Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Ukrainan sota lisää pahimmillaan painetta jo valmiiksi rasittuneelle mielelle – kysyimme asiantuntijalta vinkit kuormituksen hoitamiseksi

17.3.2022 - Elämänturva

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on järkyttänyt niin maailmalla kuin Suomessakin. Sota on omiaan lisäämään henkistä kuormaa, vaikka sotatoimet eivät suoraan uhkaisi itseä tai läheisiä. Asiantuntijan mukaan jokaisen olisi hyvä löytää tapoja lievittää mielen hyvinvointiin kohdistuvaa painetta. Keräsimme keinoja mielen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on nostattanut huolta niin maailmalla kuin Suomessa. Huoli on kohdistunut erityisesti sodan jalkoihin jääviin ukrainalaissiviileihin, mikä on näkynyt laajana auttamishaluna. Myös LähiTapiola lahjoitti pian Venäjän sotatoimien alettua sodasta kärsiville ukrainalaisille 300 000 euroa.

Sotatoimet ovat omiaan aiheuttamaan henkistä kuormaa ja epävarmuuden tunneteita, joita ruokkivat ympäristössämme monet tekijät. MIELI ry:ssä työskentelevä Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappanan mukaan erityisesti jatkuva mediahälylle altistuminen, eli niin sanottu "doom scrolling" kuormittaa mieltä.

- Median seuraaminen kuluttaa huomaamatta. Alituinen uutistulva kuormittaa erityisesti lapsia, mutta myös aikuisia. Varsinkin sodan raaka ja julma audiovisuaalinen ympäristö on omiaan luomaan painetta mielelle ja sille altistumista kannattaa itse kunkin tietoisesti rajata.
Totaaliseen mediatyhjiöön Raappana ei kuitenkaan välttämättä kannusta.

- Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta riittävissä määrin tieto voi myös lievittää ahdistusta. Hyvä keino välttää joutumasta uutisvirran vietäväksi on ottaa tavaksi katsoa esimerkiksi yhdet uutiset päivässä ja muulloin keskittyä johonkin itselle mieluisaan tekemiseen.

Keinot mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ovat monet

Keinot mielen hyvinvoinnin huoltamiseksi ovat Raappanan mukaan jokaiselle yksilöllisiä. Tärkeää olisikin, että jokainen löytäisi oman tapansa palautua.

- Siinä missä yhdelle sopii rutiineissa pitäytyminen, toinen tarvitsee hölläämistä ja palautumista. Ystävien tapaamiseen, liikunnalle ja omalle ajalle on hyvä järjestää mahdollisuuksia. Vanha viisaus levon, liikunnan ja ravinnon riittävästä saannista pätee tässä ajassa edelleen.

Voimavarojen ehtymistä ei pidä hävetä. On tärkeää, ettei asiaa pidä sisällän liian pitkään.

- On luonnollista, että tilanne voi tuntua pohjattomalta. Olemme eläneet epänormaalia jo kaksi vuotta, eikä ole mikään ihme, jos voimavarat alkavat loppua. Tärkeää olisi tunnistaa uupumuksen merkit, kuten unettomuus, ruokahaluttomuus, ylivirittyneisyys ja hakeutua puhumaan asiasta. Asian voi nostaa ensin esille vaikka läheisen kanssa, mikäli mahdollista. Tärkeintä on, että asian käsitteleminen alkaa, Raappana kertoo.

Mikäli ystävän apu ei riitä tai sitä ei ole saatavilla, ammattiavun tavoittaa matalalla kynnyksellä.

- Mikäli oireilu ei mene ohi, on syytä hakeutua mahdollisimman pian auttavien palvelujen piiriin. Ammattiapu ei automaattisesti tarkoita terapia-ajan varaamista, vaan esimerkiksi meiltä MIELI ry:n kautta on saatavilla joustavasti ja matalalla kynnyksellä keskusteluapua täysin maksutta ja anonyymisti. Pystymme keskustelun aikana tekemään henkilön tilannekartoituksen ja autamme tarvittaessa eteenpäin henkilön tilanteeseen sopivan avun piiriin.

Keinoja oman mielen hyvinvoinnin hoitamiseksi:

- Jos uutiset aiheuttavat huolta ja stressiä, vaimenna tietoisesti mediahälyä ympärilläsi, ota uutisten seuraamisesta rutiini, jota itse hallitset.
- Kuuntele omaa mieltäsi ja kehoasi riittävän levon-, liikunnan- ja ravinnontarpeesi tunnistamiseksi.
- Tee itsellesi mieluisia asioita. Yhteiskunta on avautunut koronasuluista ja erilaisia mahdollisuuksia saada mieli irti synkistä ajatuksista. Muista, ettei ole itsekästä hoitaa omaa hyvinvointiaan.
- Ylikierroksille joutuessasi, keskity hengittämiseen ja yritä saada mieli irti muista ajatuksista. Myös säännöllinen happihyppely pihalla tai parvekkeella päivien keskellä maadoittaa ajatuksia.
- Käänny tarvittaessa avun puoleen. MIELI ry:n palvelut tavoitat osoitteessa mieli.fi.