Mielenterveyden haasteisiin voidaan puuttua yhdessä
LähiTapiola-ryhmän mielenterveyden häiriöihin ja vakuuttamiseen liittyvissä asiakaslupauksissa olemme sitoutuneet osaltamme lisäämään ymmärrystä mielenterveyden häiriöistä ja käymään avointa keskustelua sidosryhmiemme kanssa. LähiTapiola Henkiyhtiön johtaja Veera Lammi avaa, miten asiakaslupausten edistäminen on sujunut.
Mielenterveyden häiriöt lisääntyvät Suomessa edelleen. Vähintään joka viides suomalainen kokee vuosittain mielenterveyden häiriöitä, ja joka viides sairastuu elämänsä aikana masennukseen. Maailman mielenterveyspäivänä 10.10.
Perustimme LähiTapiolassa vuonna 2022 työryhmän arvioimaan mielenterveyden häiriöiden kasvun vaikutuksia vakuuttamiseen. Kartoitimme mielenterveyden häiriöiden vaikutusta vakuutusten saamiseen ja julkaisimme
Paljon on vielä tehtävää, mutta työ on aloitettu
Mielenterveyden häiriöiden vakuuttamiseen liitetään usein virheellisiä käsityksiä. Vakuuttajana LähiTapiolalla on tärkeä tehtävä mielenterveyden häiriöihin liittyvän oikean tiedon välittämisessä ja asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioinnissa. Olemmekin sitoutuneet siihen, että jokainen vakuutushakemus käsitellään yksilöllisenä kokonaisuutena vastuunvalintapolitiikkamme mukaisesti – suurin osa mielenterveyden häiriöistä ei ole este vakuutusten myöntämiselle, eikä terapiassa käyminen itsessään ole syy jättää vakuutusta myöntämättä.
Olemme käyneet läpi henki- ja henkilövakuutustemme vastuunvalinnan linjauksia mielenterveyden häiriöiden osalta, jotta voimme varmistaa ratkaisutoimintamme yksilöllisyyden ja asianmukaisuuden. Olemme valmistelleet tuote- ja palvelu-uudistuksia, joilla voimme entistä paremmin vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Olemme myös lisäämässä asiakasrajapinnassa LähiTapiolassa työskenteleville henkilöille suunnattua koulutusta kriisissä olevan henkilön kohtaamisesta. Koulutuksia olemme suunnitelleet yhdessä mielenterveysjärjestöjen ja työterveyshuollon kanssa.
Mielenterveyden häiriöiden lisääntyessä myös LähiTapiolan oman henkilöstön mielenterveyteen liittyvät poissaolot ovat kasvaneet useamman vuoden ajan. Käynnistimme vuonna 2021 työterveyshuollon kanssa LähiSparri-lyhytterapiakokeilun, jossa henkilöstöllä on mahdollisuus hakeutua terapiaan ilman lähetettä. Palvelu on tärkeä ennaltaehkäisevä työkalu, mutta yksin se ei riitä. Haluamme luoda kulttuuria, jossa mielen hyvinvoinnin haasteista voidaan keskustella avoimesti.
Panostukset mielenterveyden häiriöiden ennaltaehkäisyyn ja niiden hyvän hoidon varmistamiseen ovat sekä yksilön, vakuuttajan että yhteiskunnan etu. Elämänturvayhtiönä haluamme kannustaa asiakkaitamme ja henkilöstöämme hakemaan apua hankaliin elämäntilanteisiin – hoitoon kannattaa aina hakeutua tarpeen mukaan. Tunnistamme kuitenkin, että paljon on vielä LähiTapiolassakin työtä tehtävänä. Arvokas ja kunnianhimoinen päämäärämme tarvitsee yhteistä ja aitoa halua kehittää ja kehittyä. Sitä tuntuukin ilokseni löytyvän laajasti läpi yhtiöryhmän.
Lupauksemme mielenterveyden häiriöiden vakuuttamisesta
1. Tarjoamme avoimesti tietoa vakuutuksen hakemiseen ja myöntämiseen liittyvistä asioista.
2. LähiTapiolassa jokainen vakuutushakemus käsitellään yksilöllisenä kokonaisuutena vastuunvalintapolitiikkamme mukaisesti.
3. Parannamme neuvontaamme mielenterveyden häiriöihin liittyen.
4. Pyrimme siihen, että tuotteemme ja palvelumme vastaisivat parhaiten asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin.
5. Elämänturvayhtiönä haluamme vaikuttaa siihen, että mahdollisimman moni hakisi ja saisi riittävän varhain apua mielenterveyden häiriöihin.
Veera Lammi
Johtaja
LähiTapiola Henkiyhtiö