Tiivistä yhteydenpitoa ja työhyvinvoinnin edistämistä – LähiTapiola ja Elo luovat yrityksille menestystä yhdessä

2.7.2018 - Terveys

Työeläkevakuutusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö LähiTapiola haluavat parantaa suomalaisten työhyvinvointia sekä auttaa asiakkaitaan menestymään. Uudenlaiset palvelut keräävät kiitosta.

LähiTapiola ja työeläkevakuutusyhtiö Elo tekevät tiivistä yhteistyötä suomalaisten yritysten ja yrittäjien hyvinvoinnin eteen. Yhteistyön tavoitteena turvata yrityksen liiketoimintaa ja ennen kaikkea henkilöstön hyvinvointia. LähiTapiola on Suomen toiseksi suurin yritysten vakuuttaja ja sillä oli vuoden 2017 EPSI-ratingin mukaan Suomen tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia hoitaa työeläkevakuutuksensa Elossa.

LähiTapiola ja Elo kehittävät jatkuvasti yrityksille suunnattuja palveluitaan. Läheisyys ja paikallisuus ovat LähiTapiolan ja Elon valtteja: LähiTapiolalla on Suomen kattavin hoitolaitosverkosto ja Elolla puolestaan työeläkeyhtiöiden laajin alueellisten työhyvinvointiasiantuntijoiden verkosto. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas saa juuri hänelle räätälöityä palvelua.

- Elon vakuutuspalveluiden puhelinpalvelu valittiin toukokuussa 2018 Asiakkaan ääni -kilpailussa sarjassaan maan parhaaksi. Kilpailussa arvioitiin muun muassa asiakaskokemusta sekä sitä, kuinka aktiivisesti toimintaa kehitetään. Kilpailun sijoitukset perustuvat Asiakkaan Ääni -indeksiin, joka lasketaan satojen tuhansien asiakaspalautteiden pohjalta, Elon myyntijohtaja Susan Sajantila kertoo.

Työkyvyn ylläpito keskiössä

LähiTapiola ja Elo haluavat olla tukemassa työhyvinvointia palveluilla, jotka räätälöidään yksilöllisesti jokaiselle työpaikalle ja jokaiseen työyhteisöön sopivaksi.

- Tarjoamme yritysasiakkaillemme Työkykypalvelua, joka on kunkin työpaikan tarpeista lähtevä, yrityksen työkyvyn johtamista tukeva kokonaisuus. Yrityksille rakennetaan lakisääteisistä sekä täydentävistä vakuutuksista sopiva kokonaisuus. Tarjoamme työnantajan suunnittelun tueksi erilaisia raportteja, kertoo LähiTapiolan Työkykypalvelun liiketoimintajohtaja Sari Seppi-Laitinen.

- Työntekijät arvostavat työnantajaa, joka huolehtii heidän hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Tämän tiedetään myös näkyvän yrityksen tuloksessa: vähentyneet ja lyhentyneet sairauspoissaolot, luottamuksen ilmapiiri ja tasaisemmin jakautuva työkuorma luovat työpaikalle joukkuehenkeä. Työntekijöille on iso juttu päästä vaivattomasti keskustelemaan terveyteen liittyvistä asioista ja tarpeen vaatiessa päästä nopeasti hoitoon ja takaisin työporukkaan.

Lue Työkykypalvelusta lisää täällä.

Elon työhyvinvointipalvelut puolestaan auttavat yritystä kehittämään toimintatapoja, joilla tunnistetaan kehitystarpeet ja vahvistetaan työyhteisön hyvinvointia.

- Ammatillisella kuntoutuksella ylläpidetään ja parannetaan työntekijöiden työssä jaksamista, kun työkyky on jo alentunut. Elossa työskenneltiin vuonna 2017 noin 2 900 kuntoutujan kanssa. Heistä 74 prosenttia on palannut takaisin työmarkkinoille kuntoutuksen ansiosta, Susan Sajantila kuvailee.

Uudenlainen yhteydenpito saa kehuja

Yrityspuolella tapahtuu muutenkin nyt paljon. LähiTapiolan yritysasiakkaille tarjottavan työtapaturmavakuutuksen korvauspuolella aloitettiin maaliskuussa uudenlainen aktiivinen ja oma-aloitteinen yhteydenpito asiakkaisiin. Asiakkaalle lähetetään tapaturman satuttua tekstiviesti, jossa hänelle tarjotaan apua ja turvaa korvausasioissa sekä lääkärihoidon järjestämisessä.

- Asiakkaat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan. Nopea toiminta ja selkeät toimintaohjeet ovat saaneet kehuja NPS-kyselyssä. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana yli 1 200 asiakasta sai tekstiviestin ja heistä lähes 500 toivoi yhteydenottoa. Näistä asiakkaista myönsimme yli 300:lle laajan hoitomaksusitoumuksen tapaturmavamman hoitamiseksi, Vahinkovakuutuksen korvauspalveluiden johtaja Kari Kujala kertoo palvelusta.

Elossa puolestaan käynnistettiin keväällä kokeilu, jonka tarkoituksena on huolehtia siitä, että henkilöasiakkaamme ovat tietoisia vaihtoehdoistaan ja etuuksistaan. Eläkkeisiin ja kuntoutukseen liittyvät asiat voivat tuntua monimutkaisilta, joten Elossa autetaan asiakkaita jo ennen kuin he tukea ehtivät kaivata.

- Soitamme asiakkaille, joiden kuntoutustuen päättyminen on lähellä selvittääksemme asiakkaan nykytilan ja voinnin. Jos vointi on selvästi parempi, keskustelemme mahdollisuudesta palata entiseen työhön tai mahdollisuudesta löytää paluu työelämään ammatillisen kuntoutuksen kautta. Asiakkailta saatu palaute palvelusta on ollut ilahduttavaa, kertoo Elon kuntoutuspuolen yksikönpäällikkö Jussi Kiuru.

Elon verkkopalvelusta yritykset, yrittäjät ja tilitoimiston edustajat myös löytävät kaiken, mitä työeläkevakuutusten hoitamiseen tarvitsee. Palvelusta löytyvät kuntoutus- ja eläketiedot sekä suurtyönantajalle työkaluja yrityksen työkyvyttömyysriskien ja niistä aiheutuvien kulujen ehkäisyyn ja hallintaan.