Onko Sinkkujen päivä tarpeen? Alepäivät iskevät ihmisten heikkoihin kohtiin
28.11.2019 - Tuomo Mikolanniemi
Kaupan eri alennuspäivät houkuttelevat kansaa ostoksille. LähiTapiola Henkiyhtiön asiantuntija Tuomo Mikolanniemi epäilee, että monen kuluttajan kulutushuuma vaihtuu pettymykseen.
Eihän tässä ole mitään järkeä sadattelin, kun näin uutisen kiinalaisen verkkokauppa Alibaban menestyksekkäästä myynnistä sinkkujen päivänä. Onko näitä kulutusjuhlia pakko taikoa tyhjästä?
Alibaban sinkkujen päivän myynti oli noin 30 miljardia euroa. Se on enemmän kuin verkkokauppa Amazonin koko kolmannen vuosineljänneksi kokonaismyynti – varsinaiset hullut päivät.
Sinkkujen päivästä ei vielä ole Suomessa tullut iso kauppapäivä, mutta tällä viikolla meillekin tarjoillaan mahdollisuus haalia kaapit täyteen halpaa tavaraa, kun Black Friday -alennukset valtaavat verkkokaupat ja kivijalan. Valitettavan todennäköistä on, että moni katuu ostoksiaan.
Kulutusjuhlien tarpeettomuus kärjistyy siihen, että rahat palavat heräteostoksiin, jotka jäljestä päin aiheuttavat mielipahaa. Varsinkin nuorten ikäryhmässä moni tuntee syyllisyyttä tai katuu ostoksiaan.
LähiTapiolan teettämässä Arjen katsaus –kyselyssä selvisi, että nuorimmilla ikäryhmillä ostosten aiheuttama mielipaha on keskimääräistä yleisempää.
Kyselyn nuorimmasta ikäryhmästä 65 prosenttia vastasi tunteneensa ostoksistaan syyllisyyttä tai katumusta. Lisäksi shoppailu näyttää vastausten perusteella aiheuttavan enemmän katumusta niille, joilla oma taloudellinen tilanne on muutenkin tiukalla.
Alennuskampanjat iskevät ihmismielen heikkouksiin ja harkintakyky lentää ikkunasta, kun mainos tarjoaa 30 prosenttia alennusta. Voisiko heräteostoksen vastamyrkkynä toimia rahojen ’tuhlaaminen’ uuteen säästökohteeseen?
Tee itsellesi palvelus ja kevennä tilisi katetta aloittamalla jokin uusi säästämismuoto. Jos samalla laitat käyntiin kuukausittaisen säästäminen, voit tyytyväisenä taputtaa itseäsi olalle aina, kun raha katoaa tililtä. Sitä ei tarvitse jälkeenpäin katua.
Tuomo Mikolanniemi
asiantuntija
LähiTapiola Henkiyhtiö
"Tee itsellesi palvelus ja kevennä tilisi katetta aloittamalla jokin uusi säästämismuoto. Jos samalla laitat käyntiin kuukausittaisen säästäminen, voit tyytyväisenä taputtaa itseäsi olalle aina, kun raha katoaa tililtä."
Korkoetu
Korkoetu on puskuri pahan päivän varalle. Voit aloittaa säästämisen pienellä kuukausisummalla tai isommalla kertasummalla, ja tiedät etukäteen kuinka paljon tuottoa saat seuraavalle vuodelle.
Kenen kanssa treffeille? – yritysten välisessä kilpailussa asiakasta houkutellaan ensitreffeille ja kertomaan itsestään lisää
Jo maailman ensimmäisissä yrityksissä on mietitty, kuinka saada asiakas koukkuun eli ostamaan yrityksemme palveluita ja pysymään poissa kilpailijalta. Samaa murhetta pohditaan edelleen päivittäin. Vaikka aihe on vanha tuttu, niin sen ympärillä tapahtuu paljon.
Suomi pärjää pääomasijoittamisessa, mutta merkityksen kasvattaminen on yhä paikallaan
21.11.2019 | Talous
Suomessa tehdään pääomasijoituksia jo merkittävä määrä, mutta edelleen jäädään muista Pohjoismaista. LähiTapiolan sijoitusjohtaja Juha Malm ja Juuri Partnersin toimitusjohtaja Samuli Sipilä keskusteliva, miten pääomasijoittamisen merkitystä voisi edelleen kasvattaa.
Pörssiin vai itsenäinen yrittäjä? Listautumisen tavoitteet on saavutettavissa ilman pörssitaivaltakin
14.11.2019 | Talous
Moni pk-yritys havittelee listautumisella uskottavuuden ja luotettavuuden kasvua. LähiTapiolan salkunhoitaja Antti Leppisen mukaan listautumisen tavoitteet on saavutettavissa ilmankin.