Suomalainen haluaisi nukkua tunnin pidempään – nyt nukutaan keskimäärin 7,2 tuntia unta yössä

3.8.2017 - Terveys

Henkivakuutus LähiTapiola

LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan suomalaiset tarvitsisivat tunnin pidempiä yöunia, jotta tuntisivat itsensä levänneeksi. Etenkin ruuhkavuosia elävät ja nuoret eivät koe saavansa tarpeeksi unta. LähiTapiolan asiantuntija Sonja Lehtosen mukaan lomilta palatessa on hyvä mahdollisuus kiinnittää huomiota omaan unirytmiin.

Suomalaiset kertovat nukkuvansa keskimäärin hieman yli seitsemän tunnin yöunia, vaikka kyselyn mukaan keskimäärin suomalaiset arvioivat tarvitsevansa 8,1 tunnin yöunet tunteakseen olonsa levänneeksi. Lomalta paluu tarjoaa otollisen hetken uudenlaisen unirytmin suunnitteluun.

- Moni suomalainen suunnittelee jälleen syksyn kynnyksellä uusia elämäntapamuutoksia ja tavoittelee hyvinvointia esimerkiksi raskailla liikuntaharrastuksilla. Uni olisi kuitenkin yksinkertainen lääke monille oman hyvinvoinnin lisäämiseksi. Esimerkiksi puolen tunnin lisä päivittäin omiin yöuniin ja säännöllinen unirytmi voivat riittää siihen, että oma päivittäinen olotila kohenee merkittävästi. Viime vuosina suomalaisten yöunien määrä tuntuu kuitenkin päinvastoin vähentyneen, sanoo LähiTapiolan yhteysjohtaja Sonja Lehtonen.

Suomalaiset tuntevat syyllisyyttä vähäisistä yöunista

Kyselyyn vastanneista 27 prosenttia kertoi tuntevansa syyllisyyttä liian vähäisistä yöunista. Lehtosen mukaan tämä osaltaan osoittaa sen, että unen merkitys tunnistetaan yhä paremmin. Vähäisten yöunien aiheuttama väsymys vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin ja terveyteen, mutta altistaa myös muille vahingoille.

- Unen merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden peruspilarina on viime vuosina kertynyt valtavasti lisää tietoa. Älyhenkivakuutukseemme kuuluu muun muassa mahdollisuus oman unen laadun ja määrän seuraamiseen. Lisäksi asiakkaalla on käytössään kattava tarjonta itsevalmennusohjelmia, joista uniongelmainen voi löytää tukea lepoon. Tämä on luonteva osa tavoitettamme elämänturvayhtiönä auttaa asiakkaitamme vahinkojen ennaltaehkäisyssä ja vähentämisessä, Lehtonen vinkkaa.

LähiTapiolan käyttäjäkyselyn (03/2017) mukaan 58 % asiakkaista sanoo Älyhenkivakuutuksen auttaneen tekemään elämäntapamuutoksia. Asiakkaista 75 prosenttia asiakkaista kertoo positiivisen muutoksen jääneen pysyväksi.

Tutkimustiedot perustuvat LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen. Kantar TNS:n tekemä tutkimus toteutettiin toukokuussa ja siihen vastasi 1 007 iältään 15-74 -vuotiasta suomalaista.

Vinkit parempaan yöuneen:
1. Säännöllinen unirytmi:
mene ajoissa nukkumaan ja luo itsellesi säännöllinen arkirytmi.
2. Rauhoittavat iltatoimet: vältä työasioita ja sosiaalista mediaa juuri ennen nukkumaanmenoa. Hengitys- ja rentouttamisharjoitukset voivat auttaa.
3. Pimeys, hiljaisuus ja viileys: ylimääräiset aistiärsykkeet, kuten valoisuus ja äänet häiritsevät unta.
4. Vältä alkoholia ja kofeiinia: alkoholin nauttiminen ennen nukkumaanmenoa heikentää jo pieninä määrinä unen laatua.
5. Hae tarvittaessa apua: uniongelmien jatkuessa käänny lääkärin tai terveydenhuollon ammattilaisen puoleen.

Lue lisää älyhenkivakuutuksesta.