Säästäväinen päättäjä, tuhlaatko yrityksesi rahoja?

1.12.2017 - Tommi Lauren

Saitko Black Fridaysta Dubain lentoliput tai Siemensin pesukoneen edullisesti? Hieno homma, mutta työpaikan päätöksentekoon tätä kulttuuria ei kannata tuoda.

Halpojen hintojen perässä juokseminen saattaa nimittäin tulla esimerkiksi vakuutusturvaa rakennettaessa kalliiksi. Työssäni tapaan ja seuraan paljon suomalaisten yritysten päättäjiä, kuuntelen heidän tarpeitaan ja pyrin aistimaan, mitä tarpeita heillä tulevaisuudessa voisi olla.

Nämä tarpeet luonnollisesti vaihtelevat paljon esimerkiksi yrityksen koosta ja toimialasta riippuen. Kuitenkin myös yhtenäisiä piirteitä löytyy, päällimmäisenä yrityspäättäjien tietoisuus oman yrityksensä kustannuksista. Tiukka talouskuri on arkipäivää, kuten tietysti kuuluukin. Kaikessa ei kuitenkaan kannata Black Fridayn hengessä mennä halvimmalla mahdollisella ratkaisulla, vaan miettiä myös sitä kuuluisaa kolikon kääntöpuolta.

Edelleen osa yrityksistä säästää palveluista, joilla ennaltaehkäistään kalliiden vahinkojen aiheutuminen ja palautetaan tilanne nopeasti ennalleen silloinkin, kun jotain vakavampaa todella sattuukin. Yrityksensä turvaa laiminlyönyttä saattaa alkaa jo seuraavan listan puolivälissä hirvittää:

  • Tiedätkö, että puutteellisesti ja hitaasti hoidetun työtapaturman kustannukset lankeavat täysimääräisinä työnantajan maksettavaksi?
  • Onko teillä käytössänne palvelu, jonka ansiosta merkittävä osa sairauksien sekä tapaturmien sairaanhoidosta voidaan toteuttaa etänä?
  • Onko käytössänne riskienhallinnan asiantuntijoiden rakentama sivusto, josta löydätte valmiita toimintamalleja vahinkojen ennaltaehkäisemiseksi, vaikka heti?
  • Voitteko vaikuttaa asiaan, jos työntekijä loukkaantuu Levin laskettelulomalla vai toivotteko vain parasta?
  • Ovatko tapaturmien vaikutukset työeläkemaksuun huomioitu? Tämä korostuu erityisesti suurtyönantajilla.
  • Oletteko varautuneet asiakkaidenne tietoihin kohdistuvaan tietomurtoon? Entä palvelunestohyökkäyksiin? Mitä jos lunnastroijalainen kaappaa järjestelmänne?
  • Onko organisaationne ja toimialanne tärkeimpiä riskejä koskaan kartoitettu?
  • Tunteeko nykyinen vakuutuskumppaninne aidosti teidän liiketoimintanne vai oletteko osa massaa?
  • Onko teillä käytössänne oma yhteyshenkilö asioiden ratkaisemiseksi vai otatteko yhteyttä yleisiin palvelunumeroihin?

Listaa voisi jatkaa pitkäänkin, vaikka moni luultavasti tunsi jo nyt piston sydämessään. Näille kaikille asioille voi kuitenkin tehdä jotakin. Esimerkiksi oma suosikkini on LähiTapiolan TerveysHelppi, mistä työntekijä saa apua viikon jokaisena päivänä klo 7-23, juuri vaikkapa Levillä sattuvan lasketteluvahingon yhteydessä.

Uuden lakimuutoksen myötä työnantaja voi taasen välttää työeläkevakuutuksen maksuluokan korotuksen laajentamalla työtapaturmavakuutuksen myös vapaa-ajan kattavaksi.

Näiden ratkaisujen tekemisen voi ankkuroida esimerkiksi siihen, miten olet järjestänyt liikkumisesi paikasta toiseen. Todennäköisesti valitset autoa ostaessasi moottorin koon, käyttövoiman ja muut omaisuudet omien tarpeidesi ja mieltymystesi mukaisesti.

Halpaa autoa joutuu todennäköisesti matkan varrella huoltamaan useammin eikä kyyti välttämättä ole niin pehmeää. Eikä ole sanottu, että autoa kannattaisi välttämättä omistaa tai ostaa lainkaan. Julkinen liikenne, auton vuokraaminen tai pyöräily saattavat olla paljon järkevämpi vaihtoehto.

Samat lainalaisuudet pätevät, kun turvaat yrityksesi liiketoiminnan jatkuvuutta, menestystä sekä työntekijöidesi elämää. Isot ja haastavat kokonaisuudet saattavat lannistaa valveutuneemmankin. Onneksi apua on saatavilla. Vakuutusalalla toiminnan painopiste on viime vuosina siirtynyt vahinkojen korvaamisesta niiden ennaltaehkäisyyn. Varsinkin yrityspuolella vakuutusyhtiöstä on tullut asiakkaalle enemmänkin kumppani, joka elää asiakkaan arjessa mukana.

Tavoitteena on oppia tuntemaan asiakkaan liiketoiminta niin hyvin, että voimme aidosti auttaa liiketoiminnan kehittämisessä ja vahinkomenojen vähentämisessä. Haluatko rinnallesi tätä tulevaisuutta rakentamaan aktiivisen kumppanin vai passiivisen laskuttajan?

Me LähiTapiolassa mielellämme haluaisimme olla mukana turvaamassa teidänkin menestystänne. Jätä yhteydenottopyyntö, niin voimme aloittaa.

Kirjoittaja Tommi Lauren työskentelee LähiTapiolan suurasiakasyksikössä asiakkuusjohtajana.