LähiTapiola Pirkanmaan vuosi 2016: Elämänturvastrategian mukaisesti asiakkaat hyötyvät menestyksestä

TIEDOTE 9.3.2017

LähiTapiola Pirkanmaan vuosi 2016 oli hyvä.
• LähiTapiola Pirkanmaa jakoi asiakkailleen etuina ja korvauksina yli 30 miljoonaa euroa.
• Asiakaskeskeisen toimintatavan vahvistamiseksi Digicenterin palveluaikoja laajennettiin ja lauantai aukioloajan kokeilua jatketaan.
• LähiTapiola Pirkanmaan alueella koulutettiin 2 500 uutta suomalaista sankaria LähiTapiolan alkusammutuskoulutuksessa.
• Vuonna 2017 LähiTapiola Pirkanmaa kouluttaa lisää sankareita antamalla 1 700 koululaiselle ja 800 asiakkaalle elvytys- tai hätäensiapukoulutusta.
• Suunnitteilla on LähiTapiolan vahinkovakuutusyhtiön liikennevakuutuskantojen siirtyminen paikallisten alueyhtiöiden hoidettavaksi 30.6.2017 alkaen.

Tuoteyhtiöstä elämänturvayhtiöksi

LähiTapiola alentaa liikenne- ja kotivakuutusten hintoja vuodelle 2017 kiitoksena asiakkailleen. Muidenkaan vahinkovakuutustuotteiden hinnat eivät nouse.
• Vahvistamme otettamme terveyden ja hyvinvoinnin saralla. Uusia avauksia on luvassa kevään aikana.
• Autamme asiakkaitamme vaurastumaan sijoittamalla heidän varansa kuin omamme. Keskinäisenä yhtiönä tuomme kevään aikana uuden ja erilaisen sijoitustarjoaman asiakkaidemme käyttöön.

Ennakkotietoja LähiTapiola Pirkanmaan vuoden 2016 tilinpäätöksestä

LähiTapiola Pirkanmaan asiakasmäärä oli vuoden lopussa 87 700. Ensivakuutuksen maksutulo kasvoi 38,5 miljoonaan euroon. Sijoitustoiminnan tuotto oli 4,6 prosenttia ja yhdistetty kulusuhde oli 92 %. Liikevoitto oli 5,5 miljoonaa euroa ja kokonaistulos vahvistui 6,5 miljoonaan euroon.

- Vuosi oli LähiTapiola Pirkanmaalle tuloksellisesti hyvä. Olemme erityisen iloisia siitä, että asiakkaamme pitävät hyvää huolta itsestään ja omaisuudestaan. Korvausmenot olivat myös viime vuonna maltilliset, korvauskuluja maksoimme 25,1 miljoonaa euroa. Kiitoksena asiakkaillemme päätimme alentaa liikenne- ja kotivakuutustemme hintoja. Lisäksi päätimme, ettei muidenkaan vahinkovakuutusten hintoja nosteta kuluvan vuoden aikana, sanoo LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Pentti Kuusela.

- Vuonna 2017 panostamme kasvuun, ylivertaisiin asiakaskokemuksiin ja digitaalisiin muutoshankkeisiin. Kasvua tukee esimerkiksi strateginen yhteistyö S-ryhmän kanssa. Viime vuonna yli 50 000 asiakastamme sai S-ryhmän Bonusta vakuutusmaksuista. Olemme myös vieneet toimistojamme S-ryhmän kauppapaikoille, eli sinne missä väki liikkuu. Asiakkaille tarjoamamme elämänturva merkitsee vuorovaikutteisuutta ja kokonaisvaltaista palvelua läpi kaikkien elämänvaiheiden. Se tarkoittaa, että otamme heihin yhteyttä erilaisten ennakointi-, turvallisuus- ja hyvinvointiratkaisujen parissa. Olemme myös mukana edistämässä mobiilipalveluja, sähköisiä allekirjoituksia, mobiilivarmenteita ja videotapaamisia. Seuraamme tarkasti palvelu- ja ostokäyttäytymisten muutosta, toimitusjohtaja Pentti Kuusela kertoo.

Tuoteyhtiöstä elämänturvayhtiöksi

LähiTapiolan tavoitteena on tarjota omistaja-asiakkailleen ylivertaisia palveluita ja asiakaskokemuksia aina syntymättömästä lapsesta elämän loppuun saakka. Haluamme tehdä suomalaisten arjesta turvallisempaa, terveempää ja taloudellisesti menestyksekkäämpää. Ylivertaisia asiakaskokemuksia lähdettiin tavoittelemaan, kun LähiTapiola Pirkanmaa avasi tammikuun alussa korvauspalvelupisteen Dextra Koskiklinikalle Tampereelle. Palvelupisteen avaaminen on uusin osa LähiTapiolan ja Pihlajalinna-konsernin laajenevaa yhteistyötä Pirkanmaalla.

- Asiakaskokemus on kaiken ytimessä. Elämänturvan toteuttaminen edellyttää, että kykenemme tukemaan asiakkaitamme heidän päivittäisissä toimissaan. Palvelupisteemme Koskiklinikalla tuo korvauspalvelumme lähellä asiakasta ja auttaa hoitamaan korvausasiat kuntoon samalla, kun hän asioi lääkärissä. Palvelukokonaisuus yhdistettynä tarjoamaamme ja Pihlajalinnan tuottamaan TerveysHelppi-palveluun on konkreettinen osoitus strategiastamme. Yhteistyössä paikallisen lääkäriaseman kanssa asiakkaan ei tarvitse lähteä pääkaupunkiseudulle hoitoon, vaan asiointi ja toimenpiteet tapahtuvat lähellä omaa kotia ja tulevat kerrallaan kuntoon ”, Pentti Kuusela sanoo.

LähiTapiolan elämänturvateko vuodelle 2017: Elvytyskoulutus

LähiTapiola Pirkanmaa tarjoaa vuoden 2017 aikana elvytys- tai hätäensiapukoulutuksen 1700 koululaiselle ja 800 asiakkaalle yhteistyössä SPR:n kanssa. Koulutuksessa opitaan elvytyksen perusteet ja avun hälyttäminen. Koulussa saadun elvytyskoulutuksen lisäksi koululaiset saavat kotiin lainaksi elvytyspakkauksen, jolla he vuorollaan opettavat elvytyksen kotiväelleen. Elvytyspakkaukset jäävät koulujen käyttöön. Kaiken kaikkiaan LähiTapiola tarjoaa koulutuksen 30 000 koululaiselle ja 15 000 asiakkaalleen ympäri Suomea.

Elvytyskoulutukset ovat jatkoa LähiTapiolan vuonna 2016 aloittamille Sankarikoulutuksille, joka järjestettiin yhteistyössä Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön, SPEK:in kanssa. Vuoden 2016 Sankarikoulutusten teemana oli alkusammutus, johon osallistui 27 000 henkilöä ympäri Suomea. LähiTapiola Pirkanmaa koulutti 2 500 asiakkaalleen alkusammutustaitoja.

- Haluamme tehdä konkreettisia turvallisuustekoja, joiden tavoitteena on LähiTapiolan elämänturva-strategian mukaisesti tehdä elämästä terveempää ja turvallisempaa niin yksilötasolla kuin yhteiskunnallisestikin. Mitä enemmän joukossamme on sankareita, sitä pienemmillä vahingoilla selviämme, sanoo toimitusjohtaja Kuusela.

Lisätietoja

LähiTapiola Pirkanmaa
toimitusjohtaja Pentti Kuusela
puh. 044 063 2342
sähköposti: pentti.kuusela@lahitapiola.fi

Koko LähiTapiola-ryhmän tulostiedote löytyy osoitteesta www.lahitapiola.fi/media -> Uutiset ja tiedotteet