Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
FordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogKonkurrensutsätt försäkringarna
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsboFörsäkringarFordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogKonkurrensutsätt försäkringarnaPlaceringBörja placeraFonder och placeringsportföljerPlaceringsförsäkringPrivate BankingHållbarhet i placeringsverksamhetAlla produkter och tjänsterFinansieringBilfinansieringPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
LivFordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogKonkurrensutsätt försäkringarna
Vanliga frågor om livförsäkringar
Vanliga frågor om livförsäkringar
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om livförsäkringar. Om du inte hittar svar på din fråga kan du kontakta oss via chatten eller per telefon 09 453 8000 mån–fre 8–17 och lör 9–15.
Allmän information om livförsäkringar
När du ansöker om en försäkring väljer du en förmånstagare, vilket innebär att du bestämmer till vem livförsäkringens ersättning betalas.Ofta väljs make/maka som mottagare, särskilt om det finns små barn i familjen. På detta sätt kan maken/makan vid behov ta hand om utgifterna för hela familjen, inklusive barnens fritidsintressen, studier och andra utgifter. Ersättningen kan också delas mellan flera förmånstagare, till exempel make/maka och barn.Om du vill att bidraget ska betalas till din sambo, ska han eller hon utses separat till förmånstagare.Det är värt att kontrollera förmånstagarförordnandet regelbundet. Om du vill ändra förmånstagare, kan du göra det genom att logga in i LokalTapiolas nättjänst.
Försäkringens pris påverkas av din ålder och det valda ersättningsbeloppet. I Parskyddet påverkas priset av de båda försäkrades ålder. Även ditt hälsotillstånd kan höja försäkringspremien.Eventuell användning av tobaksprodukter höjer engångsersättningen för skydd vid allvarlig sjukdom.Som vår ägarkund har du rätt att få en kundförmån som har beaktats som en rabatt på din premie. Rabatten kan du få på livförsäkring och försäkring för bestående arbetsoförmåga. Storleken på förmånen bestäms för ett år framåt.Försäkringsbeloppen justeras årligen enligt levnadskostnadsindexet. När indexet stiger, stiger även försäkringsbeloppet och premierna. På motsvarande sätt kan indexet även ha en minskande verkan. Med justeringen säkerställer vi att försäkringsbeloppen följer den allmänna prisutvecklingen.
Försäkringen beviljas på grundval av hälsouppgifter. På basis av uppgifterna bedöms om försäkringen kan beviljas och på vilka villkor.Hälsouppgifterna behandlas strikt konfidentiellt.
Tidigare sjukdomar och besvär kan påverka bedömningen av försäkringslösningen. Försäkringslösningen kan inkludera ett separat begränsande villkor eller så kan du få försäkringen till ett högre pris. I vissa fall kan försäkringen inte beviljas alls.Genom att ge korrekta och fullständiga uppgifter om ditt hälsotillstånd, kan du vara säker på att försäkringen ger skydd när du eller dina närmaste behöver det.
Innehåll och genomföra ändringar
Livförsäkringen upphör när den försäkrade avlider eller senast vid utgången av den försäkringsperiod under vilken den försäkrade fyller 90 år.Parskyddet upphör när någondera av de försäkrade avlider eller senast vid utgången av den försäkringsperiod under vilken den äldre av de försäkrade fyller 90 år.Försäkringen vid allvarlig sjukdom upphör vid utgången av den försäkringsperiod under vilken den försäkrade fyller 68 år.
Livförsäkringen inkluderar dödsfallsskydd. Om du avlider, betalas ersättningen till förmånstagaren du valt.Här hittar du mer information om hur du ansöker om ersättning.
Livförsäkringen Parskydd inkluderar dödsfallsskydd. Parskydd är en gemensam livförsäkring för två personer, men var och en har sina egna förmånstagare till vilka ersättning skulle betalas.När den ena går bort, utbetalar vi ersättningsbeloppet till hens förmånstagare. Om båda går bort samtidigt, betalas ersättningsbeloppet till hälften till vardera förmånstagare.Här hittar du mer information om hur du ansöker om ersättning.
En engångsersättning betalas från försäkringen vid allvarlig sjukdom om du blir sjuk i någon av de sjukdomar som anges nedan eller genomgår något av ingreppen nedan.
  • Vissa cancerformer
  • Hjärntumör
  • Koronar-bypass genom öppen hjärtoperation
  • Ersättning av aortaklaff med klaffprotes
  • Hjärtinfarkt
  • Njursvikt
  • Organ- eller benmärgstransplantation
  • MS-sjukdom
  • Slaganfall
Läs mer i produktfaktan och villkoren där du hittar de exakta beskrivningarna av ersättningarna och deras begränsningar.
Ersättning från livförsäkring som betalas till en närstående är i sin helhet föremål för arvsskatt. Om ersättningen betalas till någon annan än en närstående, är ersättningen i sin helhet skattepliktig kapitalinkomst.Engångsersättningen som betalas från försäkringen vid allvarlig sjukdom är skattefri.Beskattningen har presenterats enligt situationen 1.1.2024. Skatteregler och praxis kan ändras i framtiden.
Ändringar i försäkringen gör du enklast i LokalTapiolas nättjänst. Du kan ändra mottagare och betalningsrater själv.Om du vill ändra ditt försäkringsskydd kan du skicka oss ett meddelande via nättjänsten. Om du vill höja ersättningsbeloppet förutsätter ändringen att det inte har skett betydande förändringar i ditt hälsotillstånd. Därför utfärdas då en ny hälsodeklaration.
Livförsäkringen beviljas av LokalTapiola Ömsesidigt Livförsäkringsbolag.
FörsäkringarHälsaLivförsäkringVanliga frågor om livförsäkringarVill du fortfarande byta språk?JaNej