Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola PohjoinenTurvallisuus10.8.2020Pohjoinen: Päihtymys, kuljettajan huono asenne ja liian suuret tilannenopeudet pohjois- ja keskipohjalaisten mielestä suurimmat liikenteen vaaratekijätLähiTapiolan Arjen katsaus -selvityksen mukaan pohjois- ja keskipohjalaiset pitävät alkoholia, huumeita, kuljettajan huonoa asennetta ja liian suuria tilannenopeuksia suurimpina vaaratekijöinä liikenteessä. Muut suomalaiset nostavat myös kännykän käytön merkittäväksi vaaratekijäksi pohjois- ja keskipohjalaisia yleisemmin.
Pohjois- ja keskipohjalaiset nostavat alkoholin (70 % vastaajista) tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajamisen (63 %) suurimpina vaaratekijöinä liikenteessä. Alkoholi on taustalla joka viidennessä kuolonkolarissa. Viime vuosina myös huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisen arvioidaan lisääntyneen. Liikenneturvan tilastojen mukaan kaikista rattijuopumustapauksista jo noin kolmannes oli vuonna 2017 muun päihteen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista. Positiivista on, että rattijuopumustapausten aiheuttamat loukkaantumiset ja kuolemat ovat viimeisen 10 vuoden aikana vähentyneet.- Vakavammissa onnettomuuksissa ja kuolonkolareissa alkoholi, liian suuri tilannenopeus tai kova ylinopeus ovat yleisimpien syiden joukossa. Uusi kasvava ilmiö viimeisen 10 vuoden aikana on ollut kännykän käyttö ajon aikana viestittelyyn tai sosiaalisen median käyttöön. Aiemmin puhelimeen puhuttiin autoillessa, mutta nyt puhelin varastaa kuljettajalta usein täydellisesti kaiken huomion, kertoo LähiTapiola Pohjoisen korvausjohtaja Heikki Pesonen. Esimeriksi kännykän käytöstä johtuva puutteellinen huomiokyky onkin monien liikenneonnettomuuksien ja lievempien kolarien selittävä tekijä. Kännykän käyttö ajon aikana ei ole vain nuorten ongelma, vaan se on selkeä yleistyvä trendi, joka koskettaa kaikkia ikäryhmiä.- Huomioitavaa on myös kuljettajan huonon asenteen nousu yhdeksi suurimmaksi vaaratekijäksi, ja tästä johtuvat ns. rattiraivo tai haasteet esim. autoilijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamisissa. Uudistuneen tieliikennelain hengessä korostaisin muiden huomiointia, yhteispeliä ja sujuvuutta liikenteessä – tämä on kaikkien etu, ja erityisen tärkeää nyt koulujen alkaessa, jatkaa Pesonen.
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetPohjoinen: Päihtymys, kuljettajan huono asenne ja liian suuret tilannenopeudet pohjois- ja keskipohjalaisten mielestä suurimmat liikenteen vaaratekijätHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn