Täyskielto herkuille vai vähentäminen - miten muuttaa omaa syömistä terveellisemmäksi ilman, että muuttaa kaikkea?

18.2.2020 - Terveys

Kysyimme liikuntalääkäri Pippa Laukalta ja ravitsemustieteen professori Mikael Fogelhomilta neuvoja, miten muuttaa omaa syömistään terveellisempään suuntaan. Molemmat asiantuntijat puhuvat sallivan ja joustavan suhtautumisen puolesta sekä kannustavat miettimään omaa motivaatiotaan.

LähiTapiolan Arjen katsaus kyselyn mukaan suomalaisista lähes puolet haluaisi syödä terveellisemmin tai pudottaa painoaan. Minkälaisia neuvoja asiantuntijat antavat terveelliseen ruokavalioon ja siihen pääsemiseen?

- En ole dieettien kannattaja. Eri ruoka-aineiden kieltämisen tai tiukan rajoittamisen sijaan kannattaa miettiä, mitkä ovat sellaisia tapoja syömisessä, joita voi ylläpitää koko loppuelämän. Tavoitteet, kuten laihtuminen, syntyvät uusien tapojen lopputuloksena pitkällä aikavälillä, sanoo urheilulääkäri Pippa Laukka.

Myös ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm puhuu sallivan ja joustavan suhtautumisen puolesta. Molemmat asiantuntijat korostavat sitä, että liian suurten elintapamuutosten yrittäminen on varmin tapa epäonnistua. Esimerkiksi vaikkapa jäätelön tai makeisten täyskiellon sijaan kannattaa miettiä, voisiko pienentää annoskokoa tai syödä vähän harvemmin.

- Elintapamuutokset ovat usein liian mustavalkoisia. Jos yrittää kerralla siirtyä ääripäästä toiseen, on todennäköisyys epäonnistua suuri. Kovat rajoitukset syömisessä ovat vaikeita ylläpitää. Esimerkiksi kasvisten osuuden lisäämiseksi ja lihan syönnin vähentämiseksi ei ole pakko ryhtyä vegaaniksi. Tällöin voi keskittyä fleksitarismiin eli suosia kasvisruokia, mutta tietyissä tilanteissa syödä hyvällä omalla tunnolla lihaa, kertoo Fogelholm.

- Elintapamuutoksissa auttaa myös ajatus siitä, että ei ole repsahduksia, vaan ainoastaan taukoja hyvistä päätöksistä. Usein meitä vaivaa hirveän voimakas täydellisyyden tavoittelu. Lempeämpi suhtautumien auttaisi ylläpitämään uutta tapaa, Laukka täydentää.

Katso hyvinvointiwebinaari, jossa Pippa Laukka ja Mikael Fogelholm keskustelevat elämäntapamuutoksista.

Myös herkuttelu kuuluu arkeen

Media täyttyy viikoittain uusista ihmedieeteistä ja yksittäisten ruoka-aineiden terveydellisiä supervoimia ylistävistä artikkeleista. Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm pitää tätä haastavana tavallisen suomalaisen kannalta.

- Yksittäisten ruoka-aineiden tai uusien ruokavalioiden sijaan näkisin, että työikäisen haasteet liittyvät erityisesti ateriavälin venymiseen. Se johtaa naposteluun ja makean himoon, hän sanoo.

- On hyvä muistaa, että mitä enemmän asiat ovat kohtuullisella tolalla elämän eri osa-alueilla, sitä paremmassa tasapainossa hyvinvointimme on. Terveellinen ruokavalio ei ole kauhean vaikeaa noudattaa ja lähes päivittäin on varaa myös syödä kohtuudella makeisten ja jäätelön kaltaisia herkkuja.

Fogelholmin mukaan kaikissa terveellisissä ruokavalioissa on samat keskeiset asiat, joiden on tutkitusti osoitettu edistävän fyysistä terveyttä. Terveellinen ruokavalio sisältää runsaasti erilaisia kasvikunnan tuotteita kuten vihanneksia, juureksia, palkokasveja, marjoja ja hedelmiä. Tämän lisäksi ruokavaliossa tulee olla kuitupitoista täysjyväviljaa, kalaa ja hyvälaatuisia rasvan lähteitä, kuten pähkinöitä, mantelia ja öljyjä.

Sokerista puhutaan paljon, mutta suola on isompi ongelma

Fogelholmin mukaan mediaa seuraamalla voisi kuvitella, että suomalaisten suurin ongelma ruokailussa on liiallinen sokerin käyttö.

- Julkisessa keskustelussa sokerin merkitys terveellisessä ruokavaliossa ylikorostuu voimakkaasti suolan kustannuksella. Suolan käyttö on kohtuuttoman suurta edelleen ja todennäköisesti merkittävin ongelma suomalaisten ruokavaliossa. Lihavalmisteet ja leipä ovat suurimmat suolan lähteet ruokavaliossamme. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota ja mielestäni tässä voisi heittää palloa myös elintarviketeollisuuden suuntaan, Fogelholm sanoo.

Suola vaikuttaa osaltaan korkeaan verenpaineeseen, joka on Suomessa yleinen vaiva.

- Oma verenpaine kannattaisi mitata. Monella on runsaan suolan takia verenpaine koholla tietämättään. Normaali verenpaine ennustaa jopa lähes 10 vuotta pidempää elinikää, vinkkaa Pippa Laukka.

Katso hyvinvointiwebinaari, jossa Pippa Laukka ja Mikael Fogelholm keskustelevat elämäntapamuutoksista. Poimi vinkit talteen itsellesi!

Vakuuta tärkein eli itsesi ja läheisesi

Jos elämä yllättää ikävästi, on tärkeää voida keskittyä täysillä paranemiseen. Sen lisäksi, että sairaus tai tapaturma tuovat mukanaan terveyshuolia, on niillä usein myös vaikutuksia talouteen.

Laske hinta ja osta