Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus1.10.2020

Koronavuosi iski autokauppaan: suomalainen hankkii auton nyt yhä useammin suoraan verkosta ja käytettynä

Korona pysäytti autokaupan keväällä, eikä uusien autojen kauppa ole noussut vielä viime vuoden tasolle. Käytettyjen autojen kauppa on kesästä lähtien käynyt jo viime vuotta vilkkaammin. Uusien autojen kaupan hyytyminen hidastaa liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista. Asiantuntija kokosi vinkkilistan autoa ostavalle taloudellisen epävarmuuden lisääntyessä.Vertaile ja osta

- Koronavuosi on muuttanut suomalaisten käyttäytymistä myös autokaupoilla. Autojen kauppa ja rahoitus siirtyivät keväällä nopeasti verkkoon. Yhä useammat hoitavat auton oston nyt kokonaan asioimatta liikkeessä eli autoala on ottanut digiloikan. Toinen muutos on, että autokaupassa kysyntä on nyt kohdistunut erityisesti käytettyihin autoihin. Tämä on tyypillistä taloudellisen epävarmuuden lisääntyessä, kertoo LähiTapiola Rahoituksen toimitusjohtaja Arttu Nykänen.

Maalis-huhtikuussa niin uusien kuin käytettyjen autojen kauppa laski jopa puoleen edellisvuodesta, selviää Netwheelsin ja Traficomin luvuista. Toukokuussa käytettyjen autojen myynti kääntyi kuitenkin kasvuun ja kesäkuusta alkaen käytettyjä autoja on myyty jopa yli 10 prosenttia enemmän kuukaudessa kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Uusien autojen myynti laahaa kuukausitasolla vielä viime vuoden vastaavista luvuista.

- Uusien autojen kaupan hyytyminen hidastaa selvästi Suomen autokannan uudistumista ja vaikeuttaa liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista. Käytettyjen autojen tuonti on korvannut uusien autojen myyntiä. Käytettynä Suomeen tuotujen autojen päästöt ovat keskimäärin yli 25 prosenttia korkeammat kuin uusilla autoilla. Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvittaisiinkin nopeasti autokannan uudistumista tukevia päätöksiä. Esimerkiksi romutuspalkkio ja sähköautojen sekä ladattavien hybridien hankintatuki ovat keinoja, joilla voitaisiin vaikuttaa autokannan ikään ja päästöihin, kertoo Nykänen.

Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt (NEDC) olivat tammi-kesäkuussa 2020 Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 108 g/km ja käytettynä maahantuotujen autojen 136,5 g/km. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2019 lopussa 155,4 g/km.

Korona lisännyt rahoituksen suosiota autokaupassa

Autokaupoilla yhä harvemmat maksavat ostamansa auton kerralla. Uusista autoista vain noin 10 prosenttia ostetaan käteisellä ja käytetyistä autoista noin 30 prosenttia. Nykäsen mukaan osamaksu on nykyisin yksityishenkilöiden selvästi suosituin rahoitusmuoto ja sen suosio on kasvanut viime vuosina.

Suomen koko autokannasta tällä hetkellä noin 20 prosenttia on rekisteröity rahoitusyhtiöille. Vaikka autot ostetaan velkarahalla, ei Nykänen näe tässä merkittäviä riskejä, vaikka taloudellinen epävarmuus lisääntyisi, kun tietyt perusasiat ovat kunnossa.

- Osamaksukauppa on turvallinen rahoitusmuoto kuluttajalle, koska auto toimii rahoituksen vakuutena ja maksuvaikeuksien yllättäessä sen voi myydä ja saada velan maksettua. Suosittujen vaihtoautojen hinnat ovat pysyneet vakaina, jolloin autojen arvojen alenemisessa ei ole merkittäviä riskejä. Koronatilanteen pitkittyessä riittävän käsirahan ja järkevän sopimusajan merkitys kasvaa, Nykänen kertoo.

Autonostajan muistilista korona-aikana:

  • Osta tarpeeseesi sopiva ehjä auto

  • Valitse merkki ja malli, joka säilyttää hyvin arvonsa

  • Varaa hankintaan riittävästi käsirahaa (15–20 prosenttia antaa hyvän turvan)

  • Valitse sopimusaika niin, että auto kestää koko sopimusajan

  • Osta auto luotettavasta liikkeestä

  • Tarkista takuut ja huoltohistoria

  • Valitse kattava vakuutus

  • Maksuvaikeuksien yllättäessä ole yhteydessä rahoittajaan hyvissä ajoin

Lue lisää: LähiTapiola Rahoitus kompensoi rahoittamiensa ja vakuuttamiensa autojen päästöt