Vältä raju kuntostartti – näin palaat säännöllisen liikunnan pariin onnistuneesti

12.9.2018 - Terveys

Syksyn alku saa suomalaiset palaamaan liikunnan pariin ja aloittamaan uusia harrastuksia. Liian raju kuntostartti voi johtaa rasitusvammoihin tai tapaturmiin. Rajun startin sijaan onkin hyvä miettiä, mikä saa jaksamaan säännölliseen liikuntaan.

Monet harrastukset alkavat syyskuussa kesätauon jälkeen. Useamman viikon tai kuukausien tauko liikunnan harrastamisessa tuntuu niin kestävyydessä kuin voimassakin, mutta kunto alkaa palautua säännöllisen liikunnan harrastamisen myötä.

- Syksyllä kesäloman jälkeen lisääntyvä aktiivisuus näkyy liikuntaharrastusten parissa sattuvina tapaturmina ja loukkaantumisina. Yleisimpiä tapaturmia ovat muun muassa olkapään, polven nilkan ja jalkaterien tapaturmat. Myös selkäongelmat ovat yleisiä harrastuskauden alkaessa. Pahimmillaan liikuntainto lopahtaa liian rajuun starttiin, sanoo LähiTapiolan TerveysHelppi-etälääkäripalvelun lääkäri Henri Terho.

Terhon mukaan paras tapa välttää loukkaantumiset on riittävä maltti harrastusten aloittamisessa. Oikeanlainen suojavarustus harrastuksesta riippuen ja oman taitotason mukaan harjoittelu ovat hänen mukaansa myös olennaisia tekijöitä tapaturmien välttämisessä. Liikunnan terveyshyödyt syntyvät säännöllisyydestä ja siksi on tärkeää miettiä, miten liikunnasta saisi osan omaa elämäntapaa.

- Liikunnan harrastamisessa terveyden ylläpitämiseksi säännöllisyys ja pitkäjänteisyys ovat olennaisia asioita, joten onkin hyvä miettiä, mikä auttaa jaksamaan alkuinnostuksen jälkeenkin. Toisia motivoivat selkeät tavoitteet, toisia sopiva harrastusporukka tai riittävä vaihtelu lajeissa, Terho kertoo.

Tutkimusten mukaan lyhytkin liikunta on hyvästä

Suomessakin on keskusteltu tämän vuoden aikana kansainvälisistä tutkimustuloksista, joiden mukaan kaikki harrastettu liikunta on hyvästä. Liikuntaa ei siis ole pakko harrastaa kerralla pitkään, vaan jo kymmenkin minuutin säännöllisestä liikunnasta on hyötyä terveydelle.

- Liikunnan terveyshyödyt ovat kiistattomat ja se on tiedetty pitkään. Useat tuoreet kansainväliset tutkimukset vahvistavat käsitystämme siitä, että kaikki säännöllisesti harrastettu liikunta tukee monipuolisesti terveyttä ja ennaltaehkäisee sairauksia. Ei siis ole pakko liikkua kerralla paljon, vaan omaan arkeen voi yhdistellä luovasti hyötyliikuntaa ja harrastushetkiä. Kaikki liikuntaan käytetyt minuutit lasketaan, Terho kannustaa.

Terhon mukaan liikunta ehkäisee monia terveysongelmia. Painonhallinta ja hyvä lihaskunto ovat olennaisia elementtejä ehkäisemään pitkäaikaissairauksia kuten diabetesta ja verenpainetautia sekä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia. Liikunnalla on myös myönteinen vaikutus veren rasva-arvoihin.

- Useat tutkimukset ovat vahvistaneet tiedon siitä, että liikunta edistää myös mielenterveyttä, joka on usein yhteydessä moniin elämäntapasairauksiin ja elämänlaatuun. Tämän vuoksi säännöllinen ja kohtuullinen liikunta on merkittävä hyvinvointia lisäävä tekijä, Terho päättää.

TerveysHelppi-palvelu on kaikkien LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkaiden käytössä. Palvelussa voi asioida mobiilisovelluksella tai soittamalla maksutta numeroon 0206 1000 ja se on avoinna joka päivä klo 7–23. Sovelluksen voi ladata maksutta App Storesta tai Google Play Storesta.

TerveysHelppi apunasi joka päivä

TerveysHelpistä saat nopeasti ja helposti vastauksia terveyshuoliisi.
Etälääkäripalvelut ovat aina ulottuvillasi, kun terveydenhuollon ammattilaiset
ovat chatin tai puhelinsoiton päässä.

Lue lisää