Unilääkäri Henri Tuomilehto ihmettelee, miksi ihmiset eivät nuku: ”Maailman helpoin keino parantaa terveyttä”

4.11.2019 - Terveys

LähiTapiola LokalTapiola

Uni on ominaisuus, jota jokainen pystyy parantamaan, muistuttaa unilääkäri Henri Tuomilehto. Hän toimii Coronaria Uniklinikan vetäjänä ja sparraa uniasioissa niin yrityksiä, yrittäjiä kuin huippu-urheilijoitakin.

Ensin täytyy ymmärtää, miten tärkeä asia uni on. Vasta sitten asialle voi tehdä jotain. Näin summaa unilääkäri Henri Tuomilehto. Ja ehkä tärkein tulee tässä: uni on Tuomilehdon mukaan ominaisuus, jota jokainen pystyy itse parantamaan.

Tuomilehto jos kuka tietää, mistä puhuu. Hän on tutkija, lääkäri ja yrittäjä, joka on myös itse kokenut muutoksen, jonka riittävä uni saa aikaan elämässä. Tuomilehdon mukaan ihmiset luulevat nukkuvansa enemmän kuin todellisuudessa nukkuvat. Unesta nimittäin häviää aina vähintään 30 minuuttia jonnekin. Optimitilanteessa nukkumiseen pitäisi varata 8,5-9 tuntia aikaa.

– Olen toiminut itse ennaltaehkäisevästi ja viimeiset 15 vuotta ymmärtänyt ja panostanut uneen, Tuomilehto kertoo.

Hän on yhä tarkka levon suhteen.

– Esimerkiksi viime kevät oli hektinen, kun painoin hommia. Kuormitus oli pari kuukautta ihan huikea, mutta rytmillä ja riittävällä unella hallitsin ja kompensoin kasvaneen rasituksen. Olen kahdeksan tunnin mies, mutta tuolloin keväällä kuuntelin elimistöäni ja heti väsymyksen ilmaannuttua illalla menin nukkumaan, kello saattoi olla usein vasta 21:30 ja heräsin 7:45. Annoin riittävälle unelle mahdollisuuden, Tuomilehto muistelee.

Tuomilehdon mukaan aina voi keksiä tekosyitä sille, että ei nuku tarpeeksi, mutta todellisuudessa asiat ovat usein itsestä kiinni. Tuomilehdon oma kokemus on, että väsyneenä ihminen on piilotehokas, vaikka todellisuudessa virkeänä saisi saman määrän asioita aikaiseksi lyhyemmässä ajassa.

– Olin aikoinaan arkitöissä sairaalassa ja tein iltaisin tutkimusta. Usein havahduin jossain vaiheessa iltaa, että kello olikin yli yksi yöllä ja töihin piti mennä kello seitsemän. Arkirytmissä huomasi, miten aamuisin ja lounaan jälkeen iltapäivällä oli väsynyt. Minulla oli kuitenkin pelko, miten tutkimuksen käy, jos en tee tarpeeksi töitä. Ironista tietysti oli, että tutkin huonon nukkumisen vaikutusta terveyteen, Tuomilehto muistelee.

– Tein päätöksen nukkua enemmän. Sain siitä energiaa ja kahdeksan ohjattua väitöskirjaa myöhemmin on helppo todeta, että asiat sujuvat paremmin.

Hyppy yrittäjäksi

Yrittäjän haasteet ovat Tuomilehdolle tuttuja. Vahva usko omaan juttuun, visio tulevasta ja polttava halu tehdä, siivittivät hänet uudelle urapolulle. Yliopistosairaalassa vietetyt 15 vuotta ja eläkevirka vaihtuivat omaan yritykseen 2011.

Tuomilehdon edustamassa ammattiryhmässä tämä oli ennenkuulumatonta. Unilääkäri oli kuitenkin varma, että uni on niin tärkeä asia, että hän halusi auttaa potilaitaan eri keinoin kuin sairaalaympäristössä pystyi. Visio oli vahva.

Tuomilehto ei ollut koskaan ymmärtänyt, miksi unihäiriöitä hoidetaan usein unilääkkeillä ilman laajempia tutkimuksia.

– Näin nopeasti, että vision mukaisia asioita ei sairaalassa voi tehdä. Mietin, että joko tyydyn siihen tai teen oman ratkaisuni. Päätin kokeilla ja toimintamalli osoittautui hyväksi. Meillä kaikki käyvät läpi tutkimuksen ja ohjaamme potilaan syyn mukaiseen hoitoon, Tuomilehto summaa.

”80% ihmisistä päätös omissa käsissä”

Unesta puhutaan tällä hetkellä paljon. Trendikkyyden lisäksi tutkimus on osoittanut, että esimerkiksi kakkostyypin diabetes lisääntyy unenpuutteen myötä. Kaikesta tästä huolimatta unilääkäri ei ole nähnyt merkittävää muutosta ihmisten käyttäytymisessä. Vain 10-20% ihmisistä tekee jotain säännöllisesti oman nukkumisen eteen.

Koska uni on ominaisuus, voi sitä Tuomilehdon mukaan kehittää. Asia, jonka urheilijat ymmärtävät hyvin. Unta pitää treenata. Tuomilehto toimiikin nykyään muun muassa NHL-joukkue Columbus Blue Jacketsin uniasiantuntijana.

Pitkällä aikavälillä kuka vaan voi löytää tasapainon palautumisen ja kuormituksen välillä. Esimerkiksi ammattiurheilija matkustaa paljon, mutta pystyy silti rytmittämään harjoittelun ja kisaamisen siten, että saa tarpeeksi lepoa.

– Tärkeintä on oma tekeminen. Usein ihmisten valinnat ovat kaikkea muuta kuin omaa palautumista edistäviä. Esimerkiksi lapsiperheessä, kun lapset menevät nukkumaan, laatuaikaa ei ole jäädä sohvalle notkumaan. Kannattaa mennä nukkumaan, Tuomilehto sanoo.

– 80 prosentilla ihmisistä päätös on omissa käsissä. Yhdeksänkymmentä sadasta tietää asian, mutta ei toimi sen mukaan. Mutta toisaalta, siellä se käyttämätön voimavara odottaa valtaosaa ihmisistä, sen takia jaan mielelläni tietoisuutta unesta.

Henri Tuomilehdon vinkit, muista aina nämä 3 asiaa:

Arvosta unta – energia tuotetaan yöllä: Puhdasta fysiologiaa, joka koskettaa jokaista ihmistä. Nukkumalla saat energiaa, jonka ansiosta saat lyhyemmässä ajassa yhtä paljon aikaan, kuin väsyneenä pitkiä päiviä tehdessä.

Terveelliset elämäntavat: Kolmen sarja muodostaa pohjan hyvälle elämälle. Säännöllinen liikkuminen, terveellinen ravinto ja uni. Nämä kaikki palvelevat toisiaan, ja jos arkielämässä vähintään kaksi näistä kolmesta on kunnossa, on asiat hyvällä mallilla ja edistät omaa terveyttäsi.

Nuku lisää: Uni on maailman helpoin keino parantaa terveyttä. Tutkimustieto osoittaa, että tunti lisää unta vuorokauteen ehkäisee monesti kaikenlaisia ongelmia. Heitän haasteen: lisätkää puolituntia uniaikaa per vuorokausi. Tasan kahden viikon jälkeen huomaatte vaikutukset. Valtaosa tulee yllättymään positiivisesti.

TerveysHelppi apunasi joka päivä

TerveysHelpistä saat nopeasti ja helposti vastauksia terveyshuoliisi.
Etälääkäripalvelut ovat aina ulottuvillasi, kun terveydenhuollon ammattilaiset
ovat chatin tai puhelinsoiton päässä.

Lue lisää