Elämänturvayhtiössä ihminen on keskiössä

4.12.2017 - Terveys

LähiTapiola LokalTapiola

MTK:n johtokunnan jäsen, iisalmelainen viljelijä Kati Partanen on ollut LähiTapiolan asiakas niin kauan kuin muistaa. Hän muistelee lämmöllä sitä, miten tärkeä henkilö LähiTapiolan asiamies oli vanhempien maatilalle.

- Asiamies kävi vuosittain meillä kotona ja minulla on vahva muistikuva siitä, kuinka hän istui siinä tuvan pöydän ääressä ja kävi vanhempieni kanssa tilan asioita läpi. Siksi koen olleeni LähiTapiolan asiakas hyvin pitkään jopa tunnetasolla. Silloin, kuten nykyäänkin, asiakassuhde henkilöityi siihen tuttuun henkilöön.

- Kun me sitten aloitimme puolisoni kanssa tilan pidon, oli hyvin turvallinen tunne, että oli ihminen, jonka tunsi ja joka tiesi tilan asiat tasan tarkkaan. Nyt meillä on edelleen henkilö, jolle tiedetään, että voi soittaa, kun tilanne muuttuu. Ja yhtä lailla vuosittain meidänkin tuvan pöydän ääressä istuu LähiTapiolan ihminen, joka tietää meidän tilanteen ja taustat, ja jolta saa aina tukea, jos on turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.

LähiTapiola on yrityksenä muuttumassa perinteisestä vakuutusyhtiöstä elämänturvayhtiöksi. Jatkossa haluamme olla entistä enemmän läsnä asiakkaidemme arjessa. Tämä ajatustapa rakentuu vahvasti Katin mainitsemaan asiakaslähtöisyyteen. Me haluamme olla asiakkaidemme tukena terveyteen, talouteen ja turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Tärkeintä meille on aina vahinkojen ennaltaehkäisy.

- Aina kun sattuu vahinko, se on yrityksen ja yksilön kannalta suuri murros. Ja aina se vakuutuksesta saatava rahallinen korvaus ei korvaa henkisiä vahinkoja. Siksi ennaltaehkäisy ja ihmisen turvan ottaminen oikeasti keskiöön on niin tärkeää.

- Paras tilanne asiakkaallehan olisi, että vahinkoja ei sattuisi. Että ei tulisi tapaturmia eikä omaisuusvahinkoja. Ja kyllähän ihmiset tekevät aika paljon omaehtoista ennaltaehkäisyä, mutta silti sairastutaan, silti sattuu tapaturmia. Siksi on hienoa, että LähiTapiola tuo tukea siihen, miten ennaltaehkäisyä tehdään.

- Silloin on hienoa, että on joku riittävän luotettu ulkopuolinen taho, jonka kanssa voidaan yhdessä käydä läpi mahdolliset vaaranpaikat. Vaikka hyvät korvaukset ovat vahingon sattuessa tärkeät, on vahingottomuus paljon mukavampi vaihtoehto kaikille osapuolille.

Yksi LähiTapiolan maa- ja metsätalousasiakkaille tuomista uusista tuotteista on Älyhenkivakuutus. Tämä palvelu on enemmän kuin perinteinen, taloutta turvaava henkivakuutus. Se on vakuutus, joka auttaa voimaan paremmin. Älyhenkivakuutus on perinteisen henkivakuutuksen yhteyteen liitettävä maksuton lisäpalvelu. Kati Partanen on yksi monesta Älyhenkivakuutuksen hankkineista viljelijäasiakkaistamme.

- Minusta Älyhenkivakuutuksessa on kaksi keskeistä elementtiä. Ensinnäkin meillä on perinteiseen henkivakuutusajatteluun liittyen kuitenkin maatila, jossa on kiinni paljon omaisuutta. Se omaisuus ei ole suinkaan likvidissä muodossa, että sitä voisi noin vain myydä velkojen kattamiseksi. Siksi pidän tärkeänä, että on olemassa taloudellinen turva sitä varten, että jotain sattuu. Minunkin tapauksessani toimeentulosta niin suuri osuus tulee epätyypillisistä lähteistä, että minun ollessani jostain syystä poissa pelistä jonkin aikaa, niin talous melkeinpä romahtaa. Tämän konkretisoituminen oli minulle iso juttu.

- Toisaalta pelkkä taloudellinen turva ei riitä, vaan tärkeää on myös ennaltaehkäisy oman elämänlaadun parantamisen kautta. Älyhenkivakuutuksessa yhdistyy siis kaksi tärkeää asiaa. Itse suosittelisin tätä palvelua ihan siitä syystä, että tulisi kiinnitettyä huomiota omaan hyvinvointiin. Älyhenkivakuutushan on etenkin MTK:n jäsenille erinomainen, sillä siihen saa lisäksi Firstbeat Hyvinvointianalyysin ilmaiseksi.

- Juuri tämä Hyvinvointianalyysi kyllä kiinnostaa, koska moni viljelijä varmasti tunnistaa itse ne yleisimmät stressin aiheet ja sitten ajattelee, että kyllä myöskin palautuu riittävästi. Kuitenkin mittauksessa yleensä tulee yllätyksenä se, että missä kaikissa tilanteissa sitä palautumista tapahtuu, tai että se palautuminen yleensä onkin vajavaista. Kuvitellaan, että nyt olen levännyt riittävästi ja palautunut hyvin, vaikka oikeasti varsinkaan keho ei olekaan palautunut juuri lainkaan.

Tutustu Älyhenkivakuutukseen

Kiinnostuitko?

Kysy lisää LähiTapiolan tarjoamista palveluista maatilayrittäjille, jätä yhteydenottpyyntö.