Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Turvallisuus12.10.2020Huomasitko, että talvirengassäännöt muuttuivat? ”Nyt kannattaa seurata säätiedotuksia ja miettiä omia ajoja”Tänä vuonna talvirenkaat pitää vaihtaa autoon jo marraskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Uuden tieliikennelain myötä renkaiden vaihto ei ole enää sidottu vain kalenteriin, vaan se tulee tehdä kelin mukaan. LähiTapiolan kyselyn mukaan noin kolmannes autoilijoista ei ollut vielä muutoksesta tietoinen. Asiantuntija kehottaa seuraamaan lämpömittaria ja varautumaan siihen, että keli voi muuttua yllättäen.Osta autovakuutus
Uusi tieliikennelaki toi kesäkuussa voimaan astuttuaan muutoksia myös talvirenkaiden käyttöön. Lain mukaan talvirenkaita pitää tästä syksystä alkaen käyttää marras-maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Aiemmin niin sanottu talvirengaspakko oli voimassa joulukuusta helmikuuhun, joten vaadittu käyttöaika on pidentynyt kahdella kuukaudella, mutta se on nykyisin sidottu ajokeliin.- Periaatteessa esimerkiksi Etelä-Suomessa voi ajaa kesärenkailla läpi talven, jos tiet ovat sulat eikä lämpömittari painu pakkaselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sää voi muuttua yllättäen ja jäätä on varmasti jossakin silloin, kun lämpötila laskee nollaan. Uusi laki korostaa kuljettajan harkintaa, joten viimeistään lokakuun lopulla Etelä-Suomessakin kannattaa alkaa katsoa säätiedotuksia tarkkaan, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.Nastarenkaita saa uuden lain mukaan käyttää marras- ja maaliskuun välisen ajan ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nieminen pitää lainuudistuksessa joustavuuden lisäksi hyvänä sitä, että se voi vähentää teiden kulutusta ja tiestä irtoavaa katupölyä, jos esimerkiksi nastoilla ei ajeta suotta sulalla kelillä.- Turvallisuuden tähden kuljettajan kannattaa marraskuun lähetessä miettiä tulevia ajojaan. Jos tiedossa on esimerkiksi pitkä reissu toiselle puolelle Suomea, voi talvirenkaat olla järkevää vaihtaa alle jo ennen lähtöä. Jos taas ei aio vaihtaa renkaita aiempaan tapaan koko talveksi, onko sitten valmis ottamaan riskin, että joulukuussa on yksittäisiä pakkas- tai lumisadepäiviä. Kannattaa miettiä, kuinka silloin pääsee liikkeelle.Monelle yllätys – osa vaihtaa vain tarvittaessaLähiTapiolan syksyllä tehdyn Arjen katsaus -kyselyn mukaan vajaa kolmannes autoilijoista ei vielä ole tietoinen uudistuneista rengassäännöistä. Kyselyyn vastanneista autoilijoista 28 prosenttia kertoo, etteivät he tienneet, että talvirenkaiden pitää olla tänä syksynä vaihdettuna jo marraskuun alussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Enemmistölle muutos oli kuitenkin jo tuttu.Kun autoilijoilta kysyttiin, kuinka lainmuutos tulee vaikuttamaan heidän suhtautumiseensa talvirenkaiden vaihtoon, lähes joka kolmas (31 %) arveli, että hän tulee vaihtamaan talvirenkaat vain, jos sää niin vaatii. Hieman yli puolet vastaajista (55 %) kertoi vaihtavansa renkaat kuten ennenkin ja käyttävänsä niitä läpi talvikuukausien. Jotkut arvelivat muuttavansa renkaanvaihdon ajankohtaa: todennäköisesti hieman myöhemmäksi kuin aiemmaksi.
Rengastyypin lisäksi kunto mielessäLiikenteessä olennaista ei ole vain, että alla on lain ja sään edellyttämä rengastyyppi, vaan myös se, että renkaat ylipäätään ovat kunnossa. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä – tai jo sitä harkitessa – on hyvä tarkistaa kesä- ja talvirenkaiden kunto.- Urasyvyyden ja rengaspaineiden lisäksi on tärkeää pitää silmällä renkaan yleistä kuluneisuutta ja ikää. Jos talvirengas lähentelee jo viiden vuoden ikää, kannattaa säännöllisen ajajan harkita renkaiden vaihtoa. Rengas menettää ominaisuuksiaan vuosien kuluessa ja esimerkiksi vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi, kertoo Markus Nieminen.Lue lisää: Monet ajelevat liian kuluneilla renkailla – näin tarkastat asianLähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 1.–9. elokuuta 2020 kaikkiaan 1 068 henkilöä. He edustavat Manner-Suomen 15–74-vuotiasta väestöä. Kysymyksiin auton talvirenkaista vastasi runsaat 300 henkilöä, jotka omistavat auton tai joilla on käytössä leasing-auto. Kyselyn toteutti Kantar TNS ja sen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä.
  • Uudistettu tieliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020. Se korvasi aiemman, vuodesta 1982 voimassa olleen lain ja kokosi yhteen monia aiempia asetuksia.
  • Talvirenkaita on tästä edespäin käytettävä henkilö- ja pakettiautoissa sekä esimerkiksi moottoripyörissä 1. marraskuuta ja 31. maaliskuuta välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää vastaavana aikana ja muulloinkin sään ja kelin niin vaatiessa.
  • Urasyvyyden osalta lain vaatimukset ovat ennallaan. Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 millimetriä. Turvallisuuden tähden renkaita ei kuitenkaan kannata ajaa näin loppuun. Esimerkiksi sateella ja lumisella kelillä urasyvyyden on hyvä olla ainakin 4,0–5,0 millimetriä.
  • Talvirenkaat voivat olla nastallisia tai nastattomia. Nastattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi. Niiden pito on yleensä parhaimmillaan lumisella tiellä. Jäisellä tiellä nastojen pitävyys on yleensä parempi.
Lähde: Finlex, Traficom
Valitse Suomen suosituin autovakuutusVertaile, mikä kaskovakuutus sopisi autollesi parhaiten ja osta vakuutus helposti verkosta.
Osta autovakuutus
Ajankohtaista
Talous2.5.2025Velkavipu kääntyi kotitalouksia vastaan ja varallisuuserot repesivät – nyt käänne on käsillä, arvioi ekonomistiTilastokeskuksen uudessa varallisuustilastossa koko Suomi köyhtyi, mutta varakkaimmat suomalaiset köyhtyivät vähiten, mistä syystä varallisuuserot kasvoivat. Nyt tuuli on kääntymässä, arvioi ekonomisti Hannu Nummiaro. Tänä vuonna varallisuuserot voivat jo kaventua.Turvallisuus29.4.2025Kysely paljastaa, mitä suomalaiset oikeasti pelkäävät liikenteessä – ”Kyydissä istuvilla on velvollisuus puuttua”Päihtyneet kuskit, puhelimet, hirvet ja peurat sekä sähköpotkulaudat ovat suomalaisten yleisimpiä pelkoja liikenteessä, selviää LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vappuna on olennaista tiedostaa, että alkoholi lisää riskejä liikenteessä myös silloin, kun promillemäärät jäävät alle rattijuopumuksen rajan, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.Työelämä24.4.2025Kysely: Palkitseminen toisi säästöjä kuntiin ja hyvinvointialueille, mutta sen kehittämiseen ei ole aikaa65 prosenttia kyselyyn vastanneista kuntien ja hyvinvointialueiden johtajista ja luottamushenkilöistä piti organisaationsa palkitsemiskäytäntöjä riittämättöminä. Yli 90 prosenttia vastaajista uskoi, että palkitsemisella voitaisiin lisätä tuottavuutta ja saavuttaa säästöjä. Esteenä on ajan ja taloudellisten resurssien puute.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaHuomasitko, että talvirengassäännöt muuttuivat? ”Nyt kannattaa seurata säätiedotuksia ja miettiä omia ajoja”Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn