Aku Louhimies taisteli tehdäkseen Tuntemattoman sotilaan: ”Jos idea on hyvä, sitä vastustetaan paljon”

7.11.2017 - Uutinen

Ohjaaja Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas sai ensi-iltansa 27. lokakuuta ja on jo nyt vuoden katsotuin elokuva. Louhimies joutui tekemään paljon töitä toteuttaakseen visionsa.

Uusi Tuntematon sotilas on pyörinyt elokuvateattereissa vajaat kaksi viikkoa. Se sai 6. marraskuuta haltuunsa vuoden katsotuimman elokuvan tittelin. Viime viikon sunnuntaihin mennessä elokuvan oli nähnyt 364 468 katsojaa.

Elokuvan kävi katsomassa sen ensi-iltaviikonloppuna yli 121 827 ihmistä. Kun mukaan ottaa elokuvan ennakkoon nähneet, on luku vielä hurjempi: elokuvan oli tuolloin nähnyt peräti 48 438 katsojaa, eli yhteensä 170 265 katsojaa.

Elokuvaa on esitetty yhteensä 140 paikkakunnalla ja 200 valkokankaalla tänä aikana. LähiTapiola järjesti kymmeniä ennakkonäytöksiä ympäri Suomea yhteistyökumppaneille sekä asiakkailleen. Mikään elokuva ei ole ennen tätä saanut ennakkonäytöksissä yhtä paljon katsojia Suomessa.

Ohjaaja Aku Louhimies kertoo videolla LähiTapiolan haastattelussa haasteista, joita kohtasi tehdessään elokuvaa:

- Jos idea on oikein hyvä, sitä yleensä vastustetaan tosi paljon. Jos haluaa tehdä jotakin uutta ja eri tavalla, usein sitä kyseenalaistetaan ja haastetaan, Louhimies sanoo suoraan.

- Pitää pystyä perustelemaan itselle, miksi tämä kannattaa tehdä. Mielestäni me olemme niin tehneetkin. Olemme tarttuneet Väinö Linnan klassikkoromaaniin - varsinaiseen jättiläiseen - aika nöyrin mielin. Olemme myös lähteneet kuvaamaan sodan kauhuja aika nöyrästi.

Kun puhutaan Louhimiehen Tuntemattomasta sotilaasta, verrataan sitä hyvin usein sitä edeltäviin versioihin. Louhimiestä itseään tämä ei haittaa.

- Tämä ei millään tavalla pienennä edellisiä tulkintoja tai kilpaile niiden kanssa. Se on klassikon merkki, että siihen tartutaan eri aikoina ja tehdään erilaisia versioita.

Entä millaiseksi Aku Louhimies kokee katsojan aseman Tuntemattomassa sotilaassa? Katso videolta.

Katso myös edellinen, ensi-iltapäivänä julkaistu video ja juttu.

LähiTapiola on yksi Tuntemattoman sotilaan pääyhteistyökumppaneista.