Personal trainer huolissaan nousevasta treenaustavasta: "Ajattelumalli on hyvä taklata sivuun jo alkumetreillä"

14.1.2018 - Terveys

Liikunta ei saa lisätä stressiä stressin päälle, muistuttaa personal trainer. Nykyajan trendi rankasta treenistä saa liikunnan ammattilaiselta kritiikkiä.

Personal trainingin ja terveysvalmennuksen pioneeri Riku Aalto heittää vanhat uskomukset romukoppaan ja muistuttaa, että stressiä on turha lisätä stressin päälle.

- Usein ajatellaan, että ollakseen tehokasta liikunnan tulee tuntua rankalta, lihasten täytyy kipeytyä ja henkilön on nähtävä nälkää saavuttaakseen kovat tavoitteensa. Tämä ajattelumalli on hyvä taklata sivuun jo alkumetreillä, Riku Aalto sanoo.

Valmennusyritys Trainer4Youn verkkokurssit ovat osa LähiTapiolan Älyhenkivakuutukseen sisältyviä palveluita.

Ensin on lisättävä liikunnan mielekkyyttä

Kun haluat voida paremmin, varmista ensin, että sinulla on riittävästi energiaa: lepää ja nuku tarpeeksi. Toiseksi huolehdi hyvästä ravinnosta. Kolmanneksi: lisää arkiliikuntaa pieninä rutiineina sinne, missä tuolin ja sohvan välttäminen on mahdollista.

- Ensin on lisättävä liikunnan mielekkyyttä ja vasta sen jälkeen tehokkuutta. Aloita lajeista, jotka tuottavat positiivisia fiiliksiä. Hyljeksimme nimittäin alitajuisesti kaikkea sellaista, mihin liittyy negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Myös varsinaisen kuntoliikunnan annostelussa kannattaa edetä maltillisesti niin, että harjoitteluun lisää ensin kertoja, sitten kestoa ja vasta myöhemmässä vaiheessa tehoa, Aalto neuvoo.

Riku Aallolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus hyvinvointiliikunnasta ja terveysvalmentamisesta. Hän on koonnut elämänfilosofiansa teeseiksi ja arvoiksi.

Hyvinvointiteesit:

  1. Ihmiset asettavat epärealistisen kovia tavoitteita lyhyellä aikajänteellä, mutta liian vaatimattomia tavoitteita pitkällä aikavälillä.
  2. Hyvä olo ei synny yksittäisistä uroteoista vaan päivittäin toistuvista tavoista.
  3. Terveyden edistäminen liikunnalla ei edellytä kurjuuskynnyksen ylittämistä.
  4. Hyvinvoinnin edistäminen kannattaa aloittaa energiaa antavista asioista ennen kuin lisätään energiaa kuluttavia asioita.
  5. Jokainen suupala voi olla kunnianosoitus tai mielenosoitus kehollesi.
  6. Liikunta ei ole tärkeintä, mutta toiminta- ja suorituskyvyn säilyttämiseksi se on välttämätöntä.