LähiTapiolan omistukseensa hankkima arvokas Vuillaume-viulu luovutettiin Tampere Filharmonian käyttöön

29.11.2018 - Talous

LähiTapiola LokalTapiola

Tampere Filharmonia saa käyttöönsä LähiTapiolan omistaman arvoviulun. Soitin tulee heti orkesterin konserttimestarien käyttöön toistaiseksi voimassa olevalla lainasopimuksella.

Vuillaume-viulun lainasopimus allekirjoitettiin juhlallisessa luovutustilaisuudessa Tampere-talon Maestrossa 27.11. Viulun vastaanotti Tampereen kaupungin puolesta hyvinvoinnin palvelualueen lautakuntien apulaispormestari Johanna Loukaskorpi. LähiTapiolaa edustivat tilaisuudessa yritysvastuusta, sponsoroinnista ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Arto Heinonen ja LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Pentti Kuusela.

Arvoviulu on 1800-luvun Euroopassa arvostetuimpiin kuuluneen ranskalaisen soitinrakentajan Jean-Babtiste Vuillaumen (1798–1875) vuonna 1873 Pariisissa valmistama kopio italialaisen Antonio Stradivarin rakentamasta Messias-viulusta. Orkesterin vuorotteleva konserttimestari Anton Chausowskii esitteli kuulijoille viulun upeaa ääntä. Hänen tulkitsemanaan kuultiin Pjotr Tšaikovskin viulukonserton hidas osa.

Kulttuurin tukeminen turvaa jatkuvuutta ja edistää hyvinvointia

LähiTapiolalle taiteen ja kulttuurin monipuolinen tukeminen on tärkeää. LähiTapiola on strategiassaan keskittynyt ihmisten elämänturvaan sen kaikissa eri muodoissa. Me asiakkaidemme omistamana yhtiönä teemme joka päivä työtä asiakkaidemme taloudellisen mutta myös henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin eteen ja sen turvaamiseksi. Vuosien saatossa LähiTapiola on hankkinut omistukseensa etupäässä suomalaista kuvataidetta, mutta myös muutamia arvoviuluja, jotka ovat lainassa maamme eturivin orkestereilla.

- Kulttuuri eri muodoissaan edistää ihmisten hyvinvointia ja tästä syystä jokaisella tulisi olla mahdollisuus nauttia kulttuuritarjonnasta mahdollisimman laajasti. Tampere Filharmonia on osoittanut laatunsa ja myös paikkansa maamme eturivin orkesterien joukossa. Siitä oiva osoitus ovat loppuunmyydyt konsertit viikosta toiseen, Heinonen kuvailee.

Kulttuurin tukeminen on myös osa LähiTapiolan yritysvastuuta. Kulttuurikumppanuudet nähdään sitoutumisena laatuun ja jatkuvuuteen. Niiden lisäarvo rakentuu yhteisöllisyydelle ja sosiaalisuudelle, ja kulttuuri toimii sille erinomaisena alustana.

Vuillaume-viulu on ensimmäisen luokan konsertti-instrumentti

LähiTapiolan omistukseensa hankkima viulu on 1800-luvun Euroopassa arvostetuimpiin kuuluneen ranskalaisen soitinrakentajan Jean-Baptiste Vuillaumen (1798-1875) rakentama yksilö vuodelta 1873. Se on kopio italialaisen Antonio Stradivarin vuonna 1716 rakentamasta Messias-viulusta.

Muun muassa akustiikkaa opiskellut Vuillaume sai haltuunsa Antonio Stradivarin, vuonna 1716 rakentaman Salabue­ viulun 1800-luvun puolivälissä. Vuillaumen vävy nimesi sen Messiaaksi, koska odotus oli ollut sen arvoista. Vuonna 2016 Stradivarin Messias-viulu täytti 300 vuottaja sen kunniaksi Oxfordin Ashmolean-museo ja Museo del Violino järjestivät yhteisnäyttelyn Cremonassa. Näyttelyssä oli Messias-viulun lisäksi esillä kolme Vuillaumen rakentamaa kopiota kyseisestä soittimesta, ja tämä LähiTapiolan viulu on yksi niistä.

Vuillaume-viulu on erinomaisessa kunnossa, ja sillä on viisi aitoustodistusta. Viulussa on alkuperäinen kaula ja soittimen mukana kulkee alkuperäinen kieltenpidin, jota koristaa harpunsoittajaa kuvaava puukaiverrus. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös, että soittimen kannen kaksi osaa on liimattu yhteen siten, että kuvioilla on vastakkaiset valoheijastukset. Tämä tuottaa yllättävän visuaalisen efektin.

Huippuviulistit arvostavat Vuillaumen rakentamia viuluja. Kun erinomainen viulisti saa käteensä loistavan viulun, hänellä on mahdollisuus yltää parhaisiin tuloksiin. Vuillaumen Stadivarius- ja Guamerius-kopioita on ollut käytössä muun muassa seuraavilla viulutaiteilijoilla: Fritz Kreisler, Ruggiero Ricci, Isaac Stern, Pinchas Zukerman, Hilary Hahn, Nemanja Radulovic ja Nikita Boriso-Giebsky.

Viulun matka Tampereelle

Ennen Tampereelle saapumistaan viulu on ollut viulutaiteilija Manrico Padovanin konserttikäytössä. LähiTapiolan puolesta viulua kävi Italian Cremonassa kokeilemassa Tampere Filharmonian viuluryhmän edustaja, viulisti Heikki Hannikainen. Hänen mukanaan viulu tuli kokeiltavaksi Suomeen. Tampere Filharmonian ykkösviulun kaikki soittajat saivat kokeilla sitä ja muodostaa siitä kollektiivisen mielipiteen. Luovutustilaisuudessa se siirtyi Tampere Filharmonian konserttimestareiden Pekko Pulakan, Anton Chausowskiin ja Maria Itkosen käyttöön.