Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola PohjoinenTalous20.2.2020

LähiTapiola Pohjoiselta hyvä tulos – asiakkaiden elämänturva ja alueen elinvoimaisuus keskiössä

LähiTapiola Pohjoisen vuosi 2019 sujui menestyksekkäästi niin toiminnallisesti kuin tuloksellisestikin. Myös asiakastyytyväisyys tuotteisiimme ja palveluihimme säilyi hyvänä. Vahvistimme vakavaraisuuttamme ja kykyämme vastata omistaja-asiakkaidemme riskeistä huonoinakin aikoina. Korvasimme yhä enemmän omistaja-asiakkaillemme sattuneita vahinkoja ja tuimme alueemme elinvoimaisuutta ja turvallisuutta.

LähiTapiola Pohjoisen vuoden 2019 keskeisiin tapahtumiin kuuluivat:

Turvallisuus – Turvaamme jatkuvuutta ja ennaltaehkäisemme vahinkoja
• Suomalaiset luottavat ajoneuvovakuuttamisessa LähiTapiolaan. Olemme valtakunnallinen markkinajohtaja. LähiTapiola Pohjoisessa liikennevakuutuksen markkinaosuus vahvistui ollen 32,8 % ja vakuutettujen ajoneuvojen määrä kasvoi.
• Tuimme turvallisuutta alueellamme mm. suojatieturvallisuuteen painottuneella liikenneturvallisuuskampanjalla, 20 paikkakunnalla vierailleella sammutintarkastuskiertueella ja 25 000 € lahjoituksella Oulun Meripelastajille.
• Alueen moottoriajoneuvojen vahingot olivat kasvussa vuonna 2019, joten niistä korvattiin asiakkaille yhä enemmän; tulipalojen ja luonnonvoimien aiheuttamat vahingot sen sijaan laskivat edellisvuodesta – kaiken kaikkiaan vahinkoja korvattiin Pohjoisen alueella 52,9 miljoonalla eurolla.

Talous – Autamme varautumaan ja vaurastumaan
• Olemme edelleen kehittäneet asiakkaillemme tarjottavia säästämisen ja sijoittamisen palveluita. Lanseerasimme Elämänturvasovelluksessa Korkoedun. Se on uusi ja helppo tapa aloittaa säästäminen ja taloudellisen puskurin kerryttäminen. LähiTapiola-ryhmän vastuullisen sijoittamisen ja suuren vakuutusyhtiösijoittajan edut hyödyttävät säästämisen ja sijoittamisen palveluiden asiakkaitammekin.
• Tuimme alueen elinvoimaisuutta mm. lahjoittamalla 100 000 € Oulun yliopistolle ja jakamalla 40 000 € Nuori Pohjoinen -tukea lasten ja nuorten harrastustoimintaan alueellamme.
• Tarjoamme asiakkaillemme yhä kokonaisvaltaisempia palveluita autoilun osalta. Ryhmämme perustaman LähiTapiola Rahoitus Oy:n kannattava kasvu jatkui vahvana ja yhtiön uusmyynnin markkinaosuus oli joulukuussa lähes 20 prosenttia. LähiTapiola Rahoitus on rahoitusmyynniltään maamme kolmanneksi suurin autorahoittaja.

Terveys – Edistämme terveyttä
• Yksinkertaistimme asiakkaan korvausprosessia. Sairaustapauksissa tehokkaan avun saamiseksi asiakkaillamme on käytössään yhteistyökumppaniemme kanssa toteutetut TerveysHelpin ja LemmikkiHelpin etähoitopalvelut.
• Alueellamme sairauksiin liittyvät korvaukset olivat kasvussa verrattuna edellisvuoteen; etähoitopalvelut kuten TerveysHelppi helpottavat avunsaantia.
• Korostamme vahinkojen ennakointia mm. asiakkaillemme tarjottavien Sankarikoulutusten eli hätäensiapukoulutusten avulla.

LähiTapiola Pohjoisen avainluvut 2019
• Liiketulos 10,8 milj. €
• Kokonaistulos 26,5 milj. €

VAHINKOVAKUUTUS:
• Ensivakuutuksen maksutulo 72,3 milj.€; muutos vertailujaksoon +5,5 %.
• Yhdistetty kulusuhde 97,8 %
• Riskisuhde 63,3 %
• Toimintakulusuhde 34,5 %
• Vakavaraisuussuhde 231,8 %

LähiTapiola Pohjoisen toimitusjohtaja Veli Rajakankaan kommentit:
Vuosi 2019 sujui sekä liiketoiminnallisesti että tuloksellisesti erittäin hyvin. Asiakkaidemme tyytyväisyys tuotteisiimme ja palveluihimme on kehittynyt edelleen positiivisesti.

LähiTapiola Pohjoinen saavutti erinomaisen tuloksen. Tuloskehitykseen vaikutti keskeisesti sijoitustoiminnan tuotot, jotka olivat poikkeuksellisen hyvät. Vakuutusmaksutulo oli kasvussa. Vertailukelpoista maksutuloa kertyi 72,3 miljoonaa euroa, joka on +5,5 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Vahinkovakuutuksen korvauskulut olivat ennätykselliset 52,9 miljoonaa euroa yhteensä yli 44 000 eri vahingosta.

LähiTapiola Pohjoisen asiakkaille maksettiin vahinkovakuutuksen keskittämisetuina 5,5 miljoonaa euroa ja korvauksina 52,9 miljoonaa euroa. Lisäksi asiakkaille maksettiin vakuutusmaksuista S-ryhmän Bonusta 2,3 miljoonaa euroa.

Suurin vuonna 2019 LähiTapiola Pohjoisessa toteutettu uudistus oli asiakaspalvelun ja korvauspalvelun palveluaikojen laajentaminen arki-iltoihin ja lauantaipäivälle; laajennuksen taustalla ovat omista-asiakkaidemme tarpeet ja toiveet.

Elämänturvastrategia vuosille 2019 - 2021 on hyväksytty ja olemme sitoutuneet olemaan asiakkaidemme arvostetuin arjen kumppani elämänturvassa. Elämänturvastrategiamme mukaisesti tarjoamme yhä enemmän erilaisia ennakointi-, turvallisuus- sekä hyvinvointiratkaisuja ja -palveluita, joiden avulla suomalaisten arjesta tulee entistä turvallisempaa, taloudellisesti menestyksekkäämpää ja terveempää.

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Toimitusjohtaja Veli Rajakankaan videokooste vuodesta 2019 löytyy Facebook-sivultamme.