Tarja, 55, halusi parantaa elämäntapojaan ja voida paremmin – kiloja katosi yksinkertaisilla keinoilla

25.2.2018 - Terveys

Älyhenkivakuutus sai terveellisiä elämäntapoja jo ennestään noudattaneen Tarjan lisäämään liikuntaa ja miettimään ruokavaliotaan vielä aiempaa tarkemmin. Muutos on ollut positiivinen yllätys.

Jos aktiivisuusrannekkeen askellukema näyttää illalla päivän askareiden ja kuntoilun jälkeen vielä vähemmän kuin on ollut tavoitteena, saattaa keskisuomalainen Tarja Peltola, 55, lähteä vielä iltakävelylle keräämään puuttuvat askeleet kasaan – ihan silkasta liikunnan ilosta.

Peltola on yksi tyytyväisistä LähiTapiolan Älyhenkivakuutuksen käyttäjistä. Hän otti vakuutukseen kuuluvat hyvinvointipalvelut käyttöönsä viime kesänä ja on siitä lähtien kulkenut aktiivisuusranneke kädessään.

Älyhenkivakuutus on vakuutus, joka auttaa voimaan paremmin. Lue siitä lisää täältä.

Koko ikänsä aktiivisesti liikkunut ja terveellisiin elämäntapoihin panostanut Peltola kertoo Älyhenkivakuutuksen lisänneen hänen innostustaan kuntoilua kohtaan.

- Olen lisännyt liikunnan määrää ja treenaamisesta on tullut säännöllisempää ja monipuolisempaa. Olen jopa aloittanut kokonaan uuden lajin; lavatanssijumpan! Siinä tanssitaan lavatanssimusiikin tahtiin jenkkaa, jivea ja muita perinteisiä tansseja ja tulee kunnolla hiki, Peltola kuvailee uutta harrastustaan.

"Oma asenne ratkaisee"

Uusi laji on tuonut lisää tasapainoa ja notkeutta, ja on hauskempaa kuin kuntosalilla yksin treenaaminen. Aktiivisuusrannekkeen käyttö taas on lisännyt omaa tietoisuutta terveellisiin valintoihin.

- Kiinnitän aiempaa enemmän huomiota siihen mitä teen ja millaisia valintoja arjessa teen, oli sitten kyse liikkumisesta tai syömisestä.

- Mutta otan kuitenkin rennosti! Tämä ei orjuuta minua vaan on enemmänkin apuväline. Oma asenne on se, mikä ratkaisee, Peltola lisää.


Hän korostaa haastattelun aikana nimenomaan rentoa suhtautumista urheiluun ja ruokavalioon.

- En ole koskaan ollut sohvaperuna, mutta en himoliikkujakaan. Minulla oli ennen vakuutusta tarve pieneen säätöön, ja nyt sen myötä paino on laskenut muutamia kiloja.

Säännöllinen ruokarytmi on tärkeä

Uuden harrastuksen lisäksi Peltolalle mieluisia lajeja ovat hiihtäminen ja pyöräily. Lisäksi hän vannoo hyötyliikunnan nimeen: omakotitalon asukilla riittää piha- ja puutarhatöitä, kun liiteristä täytyy hakea puita taloa lämmittämään.

Liikunnan lisäksi Peltola kiinnittää huomiota myös ruokaan. Hän korostaa järkevien ruokailutottumusten merkitystä kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa: päivä alkaa aina kunnon aamupalalla ja säännöllinen ruokarytmi pitää mielihalut kurissa – mutta pieni herkuttelu on myös täysin sallittua silloin tällöin.

- Syön usein pullan tai vaikka itse tehtyä marjapiirakkaa päiväkahvilla ja toinen suosikkini on tumma suklaa, joka antaa kivasti energiaa siivouspäivään tai hiihtolenkille. Olen kuitenkin vähentänyt sokerin ja valkoisten jauhojen osuutta ruokavaliossani. Nykyään myös kuulostelen aiempaa enemmän, milloin olen kylläinen, Peltola kertoo ruokailutottumuksistaan.


Tavoitteena pysyä hyvässä kunnossa

Peltolaa tukee urheiluharrastuksissa sekä terveellisissä elämäntavoissa hänen puolisonsa Timo, joka jakaa samanlaiset liikunnalliset elämänarvot.

- Puolison asenne on auttanut paljon. Hän on samanhenkinen kuin minä ja kannustaa.

Kolmen jo aikuisen lapsen äidin ja kahden lapsen mummon tavoite terveellisten elämäntapojen ja tulevaisuuden suhteen on yksinkertainen: pysyä hyvässä kunnossa niin fyysisesti kuin henkisestikin.

- Mummon olisi hyvä pysyä pitkään sellaisessa kunnossa, että pystyy touhuamaan lastenlasten kanssa polvillaan. Siinä onkin tekemistä! Peltola nauraa.

Teksti: Laura Glad
Kuvat: Timo Peltola