Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
Terveys 19.4.2024

Terveysasiointi LähiTapiolassa muuttuu – TerveysHelppi uudistuu ja painopiste asioinnissa siirtyy verkkopalveluumme

Terveysasiointi yhdistyy henkilöasiakkailla muun vakuutusasioinnin yhteyteen. Uudistuksen taustalla ovat asiakaskäyttäytymisen yleinen muutos ja tarve kehittää digitaalista asiointia. Etäpalveluiden käyttö on lisääntynyt ja asiakkaat haluavat hoitaa asiansa ketterästi digitaalisesti. Jatkossa uudesta henkilöasiakkaiden asiointipalvelusta tulee itsepalvelukanava asiakkaillemme ja asiakas voi saada kätevästi suoralaskutusluvan jo ennen lääkärille menoa.

Uudistuksen myötä henkilöasiakas pääsee jo ennen lääkärikäyntiään hakemaan suoralaskutuslupaa itselleen tai alaikäiselle lapselleen, jos asiakkaalla on LähiTapiolan Terveysvakuutus, eli sairauskulu- tai tapaturmavakuutus, ja hänellä ei ole omavastuuta jäljellä. Asiakas ohjataan oireiden perusteella keskustelemaan etälääkärin kanssa tai varaamaan aika lääkärille terveyskumppaniltamme. Jos omavastuuta on vielä jäljellä, asiakas voi itse varata ajan lääkärille ja hakea korvausta jälkikäteen.

Asiakas voi hakeutua lääkäriin aiempaa helpommin myös hoitolaitoksen päästä. Silloin asiakas kirjautuu ensin terveyskumppanimme verkkopalveluun ja sieltä hänet ohjataan LähiTapiolan asiointipalveluun hakemaan suoralaskutuslupaa. Ennen itse kulunsa maksanut asiakas tunnistetaan siis jatkossa ketterämmin hoitolaitoksen ajanvarauspalvelussa LähiTapiolan asiakkaaksi, jolloin asiakas saa käynnin sopimushintaan ja lasku tulee LähiTapiolaan. Kun asiakkaalla on LähiTapiolan kotimaan matkavakuutus, hän voi asioidessaan näyttää matkavakuutuskortin, jolloin laskutus hoituu suoraan LähiTapiolalle.

Aiemmin TerveysHelppi palvelussa sairaanhoitajat ovat antaneet asiakkaalle terveysneuvontaa ja tehneet hoidontarpeen arviointia. Tarvittaessa asiakas on ohjattu etälääkärille tai hänelle on varattu aika vastaanotolle. Uuden henkilöasiakkaiden asiointipalvelun myötä TerveysHelpin chat toiminnallisuus poistuu ja palvelusta tulee itsepalvelukanava asiakkaillemme. Asiointi helpottuu, kun tiedon korvattavuudesta saa etukäteen ja asiakas pääsee esitietolomakkeen täytettyään siirtymään suoraan ajanvaraukseen terveyskumppanillemme tai keskustelemaan suoraan kumppanimme chatlääkärin kanssa. Poikkeuksen tähän tekee yritys- ja maatila-asiakkaamme, jotka varaavat itse ajan terveyskumppaniltamme, maksavat kulut itse ja hakevat korvausta jälkikäteen tai hakevat puhelimitse korvauspalvelusta suoralaskutusluvan ennen lääkärikäyntiä. TerveysHelppi löytyy toistaiseksi sovelluksena, mutta sen taustalla asiakas ohjataan sovelluksen kautta uuteen verkkopalveluun, jonne asiointi jatkossa keskittyy. Uudistuneen TerveysHelpin rinnalla säilyy toistaiseksi nykymuotoinen TerveysHelpin puhelinpalvelu, jossa palvelu jatkuu nykymuotoisena palveluajoilla ma-pe klo 8–17. Uudistuminen tapahtuu näin portaittain.

Jos henkilöasiakas kohtaa palvelussa ongelman (esimerkiksi palvelussa ei jostain syystä näy asiakkaan vakuutus eikä ole näin valittavissa), asiakas voi aina maksaa käynnin ensin itse ja hakea korvausta LähiTapiolan verkkopalvelusta jälkikäteen. Hän voi myös soittaa LähiTapiolan korvauspalveluihin suoralaskutusluvan hankkimiseksi ennen lääkärikäyntiä arkisin klo 8–17. Näin hänen ei tarvitse käyttää omaa rahaa, vaan lasku tulee suoraan LähiTapiolaan.

Lue lisää uudistuksesta