Turvallisuus31.5.2021
Tiesitkö tätä sähkö- ja hybridiauton renkaista: voivat kulua yllättävän nopeasti Osta autovakuutus
– Sähkö-ja hybridiautojen tekniikka ja esimerkiksi akut painavat sen verran paljon, että renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä. Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla renkaiden nopeamman kulumisen kanssa. Sitä selittävät hänen mukaan sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja auton akkujen paino.
– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen sanoo.
Ajoturvallisuuden tähden suositellaan, että kaikki renkaat olisivat keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa. Asiantuntevassa huolto- tai rengasliikkeessä voi käydä mittauttamassa pyörän aurauskulmat, jotta välttyy renkaiden toispuoleiselta kulumiselta.
– Kymmenen vuotta vanhalla renkaalla en suosittele enää ajamaan lainkaan, mieluiten renkaat tulisi vaihtaa kuuden vuoden välein. Kun ottaa huomioon, että autokantamme keski-ikä on 12 vuotta, tulisi renkaiden uusimisesta huolehtia ikääntymisen takia sinä aikana vähintään kerran, vaikka ajomäärät olisivat vähäisiä. Keskimäärin tosin ajomäärät ovat sen verran suuria, että käytännössä renkaat tulee kuluneisuuden takia vaihtaa useaan kertaan, sanoo Alaviiri.
Alaviiri kehottaa tarkkailemaan rengaspaineita säännöllisesti, mutta myös auton käytön mukaan. Jos tiedossa on esimerkiksi mökkimatka, jota varten auto pakataan ääriään myöten täyteen, tulisi renkaiden painetta lisätä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti.
– Kun on paljon kuormaa, pitäisi renkaiden ilmanpaineesta huolehtia, jotta ajaminen olisi turvallista. Harva tulee tarkastaneeksi ilmanpaineita riittävän usein. Ilmanpaineella on vaikutusta myös polttoaineen kulutukseen ja rengasmeluun. Esimerkiksi kesäsateella ajaessa renkailta vaaditaan erityisen hyvää pitokykyä, Alaviiri sanoo.
Tavarakuormaa kuljettaessa renkaiden kunto korostuu, niinpä myös peräkärryjen renkaita tulisi tarkastaa ja muistaa lisätä ilmanpainetta riittävästi.
– Suomen teillä kulkee paljon peräkärryjä, joiden renkaat ovat useita vuosia vanhoja. Onnettomuuksien ehkäisemiseksi peräkärryissä ei ole suositeltavaa käyttää yli kymmenen vuotta vanhoja renkaita. Pahimmillaan peräkärryn rengas voi jopa räjähtää, Alaviiri toteaa.
Laki vaatii kesärenkaiden urasyvyydeksi vähintään 1,6 millimetriä. Renkaiden turvallisuus erityisesti märällä kelillä heikkenee kuitenkin huomattavasti, jos urasyvyyttä on jäljellä alle 4 millimetriä. Tarkasta urasyvyys helposti kahden euron kolikolla: Kolikko laitetaan renkaan uraan, ja jos hopeareunusta ei näy, renkaassa on vielä tarpeeksi urasyvyyttä.
Tarkasta rengaspaineet aika ajoin, erityisesti ennen ison kuorman kuljettamista. Ohjeet ajoneuvolle sopiviin paineisiin löytyvät paitsi ohjekirjasta, myös bensaluukun sisäpuolelta tai kuljettajan ovesta.
Renkaiden hyvä kunto ja niiden riittävä urasyvyys lisäävät ajomukavuutta ja -turvallisuutta, pienentävät rengasmelua ja polttoaineenkulutusta.
Käytä aina auton suositeltuja rengaskokoja. Huomioi myös auton koon eli painon mukainen kuormitusluokka.
Renkaan valmistusajankohta on merkitty sivupintaan neljällä numerolla; kaksi ensimmäistä viittaavat valmistusviikkoon ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuoteen.
Vaihda kitkarenkaat kesärenkaisiin. Kitkarengas ei ole kesärengas, ja sen märkäpito-ominaisuudet ovat merkittävästi heikommat kesärenkaisiin verrattuna.
Muista tarkistaa myös auton vararenkaan kunto tai autonrenkaan paikkaussarjan kunto.