Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Kainuu-KoillismaaTurvallisuus18.2.2022

Kokemattomuus ja liian suuri tilannenopeus kostautuvat moottorikelkan ohjaksissa

Moottorikelkkakauden alku eri puolilla Suomea näkyy vakuutusyhtiöissä kelkkojen vakuuttamisena ja vahinkoilmoituksina. Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain yli 600 moottorikelkoilla sattunutta henkilövahinkoa. Moottorikelkkaonnettomuuksien vahinkotilastoissa korostuvat vakavista henkilövahingoista maksettavat suuret korvaukset.

Kainuussa ja Koillismaalla kelkkakausi on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. LähiTapiolan vahinkotilastot osoittavat, että moottorikelkkoja käytetään kuitenkin kaikkialla Suomessa lumitilanteen salliessa. Alueellamme eniten rekisteröityjä kelkkoja on Kuusamossa.

- Moottorikelkkojen liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaussumma on viime vuosina ollut Kainuu-Koillismaalla yli 4 000 euroa ja törmäysvahinkojen kaskovakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaussumma on ollut reilu 2 500 euroa, kertoo LähiTapiola Kainuu-Koillismaan korvausjohtaja Jari Komulainen.

Keskimääräistä korvaussummaa voi pitää varsin korkeana, koska korvauksissa on mukana myös pienempiä vahinkoja, jotka johtavat esimerkiksi vain tarkastuskäyntiin lääkärissä.

- Vakavimmat henkilövahingot johtavat helposti satojen tuhansien eurojen tai jopa yli miljoonan euron suuruisiin korvauksiin, kun onnettomuudesta seuraa nuoren ihmisen työkyvyttömyys. Juuri nämä kaikkein vakavimmat, jopa työkyvyttömyyteen ja vuosikymmenten maksettuihin korvauksiin johtavat onnettomuudet ovat syy, miksi lakisääteinen liikennevakuutus on luotu.

Kelkkaonnettomuuksissa sattuneet henkilövahingot ja muille kuin onnettomuuden aiheuttajalle sattuneet aineelliset vahingot korvataan lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.

Kokemattomuus kostautuu

Komulainen ryhmittelee vahinkoja onnettomuustilastojen pohjalta erityisesti kokeneempien kelkkailijoiden onnettomuuksiin ja toisaalta kokemattomien kelkkailijoiden esimerkiksi kelkkasafareilla sattuviin onnettomuuksiin.

- Kelkkasafareilla onnettomuudet liittyvät yleensä kokemattomuuteen moottorikelkan hallintalaitteista. Kun pitäisi nostaa peukalo kaasulta, painetaankin vahingossa lisää kaasua. Samanlaisia tilanteita syntyy vasemmalle kaartuvissa mutkissa, jolloin oikealla kädellä käännetään ohjaustankoa ja samalla lisätään vahingossa kaasua, Komulainen kertoo.

Moottorikelkalla ajaminen ei ole vain ohjaustangon kääntämistä. Aloittelijan voi yllättää, että kelkan ohjaamisessa iso rooli on myös painonsiirroilla ja ajoasennolla.

- Ajoharjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisessa ympäristössä. Kelkan liikkeitä on myötäiltävä ja avustettava tarvittaessa käännöksissä, Kajaanin Moottorikelkkayhdistyksen puheenjohtaja Heikki Ovaska neuvoo.

Vauhdin kasvaessa yllättäen onnettomuuksissa on vakavia seurauksia, kun osutaan kovalla vauhdilla edellä ajavan kelkan perään tai ajetaan reitin varrella esimerkiksi puuta päin.

- Näissä rintakehän vammat ovat valitettavan yleisiä. Rintakehä lyödään ohjaustankoon, jolloin kylkiluut voivat katketa ja edelleen vaurioittaa sisäelimiä. Raajojen murtumiset ja niskavauriot ovat myös tavallisia, Komulainen kertoo.

Vesistöalueella kelkkaillessa on syytä ottaa mukaan kaveriksi hyvä alueen paikallistuntija, joka tietää ja tuntee vesistöjen vaaranpaikat. Ellet ole varma jään kestävyydestä, ei jäälle kannata mennä kelkkailemaan. Jäällä ajaville suositellaan turvavarustukseen mukaan naskalit. Tärkein neuvo on se, että älä mene kelkkailemaan jääalueille, ellet ole varma jään kestävyydestä.

- Tällä hetkellä jäätilanne Kajaanin ja lähialueen vesistöalueilla ei ole hyvä, joten kelkkailu vesistöalueilla ei ole turvallista, Ovaska kertoo.

Kelkkailijan reitit ja säännöt tutuksi

Kokeneemmilla kelkkailijoilla onnettomuuksia aiheuttaa usein liian suuri tilannenopeus. Kelkkareiteillä ja -urilla voi talvisaikaan olla ruuhkaa. Törmäysriski kasvaa etenkin kumpuilevilla, mutkaisilla ja metsäisillä reiteillä, jolloin vastaantulijaa ei välttämättä näe ennalta. Pääsääntöisesti reiteillä ajo on kuitenkin muuta maastoa turvallisempaa.

- Moottorikelkkailureiteillä ja-urilla on noudatettava tieliikennelain määräyksiä, jotta turvallisuus urilla säilyisi. Moottorikelkkailussa on sama oikeanpuoleinen liikenne, kuin autoillessakin, Ovaska muistuttaa.

LähiTapiola Kainuu-Koillismaa haluaa elämänturvayhtiönä olla mukana myös kelkkailuharrastuksen turvaamisessa. LähiTapiola Kainuu-Koillismaa tuki käyttörahastostaan Kajaanin Moottorikelkkayhdistystä 3000 eurolla. Kajaanin Moottorikelkkayhdistys vastaa Kajaanin alueen huolletuista kelkkareiteistä talkoovoimin. Tuesta on ollut suuri apu yhdistykselle ja se on käyttänyt tukea mm. kelkkaurien ylläpitämiseen ja kunnostukseen, jotta ne olisivat käyttäjille turvallisessa kunnossa.

- Ajoreittien ulkopuolella ajaminen aiheuttaa vahinkoja kivien ja kantojen yllättäessä lumen alta. Etenkin hämärässä ajettaessa maastonmuotoja on vaikea hahmottaa ja seurauksena tulee äkkitilanteita. Myös jyrkissä rinteissä ajaminen aiheuttaa onnettomuuksia, Komulainen kertoo.

Moottorikelkkailussa eivät päde jokamiehenoikeudet. Virallisilla reiteillä ja jääpeitteisillä vesialueilla saa ajaa ilman erityislupaa. Ovaska muistuttaa vastuullisesta kelkkailusta:

- Maastossa kelkkaillessa pitää olla maanomistajan tai maanhaltijan lupa, esimerkiksi Kajaanin reiteillä ajaessa tarvitaan 60 euron uralupamaksu. Harmillisesti pieni joukko kelkkailijoita ei piittaa näistä säännöistä ja tahraa koko harrastajakunnan mainetta, Ovaska täsmentää.

Varusteet ja vakuutukset kuntoon

Oikean tilannenopeuden lisäksi asianmukaiset suojavarusteet, kuten kypärä ja rintapanssari ehkäisevät merkittävästi vakavien vammojen syntymistä.

- Moottorikelkat ovat verrattavissa mönkijöihin ja moottoripyöriin, joissa ei ole auton suojaavaa kehikkoa ympärillä. Onnettomuustilanteissa tulee lähes poikkeuksetta henkilövahinkoja, siksi hyviin suojavarusteisiin kannattaa satsata, Komulainen muistuttaa.

Moottorikelkka tulee aina olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa kaikkialla. Myös omalla tilalla tai tiellä ajettaessa lakisääteisen vakuutuksen on oltava voimassa.

- Moottorikelkan vapaaehtoisen kaskovakuutuksen valinnassa vinkit ovat pitkälti samankaltaiset kuin autoissakin. Uudemmille kelkoille kannattaa ottaa laaja kasko, joka korvaa kolaroinnit ja vanhemmalle kelkalle sopii suppeampi kasko, joka muun muassa palo- ja varkausvakuutukseen. Kelkkatyyppi ja vakuutuksenottajan ikä vaikuttavat vakuutusten hintoihin, joten omaa kelkkaa valitessa on hyvä tutustua jo ennen ostopäätöstä myös vakuutusten hintoihin, vinkkaa Komulainen.

Viisi lisätietoa kelkkailijoille:

1. Moottorikelkalla saa ajaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Virallisella moottorikelkkareitillä ajaessa ja esimerkiksi tietä ylitettäessä kuljettajalla pitää olla vähintään T-luokan eli traktoriajokortti.

2. Maa-alueella maastossa suurin sallittu ajonopeus on 60 km/h ja jääpeitteisellä vesialueella enintään 80 km/h. Jos kelkka vetää rekeä, jonka kyydissä on matkustajia, suurin sallittu nopeus on 40 km/h.

3. Viralliset moottorikelkkailureitit tunnistaa liikennemerkistä, jossa on pyöreällä sinisellä pohjalla valkoinen kelkkailijan kuva.

4. Kelkan kyytiin voi ottaa matkustajan, jos kelkka on rekisteröity kahdelle ja siinä on molemmille istumapaikat. Kaikilla kelkan kyydissä pitää olla kypärät, myös perässä avonaisessa reessä istuvalla.

5. Rattijuopumukseen voi syyllistyä myös moottorikelkalla. Rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea ja törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea. Huumausaineille laissa on nollatoleranssi.

Tutustu LähiTapiolan moottorikelkkavakuutuksiin lisää.

Lisätietoja:
Jari Komulainen, korvausjohtaja, LähiTapiola Kainuu-Koillismaa, 0400 572 987, jari.komulainen@lahitapiola.fi