Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Tekoäly vie vakuutusalaa vähintään 100 vuotta taaksepäin

9.12.2017 - Valtteri Saurila

Tämä on Insurtech-blogisarjan ensimmäinen blogi. Sarjassa on yhteensä viisi osaa, joista jokainen käsittelee sellaista uutta teknologiaa tai mallia, jossa digitalisaatiota ja teknologista innovointia hyödyntämällä parannetaan ja tehostetaan vakuutusalan liiketoimintamalleja.

Tekoäly tulee olemaan yksi suurimmista teknologioista, joka muuttaa rajusti myös vakuutusalaa. Näen kehityksen pelkästään hyvänä asiana. Mutta miten niin 100 vuotta taaksepäin?

Vakuutusyhtiöiden juuret ovat pitäjien ja kyläyhteisöjen tarpeessa turvata yhteisön jäsenien suuria riskejä, eli tulipaloja. Yhteisössä tunnettiin toinen toisensa, tietoa tulipalojen ennaltaehkäisystä jaettiin ja yhteiseen pottiin kerättiin varoja, jotta suurvahingon sattuessa voitiin yksittäisen perheen tulevaisuus pelastaa. Vuosien saatossa tämä yhteisöllisyys, tiedon jakaminen ja keskinäinen varautuminen ovat jääneet liiaksi taustalle vakuutusalalla.

Mielestäni tekoäly mahdollistaa paluun näille hienoille juurille, jossa aivan keskiössä on tiedon hyödyntäminen, vahinkojen ennaltaehkäisy ja asiakaskokemus.

Tänä päivänä vakuutusyhtiöiden ongelma on, että olemme hyvin kaukana asiakkaidemme arjesta ja meitä ei koeta merkitykselliseksi.

Jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa on niin arvokas, että siitä hetkestä pitää pystyä karsimaan pois kaikki ylimääräinen ATK:n kanssa keskustelu. Fokus tulee olla asiakkaan elämässä. Empatiaan ja ihmisten väliseen luottamuksen rakentamiseen ei tekoäly tule pystymään, mutta tehokkuutta se tuo merkittävästi. Yksinkertaisten asioiden tulee hoitua helposti, mutta elämän turvaaminen ei ole yksinkertainen asia. Tehostumisen avulla meidän asiantuntijamme pääsevät keskittymään oleelliseen, eli asiakkaiden elämän ja toiminnan turvaamiseen, joka on LähiTapiolan päätehtävä.

Tekoälyn hyödyntäminen on itse asiassa ollut jo vuosia myös vakuutusalalla käynnissä, jos tekoäly-termiin lasketaan esimerkiksi korvausprosessien automaatio.
Vakuutusalalla on hyvin paljon prosesseja ja kaiken ytimessä on massiivinen määrä tietojärjestelmiä ja tietokantoja. Nämä perustekemiset ovat tekoälylle peruskauraa, koska ne sisältävät paljon sääntöjä ja järjestelmien välistä kommunikaatiota. Lähitapiolassa muun muassa ohjelmistorobotiikkaa on viety ansiokkaasti eteenpäin ja robottiensa bittinälkä kasvaa koko ajan syödessä.

Amerikkalainen vakuutusalan start-up Lemonade on kertonut, että sen tekoälyllä höystetty korvauksenhaku-prosessi pystyy jo tänä päivänä hoitamaan asiakkaan yksinkertaisen vahinkotilanteen itsepalveluna verkossa valmiiksi 3 sekunnissa.

Entä vahinkojen estäminen ennakkoon?

Mielestäni tässä on tekoälylle se todellinen haaste. Maailma alkaa olla pullollaan dataa erilaisista lähteistä, esimerkiksi pelkästään sensoreita alkaa olla jokainen uudempi laite ja väline höystettynä. Vahinkodatasta näkee tiettyjä trendejä ja syitä, mutta yhdistelemällä ihmisten käyttäytymistietoa, olosuhdetietoa, laitteen tietoja ja vahinkohistoriasta kerättyä pohjatietoa, voimme varmasti alkaa ennalta näkemään missä vahingon todennäköisyys kasvaa ja alkaa ennalta varautumaan vahinkoon tai jopa estää sen.

Olisipa hienoa, että minun datallani voisi jokin päivä estää sinun vahingon ja molemmat tästä hyötyisimme. Tämä on juuri sitä samaa yhteisöllisyyttä ja keskinäisyyttä, jota jo 100 vuotta sitten tehtiin. Tekoälyllä ja automaatiolla saadaan perusprosessit tehokkaiksi, mutta säästyneet resurssit pitää siirtää asiakkaiden hyödyksi eli loistavaksi asiakaspalveluksi, merkityksellisiksi palveluiksi ja vahinkojen vähentymiseksi.

Valtteri Saurila
Palvelujohtaja
LähiTapiola

Lue lisää Insurtechistä täältä.