Tulorekisteri tulee – työnantaja, huomioithan tämän

15.3.2018 - Talous

Tulorekisterin käyttöönotto 1.1.2019 helpottaa työnantajien asiointia myös vakuutusyhtiöiden kanssa.

Yritykset tekevät vuoden 2018 aikana muutokset palkkatietojärjestelmiinsä, joilla ne ilmoittavat palkkatiedot tulorekisteriin. LähiTapiola suosittelee työnantajia käyttämään vapaaehtoiset tiedot sisältävää ilmoitustapaa, jotta korvauspäätökset ja etuuksien käsittely sujuisi mahdollisimman jouhevasti.

Tulorekisterin kansallisen sähköisen tulotietojärjestelmän kautta työnantajat ilmoittavat henkilöstönsä palkkatiedot yhdellä kertaa kaikille viranomaisille ja muille tahoille. Tiedot siirtyvät automaattisesti yhteen paikkaan, mistä kaikki tiedon tarvitsijat voivat niitä hakea. Tulorekisteri ei luo kansalaisille tai viranomaisille uusia tiedonsaantioikeuksia. Kukin tiedon käyttäjä saa vain ne tiedot, joihin on nykyisinkin oikeutettu.

- Työnantajat tekevät tämän vuoden aikana muutokset palkkatietojärjestelmiin, jolla ne ilmoittavat palkkatiedot tulorekisteriin. Suosittelemme käyttämään ilmoitustapaa kaksi, joka sisältää vapaaehtoiset tiedot, joita tarvitaan muun muassa etuuspäätöksiin, asiakasmaksujen määräämiseen ja korvauskäsittelyyn, kertoo LähiTapiolan kehityspäällikkö Matti Alanko.

- Antamalla palkanmaksun yhteydessä myös nämä tiedot manuaaliset selvitystyöt vähenevät.

Työtapaturmavakuutusten kannalta uudistus tarkoittaa sitä, että vuoden 2019 alusta lähtien LähiTapiola saa palkkatiedot suoraan tulorekisteristä. Työnantajan ei siis tarvitse lähettää seuraavana vuonna palkkailmoitusta vuoden 2019 tiedoista. Korvauskäsittelyssä pääsemme hyödyntämään ansiotietoja tulorekisteristä vuoden 2020 alusta lähtien.

Lue lisätietoja Tulorekisteristä ja LähiTapiolan työtapaturmavakuutusta varten tarvittavista tiedoista täältä.