lääkärikeskuksessa.
• Kouluttanut useiden eri lajien valmentajille tunne- ja vuorovaikutustaitoja.
• Kirjoittanut kirjan Voittavat tavat yhdessä Aleksi Tossavaisen ja Jerry Hietaniemen kanssa.
• Harrastaa juoksua, lukemista, neulomista ja avantouintia sekä kilpailee crossfitissä SM-tasolla.

(kuva: Jerry Hietaniemi)