Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
NäkökulmiaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Veera LammiTerveys8.1.2025Vakuutusyhtiön pelko ei saa estää hakemasta apua mielenterveyden häiriöihinUseimmat mielenterveyden häiriöt eivät estä vakuuttamista, kirjoittaa LähiTapiola Henkiyhtiön johtaja Veera Lammi.
LähiTapiola Henkiyhtiön johtaja Veera Lammi nojaa kaiteeseen.
Mielenterveyden perusteella jäi viime vuonna työkyvyttömyyseläkkeelle 3 150 alle 35-vuotiasta. Suomalaisten mielenterveys järkkyy nyt kautta linjan: kasvussa ovat paitsi vakavat työkyvyttömyyteen johtavat häiriöt, myös lievemmät mielenterveyden ongelmat. Huolta kannetaan etenkin nuorista, joista Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan joka neljäs kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä.Mielenterveyden järkkyessä varhainen tuki on ensiarvoisen tärkeää. LähiTapiolan kyselytutkimuksessa selvisi, että joka kolmas nuori aikuinen on jäänyt vaille mielenterveyspalveluita, vaikka apu olisi ollut tarpeen, tai tuntee jonkun, jolle on käynyt näin. Heistä lähes puolet kertoi kantavansa huolta siitä, että mielenterveyspalvelujen käyttämisestä jäisi merkintä terveystietoihin. Tämä oli kyselyssä palvelujen saatavuuden ohella tärkein syy sille, etteivät nuoret tai heidän läheisensä saaneet tarvitsemaansa apua.Vakuutusyhtiöt kysyvät asiakkaidensa terveystietoja myöntäessään henkeen tai terveyteen liittyviä vakuutuksia. Siksi nuorten huoli koskettaa myös meitä.Lääketieteellisen tiedon kehittyessä vakuutusyhtiöt tarkistavat jatkuvasti vakuutusten myöntämisen perusteita ja ehtoja. Omassa päätöksenteossamme suurin osa mielenterveyden häiriöistä ei enää estä vakuuttamista, eikä esimerkiksi terapiassa käyminen tai hoidossa oleva masennus ole syy jättää vakuuttamatta. Vakuutus voidaan myös entistä useammin myöntää rajoitusehdolla, jossa mielenterveyden häiriö rajataan vakuutuksen ulkopuolelle, sen sijaan että hakija jäisi kokonaan ilman vakuutusta. Näin menetellään kaikkien sairauksien, ei vain mielenterveyden häiriöiden kanssa.Totta kuitenkin on, että joskus vakuutusta ei voida myöntää. Näin voi käydä esimerkiksi, jos oireet ovat juuri alkaneet, jolloin mielenterveyden häiriön etenemistä on vaikea ennustaa. Tällöinkin on hyvä muistaa, että vakuutusta voi yleensä hakea myöhemmin uudestaan. Viittä vuotta vanhemmat, hoidetut ja ohimenneet mielenterveyden häiriöt eivät tavallisesti vaikuta vakuutuspäätökseen lainkaan.Nuorten vastuulla ei ole tietää, millä tavoin mielenterveyden ongelmat vaikuttavat ja eivät vaikuta vakuutusten myöntämiseen. Meidän tehtävämme vakuutusyhtiöinä on puhua aiheesta avoimesti, perustella päätöksemme ymmärrettävästi ja varmistaa riittävä ohjeistus ja tuki asiakkaillemme. Useimmat mielenterveyden häiriöt eivät estä vakuuttamista, eikä rekisterimerkintä leimaa koko elämää. Apua ei siis koskaan kannata jättää hakematta vakuutusyhtiön pelossa.Veera Lammi
johtaja
LähiTapiola Henkiyhtiö
Kirjoitus on julkaistu alun perin mielipidekirjoituksena Aamulehdessä 5. tammikuuta 2025.
Lue myös:
Terveys15.10.2024Kysely: Huoli rekisterimerkinnästä nostaa nuorten kynnystä hakea apua mielenterveyden ongelmiinMoni jää vaille apua mielenterveyden ongelmiin taloudellisista syistä tai siksi että palveluja ei ole saatavilla. Alle 25-vuotiaiden joukossa korostuu huoli rekisterimerkinnästä ja sen vaikutuksista.Terveys27.5.2022LähiTapiola-ryhmän asiakaslupaukset mielenterveyden häiriöihin ja vakuuttamiseen liittyenLue viisi lupausta asiakkaillemme mielenterveyden häiriöihin ja vakuuttamiseen liittyen.Veera LammiTerveys10.10.2023Mielenterveyden haasteisiin voidaan puuttua yhdessä LähiTapiola-ryhmän mielenterveyden häiriöihin ja vakuuttamiseen liittyvissä asiakaslupauksissa olemme sitoutuneet osaltamme lisäämään ymmärrystä mielenterveyden häiriöistä ja käymään avointa keskustelua sidosryhmiemme kanssa. LähiTapiola Henkiyhtiön johtaja Veera Lammi avaa, miten asiakaslupausten edistäminen on sujunut.
Katso lisää näkökulmia
UutishuoneNäkökulmiaVakuutusyhtiön pelko ei saa estää hakemasta apua mielenterveyden häiriöihinHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn