Dokumentteja voi nyt allekirjoittaa myös sähköisesti

29.11.2016 -

LähiTapiola on ottanut käyttöön sähköisen allekirjoituksen. Voimme siis lähettää asiakkaille allekirjoituksen vaativia dokumentteja allekirjoitettavaksi sähköisesti. Dokumentteja, jotka voidaan allekirjoittaa sähköisesti, ovat esimerkiksi vakuutustarjoukset, edunsaajamääräysten muutosilmoitukset, irtisanomisilmoitukset, terveystietojen hankkimiseen tarvittavat valtakirjat ja nyt myös terveysselvitykset.

Sähköinen allekirjoitus nopeuttaa asiakaspalvelua ja vähentää paperia

Sähköisen allekirjoituksen myötä asiakkaan asia saadaan eteenpäin käsittelyssä jopa muutamissa minuuteissa, kun aiemmin paperit ovat kulkeneet asiakkaille Postin kuljettamina ja ne on myös palautettu LähiTapiolaan postitse.

Toinen merkittävä tekijä sähköisen allekirjoituksen käyttöönoton taustalla on ollut paperitulosteiden vähentäminen. LähiTapiolasta on tähän saakka lähetetty asiakkaille asiakirjoja postitse jopa useita satoja tuhansia vuodessa. Sähköisellä allekirjoituksella säästämme näin sekä aikaa, kustannuksia sekä ympäristöä.

Miten sähköinen allekirjoitus toimii?

Jos haluamme asiakkaan täyttävän lomakkeen sähköisesti, lähetämme hänelle sähköpostiviestin. Viesti sisältää linkin, jota painamalla aukeaa internet-selain. Asiakkaalle lähtee automaattisesti tekstiviestillä nelinumeroinen kertakäyttöinen salasana, jonka hän tarvitsee voidakseen täyttää lomakkeen.

Itse allekirjoitusta varten lähetämme myös sähköpostiviestin. Tämäkin viesti sisältää linkin, jota painamalla internet-selain aukeaa. Tällä kertaa asiakas tunnistautuu joko mobiilivarmenteella taikka nettipankkitunnuksilla. Asiakas tarkistaa allekirjoitettavan dokumentin ja painaa Allekirjoita-painiketta. Tämän jälkeen käsittely jatkuu LähiTapiolassa.

Lisätietoja projektipäällikkö Juha Korpelalta, sähköposti etunimi.sukunimi@lahitapiola.fi