Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus11.6.2020

Parkkipaikoilla sattuu ja tapahtuu, etenkin peruuttaessa tulee vahinkoja – moni kuski kiertää suosiolla vaikeat paikat

Parkkipaikkakolarit ja -kolhut ovat yleisimpiä autoilijoiden liikennevahinkoja. LähiTapiolan kyselyn mukaan lähes puolet kuljettajista välttelee hankaliksi kokemiaan parkkipaikkoja. Joka kymmenes kertoo autoaan kolhaistun parin viime vuoden aikana. Asiantuntija kehottaa välttämään pysäköintialueilla peruuttamista aina kun mahdollista.Vertaile ja osta

Joka päivä suomalaisilla parkkipaikoilla kolisee jopa kymmeniä kertoja. Tämän tietävät myös autoilijat, sillä lähes joka toinen kertoo välttelevänsä hankaliksi kokemiaan parkkipaikkoja. Tämä selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä.

Kyselyn vastaajista 44 prosenttia kertoo pyrkivänsä ennaltaehkäisemään kolhut välttämällä hankalia parkkipaikkoja. Naisista näin toimii selvästi useampi kuin miehistä, ja nuorista ja keski-ikäisistä useampi kuin seniorikuskeista.

Yleisimmät tavat pysäköintivahinkojen välttelyyn ovat yleinen varovaisuus ja pyrkimys tähdätä mahdollisimman keskelle parkkiruutua. Silti vahinkoja sattuu: joka kymmenes kertoo huomanneensa omaa autoaan kolhitun parkkipaikalla viimeisen parin–kolmen vuoden aikana. Neljä prosenttia vastaajista taas tunnustaa itse kolhineensa samana aikana jonkun toisen autoa.

Etenkin peruuttaessa tulee osumia

Liikenteessä juuri pysäköiminen on hyvin vahinkoaltista puuhaa. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista vajaa puolet eli runsaat 45 000 kappaletta sattui vuonna 2018 pysäköintialueilla. Suoralla tiellä ja risteyksissä vahinkoja sattuu huomattavasti vähemmän.

Parkkipaikoilla tulee helposti pieniä vaurioita ajoneuvoihin, mutta ei juuri henkilövahinkoja. Pienten lommojen ja kolhujen korjaus voi kuitenkin maksaa satoja, jopa yli tuhat euroa. Eniten vahinkoja sattuu peruutustilanteissa.

Arjen katsaus -kyselyn mukaan noin joka kolmas kuski pyrkii välttämään parkkipaikkavahinkoja ajamalla auton ruutuun keula lähtösuuntaan valmiiksi. LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen pitää tätä hyvänä ja kehottaakin välttämään peruuttamista aina, jos se suinkin on mahdollista.

- Jos joutuu lähtemään liikkeelle perä edellä, kuljettajan näkyvyys on aina heikompi. Parkkipaikalla kannattaa jo autolle saapuessa ennakoida tilannetta ja katsoa, miten muut kävelijät ja autot toimivat. Peruutustilannetta varten voi myös säätää peilejä, ja palauttaa ne ajoasentoon ennen liikenteeseen lähtöä.

Autojen turvatekniikka on kehittynyt, ja moni parkkeeraaja hyödyntää esimerkiksi peruutuskameroita.

- Uutta tekniikkaa on kuitenkin vasta osassa autoja. Lisäksi täysin niiden varassa ei voi toimia, vaan kuljettajan täytyy edelleen myös itse havainnoida tilannetta. Teknologiasta on paljon apua, mutta se ei itsestään poista vahinkoja, sanoo Nieminen.

Autot kasvavat, ruudut eivät

Kesäkuun alussa voimaan astuneen uuden tieliikennelain myötä auton saa taajamissa parkkeerata myös tien vasempaan laitaan.

Lue lisää: Mitä autoilijan tulee tietää uudesta liikennelaista? Asiantuntijat käyvät läpi olennaisia muutoksia ja nostavat esiin vaaranpaikkoja

Uusi sääntö voi helpottaa parkkipaikan löytämistä, mutta Nieminen kehottaa tarttumaan mahdollisuuteen harkiten.

- Siinä pysäköintiin tulee vielä hieman lisää vaikeuskerrointa. Ensin parkkeeratessa pitää ylittää vastaantulijoiden kaista. Sitten liikkeelle lähtiessä pitää vielä huomioida sekä vastaan että takaa tuleva liikenne.

Niemisen mukaan pysäköintitilanteiden vahingot ovat oikeastaan ikuisuusongelma. Riskejä syntyy luonnollisesti autojen läheisyydestä, mutta viime vuosikymmeninä myös yhä isommista autoista.

- Oikeastaan voisi sanoa, että ihmiset ajavat isommilla autoilla kuin mihin heidät parkkeeraustaitonsa riittävät. Harvat parkkiruudut ovat kasvaneet viime vuosina, mutta autot ovat kasvaneet huomattavastikin viimeisen 20 vuoden aikana.

LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselyyn vastasi kaikkiaan 1196 henkilöä 27.3.–2.4.2020 välisenä aikana. Vastaajat edustavat manner-Suomen 15–74-vuotiasta väestöä. Kyselyn toteutti Kantar TNS. Tulosten virhemarginaali on noin +/- 2,9 prosenttiyksikköä.

Lue lisää: Pieni kolhu puskurissa – korjaus voi kestää useamman päivän ja lasku yllättää

Vakuutus korvaa parkkipaikan kolareita ja kolhuja

  • Liikennevakuutus korvaa kolaritilanteissa henkilövahinkoja sekä vastapuolen autolle tai muulle omaisuudelle sattuneita vahinkoja. Liikennevakuutus on lain mukaan pakollinen kaikille liikenteeseen käytetyille ajoneuvoille.

  • Omalle ajoneuvolle turvaa vahinkojen varalta tarjoaa vapaaehtoinen kaskovakuutus. Kaskon laajuuden voi valita oman tarpeensa ja tilanteensa mukaan.

  • Pysäköintivakuutus kuuluu LähiTapiolan Laajaan ja Loistokaskoon. Se korvaa pysäköidylle ajoneuvolle tuntemattomaksi jääneen toisen moottoriajoneuvon aiheuttaman vahingon. Kolarointi- eli törmäysvakuutus kuuluu myös Peruskaskoon. Se korvaa autolle esimerkiksi törmäyksistä aiheutuneita vahinkoja.