Lounasruokailu koki ison muutoksen lappeenrantalaisessa Saimaan Helmessä

18.2.2018 - Terveys

Lounas on tärkeä osa työpäivää ja luo osaltaan työhyvinvointia. Lappeenrantalaisessa lounasravintolassa on huomattu merkittäviä muutoksia ihmisten lounastottumuksissa.

”Hyvän mielen ruokaa Helmestä!”, tervehtii ravintolan ruokalistan teksti nälkäistä. Lappeenrannassa kun ollaan, tuovat asiakkaille hyvää mieltä maittavan ruoan lisäksi myös Saimaan Helmi -ravintolan työntekijät. Saimaan Helmeä pyörittää nykyään yrittäjä Maria Ylä-Outinen.

Ylä-Outisen äiti tarttui aikanaan yrityksen puikkoihin paikalla 1980-luvun alussa toimineen Shell Simpukka -ravintolan lopetettua toimintansa. Kahvila-ravintolan pyörittäminen siirtyi äidiltä tyttärelle kokonaisuudessaan viime vuoden syksynä.

Saimaan Helmi avaa ovensa jo aamuviideltä, kun ensimmäiset aamiaisasiakkaat kolkuttelevat ovella. Yhteensä asiakkaita käy päivittäin noin viisisataa. Lounasaika on varsin pitkä: kymmenestä puoli neljään asti. Saimaan Helmi tarjoaa kotiruokaa ja käyttää valmistuksessaan raaka-aineina lähituottajien tuotteita aina kun se on mahdollista.


Lounaalla on tarjolla aina kolme pääruokavaihtoehtoa ja viikoittain myös kasvisruoka. Tänään tarjolla on muun muassa kalaa, perunoita, keitettyjä porkkanoita, monipuolinen salaatti sekä leipää.

Lounaalla halutaan syödä terveellisesti

Lounasruokailu on kokenut suuria muutoksia viime vuosien aikana. Terveelliset elämäntavat ja ruokavalion merkitys hyvinvoinnille ovat nousseet yhteiskunnallisessa keskustelussa keskiöön ja tämä näkyy myös lounasvalinnoissa.

- Aikaisemmin lounasasiakkaista noin 90 prosenttia oli työmiehiä. Nyt lounasruokailussa on tapahtunut isoja muutoksia: asiakaskunta on laajentunut ja miehetkin arvostavat nykyään kevyempiä vaihtoehtoja. Lisäksi salaatin menekki on kasvanut vuosi vuodelta, Ylä-Outinen kertoo.

- Ihmiset ovat huomanneet, että terveellinen ruokakin voi olla hyvää.


Yrittäjällä vastuu työntekijöistä

Vaikka yritys pyörii mukavasti ja asiakkaita riittää, ei yrittäjyys Ylä-Outisen mukaan ole pelkkää päivänpaistetta. Yrittäjyyden fyysinen ja henkinen kuormittavuus tulivat Ylä-Outiselle yllätyksenä, vaikka hän ehtikin olla yrityksen toiminnassa mukana vuosia ennen sukupolvenvaihdosta.

- Työtä on paljon ja nyt on vastuu myös muista ihmisistä. Työntekijöiden vaihtuvuus on meillä kuitenkin todella pientä. Viimeksi tullut työntekijä on aloittanut noin viisi vuotta sitten.
Perinteisen lounasravintolan asiakaskunta on uskollista ja muutoksien kanssa saakin joskus olla varovainen.

- Hyvänä esimerkkinä on, kun poistimme leipäpöydästä karjalanpiirakat ja munavoin. Piirakoiden poisto hyväksyttiin, kun ruokatoimittaja ilmoitti lopettavansa piirakoiden toimitukset, mutta munavoista syntyi hirveä poru, Ylä-Outinen nauraa.

- Se täytyi palauttaa takaisin leipäpöytään, jossa se on tänä päivänäkin.

LähiTapiolan yrityksille tarkoitettu Työkykypalvelu parantaa henkilöstön työkykyä ja yrityksen tuottavuutta. Tutustu Työkykypalvelun kokonaisvaltaisiin ratkaisuihin tarkemmin täällä.