Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus9.6.2022

Olli valitsi sähköauton – ”Mukavuus sai valitsemaan sähköauton”

Moni asia autoilussa on nyt muutoksessa. Tässä juttusarjassa tapaamme vaihtoehtoisiin käyttövoimiin päätyneitä autoilijoita. Järvenpäässä asuva Olli valitsi sähköauton mukavuuden ja taloudellisuuden vuoksi.Vertaile ja osta

Viidesluokkalaisena Olli Kivimäki päätti opiskella itsensä sähköinsinööriksi. Hän oli jo pienenä kiinnostunut sähkötekniikasta, joten ei ihme, että sittemmin kiinnostus heijastui myös nykypäivän autovalintaan.

- Polttomoottorivehkeet ovat aina olleet minulle kirous. Olen omistanut viisi tai kuusi bensiinikäyttöistä ruohonleikkuria, jotka kaikki ovat hajonneet. Autojen kanssa on vähän sama juttu – tekniikka on turhan monimutkaista, Olli sanoo hymyillen.

Kivimäki on sähköautoilussa viehättynyt juuri tekniikan yksinkertaisuudesta. Kun moottorissa ei ole herkästi hajoavia mekaanisia osia, on sen sielunmaailman ymmärtäminen helpompaa – ainakin sähkötekniikan diplomi-insinöörille.

Perheen toinen auto kulkee bensalla

Sähköautoilu ei ole kuitenkaan aina ollut miehelle itsestäänselvyys. Suurimman osan elämästään hän on ajanut polttomoottoriautoilla. Perheessä on sähköauton lisäksi myös bensa-auto, jolla ajetaan silloin kun pitää liikkua pitkiä matkoja mahdollisimman nopeasti.

- Matkoilla pysähdykset ovat kyllä aina olleet pidempiä kuin itse lataustapahtuma, joten nopeus on sinänsä vähän huono peruste, Kivimäki pohtii.

Tien päällä lataaminen on yksi sähköautoilun haastavimmista asioista. Suomessa julkinen latausverkosto on vasta kehitteillä, vaikka uusia palveluntarjoajia tulee markkinoille nopeaa tahtia. Latauslaitteita tuntuu nousevan tieverkon äärelle viikoittain, mutta kolmen minuutin tankkaustapahtuman rinnalla puolen tunnin tai tunnin lataus vaikuttaa monelle yhä olevan liikaa.

Olli Kivimäki ei varsinaisesti tunnista tätä ongelmaksi, vaikka edelleen valitsee pitkille matkoille mieluummin bensa- kuin sähköauton. Pitkien matkojen taittaminen sähköautolla vaatii perheessä enemmän suunnitelmallisuutta. Lisäksi kalleimmilla pikalatureilla matka saattaa pahimmillaan tulla melkein yhtä kalliiksi kuin vähän kuluttavalla bensa-autolla.

Katso alta videolta, mitä Olli ajattelee sähköautosta talviautona.

UNDER CONSTRUCTION: new embedded component: ContentfulNewsroomVideo
rich text node: {"data":{"target":{"sys":{"id":"42ace6cb-5364-4a20-b5c7-9fc10b0f34ed","type":"Link","linkType":"Entry"}}},"content":[],"nodeType":"embedded-entry-block"}
reference entry: {"id":"6102407d-0d15-5307-9ba8-c7537c876f14","videoUrl":"https://www.youtube.com/watch?v=P7bCKMFRj5I","altText":null,"contentful_id":"42ace6cb-5364-4a20-b5c7-9fc10b0f34ed","internalName":"Olli Kivimaki video","internal":{"type":"ContentfulNewsroomVideo"}}


Sähkötekniikan diplomi-insinöörille autoilun kustannukset ovat tärkeä seikka. Se olikin yksi suuri syy, miksi perheeseen tuli sähköauto. Miehen työnantaja tuki sähköauton hankintaa rahallisesti, sillä työsuhdesähköauton käyttömaksut olivat verotussyistä selkeästi bensiinimallia halvemmat.

- Se oli sellainen porkkana, joka lopulta ratkaisi autovalinnan sähköön.

Sähköautot ovat nostaneet suosiotaan suomalaisten keskuudessa muutamassa vuodessa merkittävästi. Trendi näkyy etenkin työsuhdeautoilussa, jossa valtion myöntämä hankintatuki laskee sähköauton kuukausikustannuksia. Monessa tapauksessa täyssähköauto on työntekijälle polttomoottoriautoa edullisempi.

Suuri sähköautojen kysyntä on näkynyt markkinoilla saatavuusongelmina, ja tilannetta on entisestään pahentanut autoteollisuuden sirupula. Keväällä 2022 suosittua sähköautomallia saattoi joutua odottamaan helposti vuoden päivät ja pidempäänkin. Tämä vaikutti myös Kivimäen autovalintaan.

- Olisimme tarvinneet kuusipaikkaisen auton, mutta sellaista ei ollut tarjolla nopealla aikataululla. Tästä syystä autoksi valikoitu hieman pienempi Volkswagen ID.3. Se on kuitenkin osoittautunut mukavimmaksi koskaan ajamakseni autoksi.

Vuodessa Kivimäen sähköauton mittariin tulee noin 20 000 kilometriä, ja rahallinen säästö on polttomoottoriautoon verrattuna merkittävä. Tarkkoja summia diplomi-insinööri ei hieman yllättäen ole laskenut, mutta hänen mukaansa kulut ovat noin kolmanneksen pienemmät kuin bensa-autossa.

Kaikkiaan siirtymä sähköautoon on Kivimäen mukaan ollut toistaiseksi sujuva. Pääsääntöisesti autoa ladataan kotipihassa, kiinteästä latauspisteestä. Suurimmat haasteet ovat Kivimäen mukaan liittyneet auton elektroniikkaan.

- Ainakin omassa autossani on ollut softabugeja. Ne ovat toki pikkujuttuja, mutta esimerkiksi pari päivää sitten auton keskinäyttö ei toiminut lainkaan. Toisaalta ei sitä näyttöä oikeastaan edes tarvita, mies nauraa.

Samaan aikaan Kivimäkeä viehättää se, että sähköautot kehittyvät ikääntyessään. Sähköiseen voimalinjaan saattaa auton päivityksen myötä tupsahtaa lisää tehoa, käyttösädettä tai muita ominaisuuksia. Sähköauto voi siis hyvinkin parantua ikääntyessään.

  • Suomessa oli maaliskuussa 2022 käytössä noin 27 500 täyssähköistä henkilöautoa, selviää Traficomin tilastoista.

  • Sähköautojen julkisia latauspisteitä on Suomessa runsaat 1 800. Voit tutustua latausverkostoon Latauskartta.fi-palvelussa.

  • Täyssähköautojen autovero poistettiin käytöstä vuoden 2022 alussa. Autovero maksetaan uuden auton hankinnan yhteydessä.

  • Uuden sähköauton ostaja voi saada valtiolta 2000 euroa hankintatukea. Voit lukea lisää Traficomin sivuilla.

  • Motivan mukaan sähköauton käyttökustannukset ovat 2,30–4,50 euroa sadalla kilometrillä (sähkön hinta 15 snt/kWh).

Käyttövoimien monipuolistuminen muuttaa suomalaista liikennettä. LähiTapiolan juttusarjassa tapaamme autoilijoita, jotka ovat päätyneet ajamaan jollain muulla kuin pelkällä bensiinillä tai dieselillä. Tapaamme juttusarjassa etanoli-, täyssähkö- ja kaasuautoilijan.

Lue myös: Riina valitsi etanoliauton – ”Ympäristöasiat ja raha ratkaisivat”

Lue myös: Aino valitsi kaasuauton – ”Tytär kannatti ekologista biokaasua”