Haluaisitko startata vuoden terveellisemmin? 10 pientä muutosta arjessa tekevät ihmeitä

8.1.2018 - Terveys

Tammikuu on elämäntapamuutosten ja uusien starttien luvattu kuukausi. Moni innolla aloitettu uusi elämä tyssää kuitenkin usein heti alkuunsa.

Tähän syynä voi olla uudenvuodenlupausten ja terveyspäätösten vaativuus – jos lupaa käydä viisi kertaa viikossa salilla, jättää herkut kokonaan ja ylipäätään aikoo muuttaa elämäntyylinsä kertaheitolla, epäonnistuu siinä suurella todennäköisyydellä. Tällöin on liian helppo heittää hyvästit kaikille uusille elämäntavoille ja palata takaisin vanhaan.

LähiTapiolan yhteistyökumppanin Trainer4You:n personal trainer antaa vinkit siihen, kuinka pienillä arjen teoilla pystyy tekemään elämäntapamuutoksesta helpomman.

Paranna hyvinvointiasi yksinkertaisilla tavoilla:

  • Mene nukkumaan klo 22-23.00. Ota tavoitteeksi nukahtaminen arkena 22.30 ja viikonloppuna 23.00.
  • Syö 4-5 kertaa päivässä 3-4 tunnin välein.
  • Lisää kasvisten, hedelmien ja marjojen osuus noin 0,5 kiloon päivässä. Suosi tuoreita kausituotteita.
  • Vältä turhia höttöhiilareita ja tyhjiä kaloreita.
  • Syö joka aterialla jotain proteiinin lähdettä (kourallinen on hyvä mitta).
  • Kävele, pyöräile ja ole aktiivinen arjessasi. Vältä pitkiä istumisjaksoja työssä ja vapaa-aikana.
  • Tee joka päivä vähintään kolme mieluistasi venytysliikettä.
  • Pyri harrastamaan kuntoliikuntaa 3-5 kertaa viikossa, aluksi 20-30 minuuttia, myöhemmin 30-60 minuuttia kerrallaan.
  • Vuorottele kestävyysliikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua ohjelmassasi, kehonhuoltoa unohtamatta.
  • Tee maksimissaan 2-3 elämäntapamuutosta kerrallaan. Seuraavien aika on 2-3 kuukauden päästä edelliset omaksuttuasi.

Vinkit antoi personal trainer, Trainer4You-valmennusyrityksen perustaja Riku Aalto. Aallolla on yli 20 vuoden kokemus hyvinvointiliikunnasta sekä terveysvalmentamisesta.

Trainer4Youn verkkokurssit ovat osa LähiTapiolan Älyhenkivakuutukseen sisältyviä palveluita.