Työnantajamielikuva yrityksen menestyksen avaimena
Työnantajamielikuva kehittyy teoilla, jotka näkyvät talon sisällä ja ulkopuolella, kirjoittaa LähiTapiolan ihmisistä ja kulttuurista vastaava johtaja Susa Nikula.
Kun vinkkaat tutuillesi omassa työpaikassasi auki olevista tehtävistä, minkälaisen vastaanoton saat? Puhkuuko kuulija innostusta vai katseleeko hän vaivaantuneena huoneen nurkkaan? Vastaus riippuu siitä, minkälainen työnantajamielikuva yrityksellä on. Hyvä uutinen on se, että työnantajamielikuvaa voi kehittää, mutta kyse ei ole mainoskampanjasta tai korulauseista.
LähiTapiola palkittiin uunituoreessa Universumin työnantajamielikuvatutkimuksessa koko tutkimuksen kovimpana nousijana ja vakuutustoimialan parhaana. Tutkimuksessa lähes 9 000 ammattilaista rankkaavat ihannetyönantajiansa paremmuusjärjestykseen ja olen ylpeä siitä, että LähiTapiola on aivan tunnettujen bränditalojen kuten Fazerin ja Marimekon vanavedessä. Mitkä tekijät tulokseemme vaikuttavat?
Tärkeintä on olla aito
Vetovoimainen työnantajamielikuva ei koostu yhdestä asiasta, vaan se on monen palasen summa. Siihen vaikuttavat esimerkiksi kannustava ja ystävällinen työympäristö, hyvä johtaminen, kilpailukykyiset palkat, hyvät työsuhde-edut ja mahdollisuudet urakehitykseen. Yrityksen brändillä ja avoimella viestinnällä on myös merkittävä rooli työnantajakuvan rakentamisessa, sillä jos ihmiset eivät hyviä uutisia kuule, ei heidän mielikuvansa meistä muutu. Tärkeintä kuitenkin on, että kestävä työnantajakuva on aito – se rakentuu aina yrityksen sisältä käsin ja pohjautuu työntekijöiden kokemuksiin, ajatuksiin ja tuntemuksiin.
Kun työntekijät kokevat olevansa arvostettuja ja hyvinvoivia, heidän sitoutumisensa ja motivaationsa kasvaa. Tyytyväiset työntekijät puhuvat usein positiivisesti työnantajastaan, mikä parantaa yrityksen mainetta sekä työnhakijoiden että asiakkaiden keskuudessa. Hyvässä työympäristössä työntekijät uskaltavat tuoda esiin uusia ideoita ja kehityskohteita.
Minkälaista LähiTapiolassa on olla töissä?
Meillä LähiTapiolassa elämänturvaajien henkilöstökokemusta mittaa ROIHU-tutkimus, jossa selvitetään henkilöstömme kokemuksia omasta työstä, lähityöyhteisöstä, johtamisesta ja organisaation toiminnasta. Jo viitenä vuonna peräkkäin henkilöstökokemuksemme on ollut erittäin hyvällä tasolla, jonka johdosta olemme saavuttaneet Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen suurten yritysten sarjassa. Muun muassa uudet työntekijälupauksemme ja niitä edeltäneet johtamislupaukset ovat yksi keino parhaan mahdollisen työyhteisön rakentamisessa.
Erittäin iloinen olen siitä, että pitkäjänteinen työ saa tunnustusta myös Suomen suurimmassa työnantajakuvatutkimuksessa. Meihin liitetään seuraavia ominaisuuksia ja asioita: meillä on arvostettu brändi, kilpailukykyiset työsuhde-edut ja palkka, tarjoamme vaihtelevia työtehtäviä, meillä on tiimi- ja yhteistyötä rohkaiseva kulttuuri ja olemme asiakaslähtöisiä. Lisäksi meidät koetaan vakaaksi ja turvalliseksi työnantajaksi.
Eli miksi sillä työnantajamielikuvalla on väliä?
Hyvässä työnantajamielikuvassa ei ole kuitenkaan kyse palkinnoista tai tunnustuksista. Tärkeintä on, että sen avulla toteutamme LähiTapiolan elämänturvastrategiaa. Mitään yritystä ei ole olemassa ilman siellä työskenteleviä ihmisiä, ja hyvällä työntekijäkokemuksella rakennamme edellytyksiä tuottaa erinomaista elämänturvaa omistaja-asiakkaillemme.
Tuoreesta Universum-saavutuksesta kuuluu kiitos jokaiselle osaavalle ja työstään innostuneelle elämänturvaajalle. Ollaan yhdessä ylpeitä LähiTapiolasta!
Susa Nikula
johtaja, ihmiset ja kulttuuri
LähiTapiola