LähiTapiola Pirkanmaa panostaa asiakasomistajiinsa

Vakuutusalalla sanottiin ennen vanhaan leikkimielisesti, että: ”Otetaan asiakkaiden rahat ja pidetään ne!”.

”Tämä lause sopii mahdollisimman huonosti aidon keskinäisen yhtiön ohjenuoraksi. Olemme olemassa asiakasomistajiamme varten ja tärkein tehtävämme on tuottaa paitsi markkinoiden parasta palvelua, myös ylivoimaisia asiakasetuja”, toteaa LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Pentti Kuusela.

LähiTapiola Pirkanmaa teki viime vuonna 35,7 miljoonan euron maksutulolla 1,8 miljoonan euron tuloksen. Vahinkokehitys pysyi hallinnassa ja vakuutusyhtiön toiminnan tehokkuutta mittaava yhdistetty kulusuhde laski 95,3 prosenttiin, mikä on valtakunnallisessa vertailussa kilpailukykyinen luku. Maksutulo kasvoi alan kehityksen mukaisesti 4,9 %, mikä tarkoittaa 1600 uutta asiakasomistajaa Pirkanmaalla. Lisäksi kesällä käynnistynyt yhteistyö S-ryhmän kanssa toi LähiTapiolalle 30 000 uutta bonusasiakasta. Kaikkiaan yli 78 000 asiakasomistajaa kertoo omaa kieltään toiminnan laajuudesta ja laadusta.

”Olemme nimenneet vuoden 2015 asiakasomistajaetujen kehittämisen vuodeksi, sillä haluamme erottua markkinoilla yhtiönä, joka todella välittää asiakkaistaan. Haastan mukaan niin asiakasomistajamme kuin koko henkilöstömmekin pohtimaan tapoja, joilla voimme parhaiten kehittää uusia asiakasetuja. Teimme vuonna 2014 erinomaisen toiminnallisen tuloksen, josta käytämme puolet pitkän tähtäimen toimintakykymme kehittämiseen ja toisen puolen uusien asiakasetujen tuottamiseen ja palveluidemme parantamiseen entisestään. Vakuutusalaa ei kehitetä rakentamalla hallintopalatseja pääkaupunkiseudulle, vaan olemalla eri tavoin paikallisesti mukana asiakkaiden arjessa, asiakkaidemme parhaaksi”, Kuusela jatkaa.

Tavoitteena asiakasomistajien palvelun konkretisointi

Hyvä toiminnallinen tulos mahdollistaa toiminnan ja asiakasetujen systemaattisen kehittämisen. Uusia asiakasetuja on jo kehitetty melkoinen määrä ja lisää on tulossa.

• Uusi autovakuutukseen liitetty Parkkipaikkaturva toimii asiakkaan eduksi tilanteessa, jossa asiakkaan autoa kolhitaan parkkipaikalla. Parkkiparkkaturva varmistaa sen, ettei vahinkotapahtuma pienennä vakuutuksen bonusta. Parkkipaikkaturvan tuoma etu asiakasomistajille on yhteensä noin 300 000 €.
• Jokaiselle yritysasiakkaalle nimetään oma yhteyshenkilö ja yritykselle tarjotaan oman toimialan riskiprofiilin mukainen syvällinen turvallisuustarkastus. Yritysasiakkaille tarjotaan myös ennaltaehkäisevää työhyvinvointipalvelua yhteistyössä eläkeyhtiö Elon kanssa.
• Maatila-asiakkaille nimetään oma yhteyshenkilö ja jokaiselle asiakkaalle tarjotaan maksuton huolenpito- ja turvallisuuskartoituskäynti. Lisäksi panostetaan maatilojen ennaltaehkäisevään turvallisuustyöhön muun muassa vuosittaisilla ilmaisilla sammutintarkastuksilla. Maatiloille jaetaan myös kokeilumielessä turvasytyttimiä ennaltaehkäisemään valaisinpaloja.

Näiden jo päätettyjen toimenpiteiden lisäksi varataan yli miljoona euroa uusien asiakasetujen toteuttamiseen ideointi-kilpailussa saatujen ehdotusten pohjalta.

LähiTapiola Pirkanmaa on vahva toimija, joka uskoo paikallisuuden tuomaan asiantuntemukseen ja tavoitettavuuteen. Palveluita parannetaan vuoden 2015 aikana, muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

• Uusi konttori Sastamalaan on juuri avattu ja sen toimintaa kehitetään
• Palvelupisteet Prismoihin (Kaleva, Lielahti, Kangasala)
• Puhelinpalvelun keskittäminen Pirkanmaalle, joka mahdollistaa entistä nopeamman vastaamisen ja syvällisen paikallistuntemuksen myös puhelinpalvelussa.
• Esimiesten ja henkilöstön jatkuva palvelukoulutus ja asiakaslupauksen systemaattinen kirkastaminen
• Turvallisuustyön pitkäjänteinen kehittäminen yhdessä asiakasomistajien ja yhteistyökumppanien kanssa
• Panostus kumppaniyhteistyöhön (S-ryhmä, Pihlajalinna-konserni sekä paikalliset korjaamot ja hinausliikkeet)
• Uutta tietotekniikkaa hyödynnetään autoilijoiden kännykkään lähetettävillä liukkaan kelin varoituksilla
• Yritysasiakkaille on suunnitteilla yritysrahoituspalvelu. Rahoitusmallien pilotointi alkaa vuoden 2015 aikana
• LähiTapiola panostaa Pirkanmaalle myös kiinteistöinvestoinnein. LähiTapiola Asuntorahasto Prime Ky rakennuttaa asuntoja vuokrauskäyttöön kasvavan vuokra-asuntopulan helpottamiseksi muun muassa Tampereella.

”Parhaat ideat palveluiden kehittämiseen tulevat asiakasomistajiltamme. Esimerkiksi Parkkipaikka-turva syntyi parturini kertoman tilanteen pohjalta. Hänen autoaan oli kolhittu parkkipaikalla ja tuleva bonuksen menetys harmitti ja tuntui epäreilulta. Epäkohtahan tuo oli ja se piti korjata. Toivon lisää tällaisia keskusteluja asiakasomistajiemme kanssa, yhteisten asioidemme parantamiseksi”, toteaa toimitusjohtaja Pentti Kuusela LähiTapiola Pirkanmaa.

Lisätietoja:
LähiTapiola Pirkanmaa
Toimitusjohtaja Pentti Kuusela
puh. 0440 632 342
sähköposti: pentti.kuusela@lahitapiola.fi


Koko LähiTapiola-ryhmän tulostiedote löytyy osoitteesta www.lahitapiola.fi/media -> Uutiset ja tiedotteet