Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Yksityisten sairauskuluvakuutusten määrä jatkaa kasvuaan – kysynnän kasvu on nostanut Suomen digivastaanottojen edelläkävijäksi

28.1.2021 - Terveys

Yksityisten sairauskuluvakuutusten määrä nousi viime vuonna uuteen ennätykseensä. Nyt jo yli 1,2 miljoonaa suomalaista aikuista ja lasta on vakuutettu Suomessa yksityisellä sairauskuluvakuutuksella. Olin mukana Ylen A-studiossa 27.1. pohtimassa syitä vakuuttamisen suosion kasvuun ja miten se vaikuttaa julkisten terveyspalveluiden kasvuun. Kasvava terveyspalveluiden kysyntä on synnyttänyt myös uusia innovaatiota.

Yksityinen sairauskuluvakuutus täydentää julkisia terveyspalveluita. Vakuutus korvaa tutkimus- ja hoitokuluja sekä lääkkeitä. Vakuutuksen avulla halutaan turvata ennen kaikkea nopea hoitoon pääsy, asioinnin vaivattomuus ja välttää yllätykset hoitokuluista. Vanhemmat arvostavat myös mahdollisuutta asioida suoraan erikoislääkärillä esimerkiksi lasten sairauksien kohdalla. Julkisuudessa käyty keskustelu suomalaisen terveydenhuollon tilasta heijastuu sairauskuluvakuutusten kysynnän kasvuun. Monia huolestuttaa, kuinka nopeasti lääkärille pääsee, jos sairastuu itse tai lapsi sairastuu.

Huoli julkisen perusterveydenhuollon kehityksestä on ymmärrettävä. Hoitoon pääsyssä on isoja eroja eri puolilla Suomea, eikä tähän ole näköpiirissä helpotusta ainakaan lähitulevaisuudessa. Sote-uudistuksen edistäminen voi avata uusia mahdollisuuksia, mutta uudistus on ennen kaikkea hallinnollinen. Peruspalveluiden järjestämiseen ja uudistamiseen soten vaikutus tulee vuosien päästä.

Vakuutusyhtiönä kohtaamme monia samoja haasteita terveyspalveluiden rahoituksessa kuin yhteiskunta laajemmin. Terveyspalveluiden jatkuva kallistuminen, ihmisten halu käyttää yhä enemmän terveyspalveluita, väestön ikääntyminen ja elintapasairauksien yleistyminen kuormittavat ja haastavat terveyspalveluiden käyttöä. Ratkaisuina kustannuspaineiden edessä on nostaa veroja tai vakuutusmaksuja tai tuottaa palvelut kustannustehokkaammin. Mieluummin jälkimmäinen. Me voimme luoda uusia käytäntöjä ja hyödyntää teknologiaa, joka palvelee meidän kaikkien tarpeita.

Yhdessä yksityisen sektorin kumppaniemme kanssa olemme löytäneet tapoja nopeuttaa lääkärille pääsyä ja tehostaa hoitoketjuja. Yksityiset terveyspalvelyritykset, ovat investoineet valtavasti digitaalisiin terveyspalveluihin. Olemme todennäköisesti maailman johtavia maita digiterveyspalveluiden käytössä. Myös LähiTapiolan asiakkaista yhä useampi asioi etälääkärin tai -hoitajan vastaanotolla Mehiläisen tuottamassa TerveysHelppi-palvelussamme, joka kuuluu sairauskuluvakuutuksen ottaneille asiakkaillemme.

Digivastaanotto on erinomainen palvelu moniin tilanteisiin. Esimerkiksi sairastuneen lapsen terveydestä huolestuneelle vanhemmalle, joka haluaa illalla selvittää, onko syytä hakeutua hoitoon vai riittääkö kotihoito. Tarvittaessa palvelu on saatavilla hyvin joustavasti kellonajasta ja paikasta riippumatta. Asiakaskokemukset ja hoitotulokset ovat hyviä ja samalla saadaan myös rahallisia säästöjä.

Tämä on esimerkki työstä, jota yksityinen sektori on tehnyt perusterveydenhuollon eli niiden tavallisten lääkärikäyntien kehittämiseksi. Nämä innovaatiot ovat myös julkisen sektorin hyödynnettävissä esimerkiksi perusterveydenhuollon kehittämiseksi. Kaikkea ei kannata keksiä uudestaan.

Suomalaiset arvostavat sekä julkista että yksityistä terveydenhuoltoa. Mielestäni Suomessa tarvitaan jatkossakin vahvat julkiset terveyspalvelut, joita täydentävät tehokkaat yksityiset terveyspalvelut. Toivottavasti sote-uudistuksen edistyminen avaa uusia mahdollisuuksia siihen, että julkiset perusterveydenhuollon palvelut saadaan nostettua samalle tasolle kuin julkiset erikoissairaanhoidon palvelut. Se tulee vaatimaan aitoa ja uudenalista kumppanuutta.

Harri Aho
kehitysjohtaja
LähiTapiola