Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Loimi-Häme: Suomalaisten mielestä liikenteen suurimmat riskitekijät ovat tuttuja – kännykkä on noussut viimeisen 10 vuoden aikana riskitekijänä

2.6.2020 - Turvallisuus

LähiTapiolan alueellisen Arjen katsauksen mukaan LähiTapiola Loimi-Hämeen toiminta-alueella asuvia liikenteessä huolestuttaa vaaratekijänä erityisesti päihtyneet kuljettajat, kännykän käyttö ja liian suuret tilannenopeudet. Erityisen vaarallisia nämä vaaratekijät ovat kasaantuessaan.

  • Uusi kasvava ilmiö viimeisen 10 vuoden aikana on ollut kännykän käyttö ajon aikana viestittelyyn tai sosiaalisen median käyttöön. Aiemmin puhelimeen puhuttiin autoillessa, mutta nyt puhelin varastaa kuljettajalta usein täydellisesti kaiken huomion, kertoo LähiTapiola Loimi-Hämeen korvaus- ja hallintojohtaja Timo Kyyriäinen.

LähiTapiola Loimi-Hämeen toiminta-alueella*) asuvista 60 % pitää kännykän käyttöä ajon aikana muuhun tarkoitukseen kuin puhumiseen suurimpana vaaratekijänä liikenteessä selviää alueellisesta Arjen katsaus- kyselytutkimuksesta. Esimerkiksi viestittely, sosiaalisen median käyttö ja videoiden katsominen ovat tekijöitä, jotka vievät kuljettajan huomion ajon aikana. Kännykän käyttö nousee kolmanneksi suurimpana vaaratekijänä liikenteessä alkoholin (73 % vastaajista) tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajamisen (67 %) jälkeen.

Puutteellinen huomiokyky onkin monien liikenneonnettomuuksien ja lievempien kolarien selittävä tekijä. Kännykkä tai muu häiriötekijä varastaa pahimmillaan täysin kuljettajan huomion, eikä yllättävää tilannetta edes ehdi huomata. Kännykän käyttö ajon aikana ei ole vain nuorten ongelma, vaan se on selkeä yleistyvä trendi, joka koskettaa kaikkia ikäryhmiä.

  • Vakavammissa onnettomuuksissa ja kuolonkolareissa alkoholi, liian suuri tilannenopeus tai kova ylinopeus ovat yleisimpien syiden joukossa. Riskit vakaviin onnettomuuksiin kasvavat, kun eri vaaratekijät yhdistyvät ja esimerkiksi päihtyneenä käytetään kännykkää autoa ajaessa, kertoo Kyyriäinen.

Alkoholi on taustalla joka viidennessä kuolonkolarissa. Viime vuosina myös huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisen arvioidaan lisääntyneen. Liikenneturvan tilastojen mukaan kaikista rattijuopumustapauksista jo noin kolmannes oli vuonna 2017 muun päihteen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista. Positiivista on, että rattijuopumustapausten aiheuttamat loukkaantumiset ja kuolemat ovat viimeisen 10 vuoden aikana vähentyneet.

Liikenneturvan vinkit kännykättömään liikenteeseen

  • Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes kaksi kolmesta kuljettajasta käyttää puhelinta ajaessaan jollain tavoin. Heistä neljä kymmenestä kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen juuri kännykän ajonaikaisen käytön takia.
  • Tiedotteessaan Liikenneturva kehottaa jokaista tekemään päätöksen kännykättömästä liikenteestä ennakkoon. Yksinkertainen vinkki on laitaa kännykkä äänettömälle ja kääntää se ruutu alaspäin, vaikka hanskalokeroon tai laukun taskuun. Kun kännykkä on poissa ulottumattomista ja äänimerkit vaiennettu voi auttaa itseään keskittymään liikenteeseen. Tarvittaessa voi pysähtyä turvalliseen paikkaan tarkistamaan viestit ja somen tilanteen.
  • Lähde: Liikenneturva

LähiTapiolan alueellisen Arjen katsaus -kyselyn toteutti Kantar TNS. 9-31.3.2020 tehtyyn kyselyyn osallistui 5 243 suomalaista, jotka olivat iältään 15–74-vuotiaita. LähiTapiola Loimi-Hämeen toiminta-alueella kyselyyn vastasi 301 henkilöä ja alueellisten tulosten virhemarginaali on + 5,6 prosenttiyksikköä. Valtakunnallisten tulosten virhemarginaali on noin +/-1,4 prosenttiyksikköä.
*) LähiTapiola Loimi-Hämeen toiminta-alue muodostuu Etelä-Pirkanmaasta, Kanta-Hämeestä sekä Itäisestä Varsinais-Suomesta pitäen sisällään kunnat Akaa, Forssa, Hattula, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Lempäälä, Loimaa, Tammela, Urjala, Valkeakoski, Ypäjä ja Vesilahti.

*) esim. viestien lähettäminen