Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus20.9.2023

Sähköpyörien ja muiden liikkumisvälineiden eteislatauksissa voi piillä hengenvaarallinen paloriski – akkujen suojaaminen ladattaessa olisi välttämätöntä

Sähköpyörien ja muiden liikkumisvälineiden latauksissa voi piillä huomattava palovaara. Sisätiloissa ja etenkin poistumisteiden yhteydessä ladattavat akut voivat syttyessään aiheuttaa hengenvaaran.

Sähköpyörät sekä muut sähköavusteiset kulkuvälineet ovat yleistyneet rajusti viime vuosina. Suomen teillä liikkuu jo useita kymmeniä tuhansia sähköpyöriä.

Sähköpyörien akkujen, kuten muidenkin akkuvirralla käyvien laitteiden akkujen lataus on pääosin turvallista. Mutta vaurioituneen akun lataamiseen liittyy merkittävä palovaara. Tilanne on hengenvaarallinen, jos akkua ladataan sisätiloissa ja esimerkiksi kerrostaloasunnon poistumisteiden tuntumassa, kuten esimerkiksi eteisessä.

Pelastusopistossa suoritettiin oppilastyönä sähköpyörän akun polttokokeita. Kokeen tuloksena tutkijat totesivat, että akun syttyessä syntyy vaarallinen määrä myrkyllisiä palokaasuja ja lisäksi palossa syntyy kuumia heitteitä ja liekkejä, jotka levittävä paloa.

– Akkupalo on huomattavasti aggressiivisempi kuin mikään muu kodin tulipalo. Savun muodostus on hyvin nopeaa ja palo leviää ennen kokemattomalla nopeudella, kun palavat heitteet voivat lentää metrien päähän akusta. Huoneiston eteisessä syttyessään tällainen akkupalo estää turvallisen poistumisen, Marko Hassinen Fire and Rescue Innovation Finlandista sanoo.

Hassisella on vuosikymmenten kokemus pelastustoimen operatiivisesta toiminnasta. Pelastusopiston erikoistutkijana hän on muun muassa tutkinut litium-akkujen paloja. Hassisen mukaan akkujen latauksessa erityisesti sisätiloissa tulisi noudattaa huomattavaa varovaisuutta. Akku olisi suojattava latauksen yhteydessä.

– Palavan akun sammuttaminen turvallisesti kotikonstein on mahdotonta. Käsisammuttimella, edes akkupaloja varten suunnitellulla, ei polkupyörän akkua saa sammumaan. Tehdyssä polttokokeessa akkupalo rajattiin tarkoitusta varten tehdyllä akkupalopeitteellä, josta kokemukset olivat erittäin lupaavia. Peitteen ansiosta palo ei levinnyt ja syntyneiden kaasujen määrä pysyi huomattavasti matalampana. Testistä editoitu video löytyy youtubesta.

Akkupaloista ilmoitetaan kymmeniä vahinkoja vuosittain

Sähköpyörät ja muut sähköavusteiset kulkuvälineet ovat vain osa tuhansista suomalaiskodeissa ja työpaikoilla löytyvistä akkuvirralla käyvistä laitteista. Matkapuhelimien, tietokoneiden, älykellojen, partakoneiden ja sähköpyörien akuista ilmoitetaan kymmenittäin vahinkoja vuosittain.

Yleisin viallisesta akusta ilmoitettava vahinko on kuumeneminen. Akku voi myös latauksen yhteydessä paisua, kyteä tai jopa syttyä tuleen. LähiTapiola Pirkanmaan korvauksista ja liiketoiminnan tuesta vastaavan johtajan Antti Määttäsen mukaan akun huomattava kuumeneminen latauksen yhteydessä on jo vaaranmerkki, eikä akkua pidä enää ladata eikä laitetta käyttää.

– Litiumioniakut koostuvat kennoista. Pienissä laiteissa kuten puhelimissa on vain yksi kenno, joka palaa kohtalaisen nopeasti loppuun. Sen johdosta esimerkiksi älykellon tai puhelimen syttyminen on vaarallista, jos se sytyttää jotain laitteen ympäriltä palamaan. Tämän vuoksi esimerkiksi matkapuhelinta ei saa missään nimessä ladata sängyssä öisin. Erityisen suuri vaara palotilanteissa piilee suuremmissa akuissa, jotka koostuvat useammasta kennosta, kuten sähköpotkulaudoissa. Näissä palamaan syttynyt kenno kuumentaa viereiset kennot sytyttäen nekin palamaan. Useasta kennosta muodostuva akku on itsessään niin suuri, että se palaessaan täyttää huoneen myrkyllisestä savukaasusta ja heittää roiskeita ympäriinsä, Määttänen sanoo.

LähiTapiolan vahinkotilastojen mukaan matkapuhelimet ovat akkuvikailmoitusten selvässä kärjessä. Pahimmillaan kännykän akku on syttynyt tuleen kesken latauksen. Tilanne voi olla hengenvaarallinen, jos syttyminen tapahtuu yöllä talonväen nukkuessa.

Viime vuosina huomattavasti yleistyneiden sähköavusteisten polkupyörien ja potkulautojen akuista on ilmoitettu vasta joitakin kymmeniä vahinkoja. Mutta pyörien ja lautojen lisääntyessä myös latausvikojakin akuista voi ilmetä enemmän.

– Palamaan syttynyt suuri akku eteisessä voi estää asunnosta poistumisen. Näkyvyys katoaa nopeasti myrkyllisen savukaasun johdosta ja palavasta akusta lentävät kuumat metalliroiskeet voivat tehdä palavan akun ohittamisen mahdottomaksi. Lontoon ja New Yorkin pelastuslaitokset ovat varoitelleet jo pidempään sähköisten liikkumisvälineiden latauksesta asunnoissa ja erityisesti eteisissä yöaikaan. Usein ilmiöt, jotka tapahtuvat suurissa kaupungeissa rantautuvat nopeasti myös Suomeen, Määttänen huomauttaa.

– Parasta olisi, jos sähköiset liikkumisvälineet pystyisi lataamaan ulkona tai että taloyhtiön pyöräsuojassa olisi niille varattu paikka. Tällöin pyöräsuojassa tulisi olla oma palovaroitin, joka varottaisi talon asukkaita mahdollisesta vaarasta. Mikäli laitetta ladataan kotona, olisi erittäin hyvä, jos se sijoitettaisiin suojakoteloon tai pussiin, niin kuin Pelastusopiston polttokokeessakin havaittiin.

Lataamiseen tulee käyttää vain tuotteelle tarkoitettua laturia.

  • Irrota laite laturista, kun lataus on valmis.

  • Älä käytä laturia, joka on vaurioitunut, toimii epävarmasti tai jonka johto tai liittimet ovat vaurioituneet.

  • Tilassa, jossa laitetta tai akkua ladataan, tulee olla palovaroitin sekä alkusammutuskalustoa.

Varmista, että varoittimen hälytys kuuluu kiinteistössä!

  • Älä lataa laitetta tai akkua siten, että kotona ei ole ketään.

  • Ladattavan akun tai laitteen lähettyvillä, erityisesti yläpuolella, ei saa olla palokuormaa. Älä lataa akkua hyllyssä tai huonekalun alla. Lataamisen alustan on oltava palamaton.

  • Akun tai laitteen ylikuumentuessa irrota laturin verkkojohto, jos voit tehdä sen turvallisesti.

  • Akkuja ei saa ladata pakkaskelissä. Vaikka akku lämpenee ladattaessa, lataaminen kylmässä vaurioittaa akkua ja lyhentää sen käyttöikää.

Lähde: Tukes.fi