Sijoittaja vaatii yksityispankkipalveluilta selkeää lisäarvoa – LähiTapiolan Private Bankingilla paras hinta-laatusuhde

31.8.2018 - Talous

LähiTapiola LokalTapiola

LähiTapiolan Private Banking pärjäsi hienosti Yksityispankki 2018 –tutkimuksessa. Yksityispankkipalveluita käyttävät sijoittajat pitivät LähiTapiolan yksityispankkipalveluita hinta-laatusuhteeltaan parhaana.

Yksityispankkien tarjoaman palvelun laatu on laitettu jälleen paremmuusjärjestykseen. Yksityispankki 2018 –tutkimuksessa sijoittajat arvioivat LähiTapiolan yksityispankkipalvelut vertailun kolmanneksi laadukkaimmiksi. Hinta-laatu-suhteella mitaten LähiTapiola Private Bankingin palvelut olivat parhaita.

Yksilöllinen varainhoito on palvelu ei tuote, muistuttaa LähiTapiolan Private Banking –palvelun myyntijohtaja Ilkka Tuominen. Sijoittajat eivät ole valmiita maksamaan palvelusta, joka ei selkeästi tuota lisäarvoa. Yksityispankkipalvelun on tuotettava selvää lisäarvoa esimerkiksi suoraan rahastoon verrattuna.

Menestys Yksityispankkitutkimuksessa kertoo, että LähiTapiolan Private Banking on varsin lyhyessä ajassa noussut laadukkaiden yksityispankkien kärkipäähän Suomessa.

Private Banking–palvelun myyntijohtaja Tuominen pitää yhtenä hinta-laatu-suhdemenestyksen avaimena sijoittajalle reilua palkkiopolitiikkaa. Tuottosidonnainen palkkio on osa varainhoitopalkkiota.

- Asiakkaat pitävät reiluna sitä, että menestyksestä maksetaan. He kuitenkin haluavat nähdä pienemmät palkkiot silloin, kun tuotto ei vastaa odotusta, Tuominen sanoo.

Tuomisen mielestä on todella hienoa, että Private Banking menestyi juuri hinta-laatusuhteessa. ”Se tarkoittaa, että asiakkaat kokevat saaneensa rahoilleen vastinetta”, Tuominen analysoi.

- Hyvästä hinta-laatu-mielikuvasta seuraa vahva luottamus siihen, että olemme hyvä kumppani varainhoitoasioissa. Jos olisimme vain yksinkertaisesti halvin, se ei kertoisi asiakkaalle mitään siitä, kuinka hoidamme salkkumme tai asiakkuudet.

Tuominen uskoo, että varainhoidoille riittää kysyntää myös tulevaisuudessa. Digi ei syö varainhoidon tarvetta. Moni sijoittaja haluaa edelleen henkilökohtaista palvelua.

Tuomisen mukaan sähköisten palvelujen vaatimus kuitenkin kasvaa jatkossa. Asiakkaat varmasti toivovat esimerkiksi enemmän sähköistä raportointia.

-Asiakkaiden ammattitaito ja osaaminen sijoittamisessa kasvaa vuosi vuodelta. Tämä tuo entistä kovempia vaatimuksia varainhoitotaloille sekä tarjontaan että henkilökunnan osaamiseen.

Yksityispankki 2018 –tutkimus on toteutettu sähköpostikyselynä lähes 600 Osakesäästäjien jäsenelle. Arvioitavana oli yli 40 ominaisuutta yksityispankkipalveluiden laadusta. Tutkimuksen suunnitteli ja toteutti Sanamanteri. Tutkimuksen teknisestä toteutuksesta vastasi Infontain Oy. Tutkimuksen tuloksia käsiteltiin Viisas Raha –lehden numerossa 6/2018.

Tutustu LähiTapiola Private Bankingin palveluihin täältä.