Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Itä: Joensuun Kerubin katse on vahvasti tulevassa koronavuodesta huolimatta

25.5.2021 - Työelämä

Kaikkeen ei voi aina varautua, kuten koronavuosi on osoittanut. Epävarmuuden keskellä on kuitenkin pyrittävä pitämään katse tulevassa. Tämän tietää, jos joku, toimitusjohtaja Asko Piiparinen, jonka luotsaamaan Joensuun Kerubin liiketoimintaan korona iski kovaa.

Kerubi on Joensuun ikoninen tapahtumamekka, joka on näkynyt kaupunkikuvassa yli 30-vuotta. Taustayritys Joensuun Töminä Oy pyörittää monipuolista liiketoimintaa. Arjessa näkyy ruokaravintola, joka tarjoaa lounasta ja illallista. Ilosaaressa sijaitsevassa Karjalantalossa järjestetään keikkoja ja sieltä löytyy Kerubin kellarin yökerho. Lisäksi yritys järjestää monipuolisesti tapahtumia, kuten joka kesäinen Ilovaari. Luonnollisesti Kerubin liiketoimintaan korona iski pahasti.

”Korona on vaikuttanut paljon ja tiputtanut liikevaihdon murto-osaan. Keikkoja ei ole pystytty järjestämään yli vuoteen. Yökerho on kiinni. Tapahtumat on peruttu. Ja jopa ravintolan on täytynyt olla osan aikaan suljettuna. Viime vuonna liikevaihto laski puoleen ja tän vuoden puolella vielä enemmän”, kertoo Kerubin toimitusjohtaja Asko Piiparinen.

Tapahtumaliiketoiminta on aina myös turvallisuusbisnestä. Tapahtumissa, keikoilla ja yökerhossa pitää huolehtia ihmisten turvallisuudesta. Kerubin toiminnassa on aina varauduttu riskeihin hyvin niin vakuutuksilla kuin järjestelyillä. Korona oli kuitenkin riski, johon ei pystytty varautumaan.

”Me ei haluttu kuitenkaan jäädä laakereillemme. Korona oli myös hyvää aikaa miettiä tekemistä ja tarkastella vanhaa toimintamallia. Miten tästä tullaan vahvempina ulos, on ollut meille tärkeä kysymys. Vaikka meillä on ollut lomautuksia, niin kuitenkin ollaan saatu pidettyä huumori mukana työyhteisössä. Eniten ehkä harmittaa turhan työn määrä, kun asioita on jouduttu perumaan. Nyt katse on kuitenkin vahvasti tulevassa!”, Asko kertoo.

Vaikka koronaan ei voinut varautua ennalta, niin moneen muuhun voi. Laaja vakuuttaminen on Kerubin kaltaiselle toimijalle välttämätöntä. Isoihin tapahtumiin otetaan myös lisävakuutuksia. Vakuutettavaa myös riittää. Ravintolassa on raaka-aineita kylmässä. Tapahtumissa vastuuvakuutukset pitää olla kunnossa. Toimintaan liittyy aina paljon ihmisiä ja henkilökuntaa, joten henkilöstön turva on tärkeää.

”Olemme saaneet korvauksia myös hieman erikoisemmista jutuista. Pari kolme vuotta sitten meidän henkilökunnalta lipsahti erilaisten sattumusten kautta pakettiauto jokeen. Se kellui muutaman sata metriä ja upposi joen toiselle puolelle. Siitähän tuli ihan mediatapahtuma, jolle nyt jälkikäteen voi vähän nauraakin. No soitto tietenkin LähiTapiolaan ja siellä rouva ihmetteli, onko auto tosiaan täysin märkä. Hän kuitenkin heti perään totesi itse, että täytyyhän sen olla, kun kerta joen pohjassa on”, Asko naurahtaa.

Rokotusten myötä Kerubilla odotetaan jo rajoitusten päättymistä ja tapahtumakauden alkua. Usko tulevaan on vahva! Ihmiset odottavat jo pääsevänsä nauttimaan seurasta ja hyvästä musiikista.

”Tapahtumajärjestäjänä tehdään kaikkemme, jotta ihmiset voivat nauttia turvallisesti. Toimitusjohtajan näkökulmasta tähän kokonaisuuteen liittyvät totta kai myös vakuutukset. LähiTapiolassa arvostan eniten henkilökohtaista yhteyshenkilöä, jolle voin soittaa pitää sitten vakuuttaa uusi ajoneuvo tai hakea jostain korvauksia. LähiTapiolan kanssa asioidessa ei tarvitse jonottaa palvelunumerossa, vaan saan henkilökohtaista palvelua”, Asko päättää.