Monet ajelevat liian kuluneilla renkailla – näin tarkastat asian
Renkaiden kunnon tarkastaminen pari kertaa vuodessa ei riitä, sanoo LähiTapiolan liikenneasiantuntija. Juuri nyt on sopiva aika tarkistaa sekä kesärenkaat että talvirenkaat. Renkaasta on hyvä tarkistaa ikä, kuluminen, urasyvyys ja ilmanpaine.
Auton renkaiden kunto tarkastetaan usein vain keväisin ja syksyisin renkaiden vaihdon yhteydessä. LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen kuitenkin muistuttaa, että rengaskuntoa tulisi tarkkailla tätä useammin.
Sopiva ajankohta kuntotarkastukselle on mieluiten hyvissä ajoin ennen renkaanvaihtoa sekä lisäksi muutaman kerran vuodessa. Kesällä on saatettu ajaa pitkiäkin matkoja ja renkaat ovat saattaneet päästä kulumaan yli suositusten. Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkaille lain määrittämä minimiurasyvyys on 3,0 mm. Asiantuntijoiden mukaan urasyvyyden tulisi kuitenkin olla vähintään 4–5 mm, koska etenkin sadekelillä tätä matalampi urasyvyys voi olla turvallisuusriski
Klassinen kolikkotesti mittaa urasyvyyden
Renkaiden urasyvyyden voi mitata klassisella kolikkotestillä. Kuluneisuus tulee mitata renkaan keskeltä pääurien kohdalta ja siihen apuvälineeksi sopii Niemisen mukaan kahden euron kolikko.
- Kolikon hopean värinen reunus on n. 4 mm levyinen. Jos kolikon reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, tiedät että urasyvyys on yli 4 mm ja rengas on vielä kelvollinen arkiliikenteeseen. Tarkempaan mittaustulokseen tarvitset urasyvyystulkkia, jossa on millimetriasteikko.
Nastarenkaista kannattaa renkaanvaihdon yhteydessä tarkistaa, että nastat ovat tasaisesti kiinni. Jos nastoja on irronnut paljon, heikkenevät renkaan ominaisuudet.
Myös renkaan iällä on väliä
Toinen jälkitarkastus, joka on hyvä tehdä myös säännöllisesti, on ilmanpaineiden mittaus rengaspainemittarin avulla.
- Huolellinen kuljettaja tarkistaa rengaspaineet kuukauden välein. Jos renkaat ovat uudet, riittää yleensä parin kuukauden välein. Lämpötilan sahaaminen edestakaisin vaikuttaa siihen, että rengaspaineet eivät pysy täysin siinä, mihin ne on vaihdon yhteydessä asetettu.
Niemisen mukaan moni laittaa varmuuden vuoksi 0,2 baria ylipainetta suositukseen verrattuna. Tämä nyrkkisääntö toimii useimmissa autoissa hyvin, koska pieni ylipaine ei ole vaarallista. Alipaine sen sijaan lisää kitkaa, renkaan kuumenemista ajossa ja renkaan kulumista. Markus Nieminen peräänkuuluttaa huolellisuutta kuntotarkastuksen tekemisessä.
- Pelkkä vilkaisu on aika epäluotettava eikä se välttämättä anna totuudenmukaista kuvaa renkaiden kunnosta. Ilmanpaineen ja kuluneisuuden lisäksi kannattaa tarkastaa myös renkaan ikä. Jos se lähentelee kesärenkaissa 10 vuotta, eivät ne enää vastaa ominaisuuksiltaan uudempia renkaita. Talvirenkaissa viisi vuotta alkaa olla jo ikä, jolloin kannattaa säännöllisen ajajan harkita renkaiden vaihtoa. Vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi. Renkaan valmistuskuukausi ja vuosi on aina merkattu sen kylkeen.
Autoilijan tarkastuslista – tee nämä säännöllisesti
1. Seuraa renkaan kulumista. Kuluuko rengas tasaisesti koko kulutuspinnasta vai kuluuko se enemmän vain toisesta reunasta? Onko nastoja irronnut? Säädätä tarvittaessa pyörien asentokulmat oikeaksi autokorjaamolla.
2. Tarkasta ilmanpaine säännöllisesti vähintään parin kuukauden välein rengaspainemittarilla.
3. Tiedätkö renkaittesi iän? Renkaan valmistusvuoden ja kuukauden voi lukea renkaan kyljestä. Jos kesärenkaan ikä lähentelee 10 vuotta, ne tuskin ovat enää turvalliset jokapäiväiseen liikkumiseen. Säännöllisesti ajetuilla talvirenkailla ajo-ominaisuudet alkavat heikentyä jo viiden vuoden iässä.