Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Kirjautuminen
Kirjaudu sisään
Kirjaudu verkkopalveluunHoida vakuutus- ja sijoitusasioita.Vahingot ja korvauksetUseissa vahinkotilanteissa voit asioida suoraan kumppaneillamme eikä vahinkoilmoitusta tarvita.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunAloita sijoittaminen ja hoida sijoitusasioita.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluunKirjaudu henkilöstörahastopalveluunVerkkopalvelu henkilöstörahastojen jäsenille.
Tee uusi verkkopalvelusopimusSaat käyttöösi yritysten uuden verkkopalvelun, kun teet uuden verkkopalvelusopimuksen.Kirjaudu uuteen verkkopalveluunTästä voit kirjautua, jos yritykselläsi on jo uusi verkkopalvelusopimus.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunSeuraa sijoituksia sekä tee toimeksiantoja. Näet yrityksen sopimukset, kun yritys on sinut siihen valtuuttanut.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluun
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Kirjaudu sisään
Kirjaudu verkkopalveluunHoida vakuutus- ja sijoitusasioita.Vahingot ja korvauksetUseissa vahinkotilanteissa voit asioida suoraan kumppaneillamme eikä vahinkoilmoitusta tarvita.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunAloita sijoittaminen ja hoida sijoitusasioita.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluunKirjaudu henkilöstörahastopalveluunVerkkopalvelu henkilöstörahastojen jäsenille.
Tee uusi verkkopalvelusopimusSaat käyttöösi yritysten uuden verkkopalvelun, kun teet uuden verkkopalvelusopimuksen.Kirjaudu uuteen verkkopalveluunTästä voit kirjautua, jos yritykselläsi on jo uusi verkkopalvelusopimus.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunSeuraa sijoituksia sekä tee toimeksiantoja. Näet yrityksen sopimukset, kun yritys on sinut siihen valtuuttanut.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluun
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKirjautuneen palvelut
Kirjaudu sisään
Kirjaudu verkkopalveluunHoida vakuutus- ja sijoitusasioita.Vahingot ja korvauksetUseissa vahinkotilanteissa voit asioida suoraan kumppaneillamme eikä vahinkoilmoitusta tarvita.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunAloita sijoittaminen ja hoida sijoitusasioita.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluunKirjaudu henkilöstörahastopalveluunVerkkopalvelu henkilöstörahastojen jäsenille.
Tee uusi verkkopalvelusopimusSaat käyttöösi yritysten uuden verkkopalvelun, kun teet uuden verkkopalvelusopimuksen.Kirjaudu uuteen verkkopalveluunTästä voit kirjautua, jos yritykselläsi on jo uusi verkkopalvelusopimus.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunSeuraa sijoituksia sekä tee toimeksiantoja. Näet yrityksen sopimukset, kun yritys on sinut siihen valtuuttanut.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluun
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Työelämä29.3.2022Yrittäjä: ”Säästäminen olisi kannattanut aloittaa parikymmentä vuotta sitten eikä vasta nyt” Yrittäjä Timo Väärälä kertoo kempeleläisen perheyrityksen selvinneen koronan tuuppaamasta mäenlaskusta muun muassa nopeilla päätöksillä, henkilöstön joustavuudella, positiivisella asenteella sekä liiketoimintaa kehittämällä. Myös usko omaan tekemiseen on kannatellut heikoimpina hetkinä. Mutta oma taloudellinen varautuminen olisi pitänyt ymmärtää aloittaa nuorempana, hän harmittelee.
Yrittäjä Timo Väärälä kertoo pyrkineensä tietoisesti pysymään positiivisena koko korona-ajan. Pohjoissuomalaisen hotelli-ravintola-yrityksen tilanne ei ole ollut pahin mahdollinen, koska hallituksen rajoitukset eivät osuneet hotellihuoneisiin. Hotellia voitiin pitää auki lähes koko pandemian ajan, välillä tosin vain arkisin.

Vuosi 2020 lupaili erinomaista ja myynti alkoikin positiivisesti jatkaen edellisen vuoden säveltä. Sitten kaikki muuttui.

– Kun koronauutiset tulivat ja rajoituksia annettiin, neuvottelimme heti pankin kanssa lainojen lyhennysvapaista, lopetimme turhat tilaukset ja myin yhden auton pois, jotta sain kassaan käteistä. Suljimme puolet hotellihuoneista ja käänsin jopa niiden lämmitysvivun kiinni. Myös osa ravintolan kylmälaitteista sammutettiin, hän kertaa tapahtumia.

Osa toimenpiteistä vaikutti vain hyvin vähän yrityksen talouteen, minkä Väärälä tiedosti itsekin. Yrittäjänä hän on tottunut reagoimaan heti eikä huomenna.

– Niillä oli ennen kaikkea psykologinen merkitys eli sain itselleni hallinnan tunteen, että olen tehnyt toimia selvitäksemme. Koska meillä ei ollut suuria säästöjä puskurina, oli toimittava käytännönläheisesti. Olemme selvinneet omalla kassallamme ja lyhennyksistä jääneillä rahoilla. Vuoden alun hyvä myynti helpotti iskua, Väärälä kertoo.
Pieniä kohderyhmiä eikä kaikille kaikkea Korona opetti ja pakotti myös tekemään nopeita päätöksiä ja uudistumaan. Esimerkiksi hotellin vastaanotto ei ole enää auki öisin, vaan pikkutunneilla saapuvan vieraan avain odottaa avainlaatikossa.

– Olimme pohtineet sitä jo kauan. Kun kuluja piti niistää koronan iskettyä, uutta käytäntöä oli helppo kokeilla. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ja se jää meille pysyväksi.

Hotellin läheisyys lentokentän tuntumassa saattaa luoda kuvitelman, että asiakkaita tulee eniten lentokentältä.

– Meillä on laaja asiakaskunta, ja pyrimme jatkuvasti löytämään uusia, pienempiä kohderyhmiä. Esimerkiksi keväisin on tärkeä oma sesonki, kun lintujen kevätmuuttoa seuraavat harrastajat majoittuvat. Ensiarvoisen tärkeää on myös se, että paikallisetkin asioivat meillä, eli käyvät syömässä espanjalaisessa ravintolassamme.

Korona sysäsi laajentamaan entisestään kohderyhmiä, mutta myös kehittämään uutta. On ollut tärkeää, että hiljaisina aikoina henkilökunnalla on mielekästä tekemistä.

– Suunnittelemme jatkuvasti uusia palveluita. Kehitimme ruokakauppoihin oman espanjalaisen chorizo-makkaran, ja aloitimme ravintolan take away -myynnin. Koskaan ei tiedä, mitä jostakin voi seurata.
Toimintakuntoinen kassa auttaaVäärälän mukaan pieni taloudellinen paine on jokapäiväistä yrittäjälle. Nykyään hotellit ja ravintolapöydät varataan viime tipassa. Tyhjää varauskirjaa ei kannata stressata – tilanne voi olla seuraavana päivänä toinen.

– On luotettava itseensä ja siihen, että teemme yhdessä oikeita asioita, hän sanoo.
Korona-aallon myrskytessä päälle Väärälää vaimoineen yrittäjinä helpotti se, että yrityksen henkilöstö tarjoutui itse jäämään hetkellisesti tuntipalkkalaisiksi. Siitä pariskunta kokee äärimmäistä kiitollisuutta.

– Toki olemme kantaneet huolta työntekijöiden jaksamisesta ja taloudellisesta pärjäämisestä.

Hänen periaatteisiinsa on aina kuulunut pitää yrityksen kassa toimintakuntoisena, mistä on markkinoiden myrskytessä ollut apua. Haastavassa tilanteessa perspektiiviä ja uskoa on tuonut takavuosien lukujen katsominen kirjanpito-Excelistä.

– Yrittäjän ahneus ei ole iskenyt minuun vaan olen huolehtinut, että hyvän kassan ansiosta toiminta onnistuu heikommissakin taloustilanteissa. Olen vuodesta 1999 kirjannut tilikausien avainluvut, ja niistä on ollut helppo vertailla menneitä monttuja, joista on kiivetty ylöspäin. Valittaminen ja asioiden vatvominen pahentavat eivätkä auttaisi mitään, joten on parempi pysyä positiivisena ja keskittää energiat sen miettimiseen, mistä kassaan saisi lisää rahaa.
Säästöön riittää pienikin summaVäärälällä on useita työvuosia vielä edessä ennen lakisääteistä eläkeikää. Eläkepäiviksi hän on alkanut säästää vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen ja on muutenkin alkanut pohtia enemmän omaa taloudellista varautumistaan.

– Viimeisen parin vuoden aikana olemme pohtineet lähipiirin kesken, miten rahaa olisi mahdollista säästää.

Siinä uusia näkökulmia ovat tuoneet keskustelut säästämisen ja sijoittamisen ammattilaisten kanssa. Myös yrityksen henkilöstön sitouttamista on pohdittu erilaisten vakuutusratkaisujen kautta.

– Asioista on ollut helppo jutella liiketoimintaa hyvin ymmärtävän, mutta ulkopuolisen asiantuntijan kanssa. Olemme käyneet hyviä keskusteluja ja olen alkanut miettiä asioita uudelta kantilta. Voisinpa sanoa kaksikymmentä vuotta nuoremmalle itselleni, että aloita kuukausisäästäminen. Harmittaa, etten aikanaan ymmärtänyt, että pienikin summa –  vaikka vain sata euroa – olisi nuorempana riittänyt säästämiseen ja nyt se kasvaisi korkoa. Silloin olisi kannattanut kuunnella itseäni viisaampia.

– Nyt olemme yrityksessäkin kerännyt puskuria, jotta vastaisuudessa on mahdollista pärjätä markkinanotkahduksissa. Töitä teen täydellä sydämellä loppuun asti, Väärälä kertoo.
Ajankohtaista
Elämänturva11.12.2024Green Cardin voi esittää vuoden alusta alkaen myös digitaalisestiGreen Cardin eli Vihreän kortin voi esittää 1.1.2025 alkaen joko paperisena tai suoraan mobiililaitteen kuten matkapuhelimen näytöltä. Uudistus tuo joustavuutta kuljetusyrityksille sekä niille, jotka matkustavat omalla ajoneuvolla Suomen rajojen ulkopuolelle. Terveys11.12.2024Hoitoonpääsyn haaste ei ole yksin julkisen terveydenhuollon ongelma, myös terveysvakuutusten kannattavuus on heikko – ”Vastakkainasettelu julkisen ja yksityisen terveydenhuollon sekä vakuutusten välillä turhaa”Tuoreen kyselyn mukaan 82 prosenttia suomalaisista hakeutuisi ensisijaisesti julkiseen terveydenhuoltoon, jos vakuutusta tai mahdollisuutta työterveys- tai opiskelijaterveydenhuoltoon ei olisi, kerrottiin LähiTapiolan mediatilaisuudessa.Elämänturva9.12.2024Toisen huoltajan kuolema vie perheen tuloista puolet, mutta kuluista vain viidenneksen – vain 14 prosenttia varautunut henkivakuutuksellaSuomalaiset eivät varaudu kuoleman taloudellisiin vaikutuksiin riittävästi. Elämisen kulut on yleensä mitoitettu nykyisen tulotason mukaan, joten ongelmia voi syntyä, jos rahaa ei kuukausittain tule entiseen tapaan.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaYrittäjä: ”Säästäminen olisi kannattanut aloittaa parikymmentä vuotta sitten eikä vasta nyt” Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn