Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus26.10.2020

Pitkä tauko ajamisesta? Paluu auton rattiin voi jännittää, mutta nämä keinot auttavat

Monilta löytyy ajokortti, mutta edellisestä ajosta voi olla niin pitkä aika, että istuminen ratin taakse jännittää. Auton käsittelytaidot ovat voineet ruostua, tuntuma liikenteeseen kadota tai epäilys omasta tai muiden osaamisesta herätä. Asiantuntijoiden mukaan moni tuntee ajopelkoa. Keräsimme vinkkejä, jotka auttavat palaamaan liikenteeseen pitkän tauon jälkeen.Vertaile ja osta

Puoliso ajoi aina, mutta nyt hänen sairastumisensa myötä siihen pitäisi pystyä itse. Ajokortti tuli hankittua nuoruuden kotikunnassa, mutta kaupunkiin muuton jälkeen sille ei ole ollut vuosiin tarvetta. Kolari herätti pelon riskeistä liikenteessä, eikä rattiin ole uskaltautunut sen jälkeen.

Lukuisat syyt voivat johtaa siihen, ettei ajokortillinen ole ollut pitkään liikenteessä. Traficomin tilaston mukaan Suomessa oli tämän vuoden alussa kaikkiaan noin 3,7 miljoonaa voimassaolevaa ajokorttia, mutta  monilla niistä ei liene päivittäistä tai edes viikoittaista käyttöä. Joskus ajotauko voi venyä kuukausista vuosiin ja jopa vuosikymmeniin.

- Jokaisen lähipiiristä löytyy todennäköisesti henkilö, jolla on hyvin pitkä aika edellisestä ajosta ja sitä myötä kynnys palata liikenteeseen on kasvanut suureksi. Joskus kynnyksestä tulee ylitsepääsemätön, kun rattiin ei enää uskalla. Ajamattomuus voi myös kalvaa mieltä, koska tiedostetaan, että joskus autoa voi tarvita. Onkin tärkeää muistaa, että ajotaitoa voi aina harjoitella ja asioiden kertaaminen voi madaltaa kynnystä, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.

Rattiin palaajia vierestä seurannut liikenneopettaja kertoo, että pitkän tauon jälkeen jotkut pelkäävät aiheuttavansa toisille vaaraa.

- Esimerkiksi lapset takapenkillä ei uskalleta lähteä ajamaan. Henkilön voi vallata epävarmuus, ettei hän osaa käsitellä autoa turvallisesti kaikissa tilanteissa. Monesti rattiin paluu alkaakin itseluottamuksen vahvistamisesta, joka syntyy siitä, että tunnetaan oma auto ja osataan katsoa oikeita asioita liikenteessä. Pitää luottaa itseensä ja siihen, että muutkin noudattavat liikennesääntöjä, sanoo pitkäaikainen liikenneopettaja ja HR- sekä yhteiskuntasuhdevastaava Sampsa Lindberg CAP-Autokoulusta.

Lindbergin mukaan autokouluun ajotaitoja kertaamaan tulee lähinnä naisia, mutta miehetkin voivat tuntea ajopelkoa. Ajamattomuuteen saattaa myös liittyä häpeän tunteita, koska Suomessa autolla ajaminen otetaan helposti itsestäänselvyytenä.

Kokosimme asiantuntijoiden kanssa vinkkejä, jotka madaltavat kynnystä palata rattiin tauon jälkeen.

1) Tutustu ajoneuvoon ajan kanssa

Ennen liikenteeseen lähtöä on tärkeää palauttaa mieleen auton perustoiminnot. Autot kehittyvät hurjaa tahtia, joten ensin on hyvä ottaa ohjekirja käteen ja katsoa, mitä mistäkin vivusta ja napista tapahtuu. Miten valot, vilkut, pyyhkijät ja ilmastointi toimivat – entä vaihteet? Pystythän käyttämään laitteita irrottamatta katsetta tiestä tai korkeintaan nopealla vilkaisulla, jotta keskittymisesi ei ajaessa herpaannu?

Auton käsittelyä voi hyvin mennä harjoittelemaan rauhalliseen paikkaan, kuten tyhjälle parkkipaikalle. Kertaa ohjaaminen, peruuttaminen, jarruttaminen, ja vilkuile peileihin. Näin löytyy tuntuma ajoneuvoon.

2) Kertaa liikennesääntöjä ja -merkkejä

Perustietämys liikennesäännöistä on iskostunut meihin koulussa, kotona ja autokoulussa, mutta kertauksesta ei koskaan ole haittaa. Liikennesäännöt ja -merkit voivat myös vuosien saatossa hieman muuttua, joten päivitys voi olla tarpeen. On myös erilaista seurata liikennettä autoilijan ja moottoripyöräilijän kuin esimerkiksi jalankulkijan ja polkupyöräilijän näkökulmasta.

Uusi tieliikennelaki toi tänä vuonna muutoksia muun muassa sulkuviivojen väriin, parkkeerausmahdollisuuksiin ja talvirenkaiden käyttöön. Myös uusia liikennemerkkejä on nyt tienvarsilla.

Lue lisää: Mitä autoilijan tulee tietää uudesta liikennelaista? Asiantuntijat käyvät läpi olennaisia muutoksia ja nostavat esiin vaaranpaikkoja

3) Tueksi kaveri tai ammattilainen?

Liikenteeseen paluuta ei tarvitse tehdä yksin. Kysy, lähtisikö puolisosi, ystäväsi tai joku muu kokenut kuski tueksesi. Jos lähipiiristä ei löydy sopivaa opastajaa, voit myös harkita kääntymistä ammattilaisen puoleen. Autokoulut tarjoavat yksilöllisesti räätälöityä ajovalmennusta tarpeiden mukaan. Liikenneopettaja voi myös arvioida ajotaitojasi, jos itse niitä epäilet.

Liikenneosaamista voi kehittää myös itsenäisesti. Verkosta löytyy runsaasti eri toimijoiden tarjoamaa oppimateriaalia liikennesäännöistä ja ajotilanteista. Niitä on koottu esimerkiksi Ajokortti-info-sivustolle.

4) Alkuun tutussa ympäristössä – kaupunkiin reittisuunnitelman kanssa

Kun auton hallinta alkaa tuntua varmalta, on aika lähteä liikenteeseen. Monesti ajomme rajoittuvat tietyille reiteille esimerkiksi kodin, työpaikan ja palveluiden välillä, joten tutut reitit on hyvä ottaa ensin haltuun. Jos mahdollista, ajoita ajosi ensin rauhalliseen aikaan eli esimerkiksi aamu- ja iltapäiväruuhkien ulkopuolelle.

Pikkuhiljaa voi pidentää reittejä, kokeilla eri aikoja päivästä ja ajaa esimerkiksi kaupungin keskustaan tai monimutkaisempiin risteyksiin. Vilkasliikenteiseen kaupunkiin tai pidemmälle matkalle lähtiessä kannattaa miettiä ennalta reittisuunnitelma. Se helpottaa keskittymistä itse ajosuoritukseen. Myös navigaattorista on apua.

Aja aina, kun siihen tarjoutuu luonteva mahdollisuus, eli esimerkiksi jos olette lähdössä kaverin tai läheisen kanssa liikenteeseen.

5) Älä liikaa mieti muita

Helposti nolostumme, jos automme sammuu valoihin tai mäkilähtö ei heti onnistu, mutta toisten ajatuksille tai hermostumiselle ei kannata antaa mielessä liikaa valtaa. Muista, että kaikki meistä tekevät joskus liikenteessä virheitä. Useimmat kuskit myös keskittyvät ihan omaan ajosuoritukseensa, eivätkä juurikaan mieti, mitä muut ajattelevat. Turvallisuuden tähden on tärkeintä, että huomioimme toisemme liikenteessä ja pyrimme esimerkiksi ennakoimalla välttämään vaaratilanteita.

6) Jos kynnys on liian korkea, muitakin vaihtoehtoja on

Joskus voi käydä niin, ettei autoiluun yrityksistä huolimatta ole paluuta. Ajaminen voi hermostuttaa niin paljon tai pelko aiheuttaa jopa fyysisiä oireita, ettei liikenteeseen lähtö tunnu mitenkään hyvältä. Tällöin kannattaa miettiä, mitä muita liikkumisratkaisuja voisi olla tarjolla – voisitko esimerkiksi käyttää julkista liikennettä, taksia tai kunnan liikkumispalveluita? Myös kimppakyydit ovat tänä päivänä yksi mahdollisuus.

  • Joskus hyvin pitkä tauko ajamisesta voi tarkoittaa sitä, että liikenteeseen paluun yhteydessä pitää uusia ajokortti. Kaikki vuoden 2013 tammikuun jälkeen myönnetyt ajokortit ovat määräaikaisia.

  • Uudet henkilöautojen, moottoripyörien ja esimerkiksi mopojen ajokortit ovat voimassa 15 vuotta kerrallaan. Kun kuljettaja täyttää 65 vuotta, kortin voimassaoloaika on enintään 5 vuotta kerrallaan.

  • Ajokortin uudistamiseen ei pääsääntöisesti liity autokouluopetusta tai kuljettajantutkintoa. Jos esimerkiksi henkilöauton ajokortti on kuitenkin vanhentunut yli kaksi vuotta sitten, on kuljettajantutkinto suoritettava uudelleen.

Lähde: Traficomin Ajokortti-info-sivusto