Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Funderar du på att ändra din livsstil? Tränaren listar 5 vanliga stötestenar och hur man kan undvika dem

4.1.2021 - Hälsa

Vid årsskiftet är det många som vill byta spår i sitt liv. Med livsstilsförändringar strävar man efter att må bättre eller göra sig av med dåliga vanor. Det är dock vanligt att nyårslöftena blir brutna. Vi frågade en tränare om de vanligaste orsakerna till att livsstilsförändringar misslyckas och hur man kan undvika ett misslyckande.

Har du ett nyårslöfte att infria? I januari vill tusentals finländare åter ta sig i kragen och ändra sin livsstil. När LokalTapiola för ett år sedan kartlade finländarnas nyårsplaner berättade över hälften att de försöker ändra sin livsstil i början av året. Enligt enkäten Vardagsgranskning är de vanligaste målen att motionera mer, gå ner i vikt, äta hälsosammare, stressa mindre eller sova mer.

Trots goda avsikter är det många förändringar som kommer av sig. LokalTapiola Keski-Suomis må-bra-tränare Elias Huhtinen har följt med många försök på nära håll. Hans arbete är att stöda andras välmående och främja en hälsosammare livsstil.

- Människorna och situationerna är ju olika men ofta är problemen och svårigheterna samma i alla livsstilsförändringar. Om man kan undvika eller åtminstone vara beredd på dessa har man större möjligheter att lyckas på lång sikt.

Vi bad Huhtinen lista fem vanliga stötestenar i livsstilsförändringar och hur man kan undvika dem.

1) Målet motsvarar inte det man egentligen vill uppnå

Enligt Huhtinen är det vanligt att ställa upp ett kvantitativt mål som man vill uppnå. Målet kan till exempel vara att springa halvmaraton, banta 15 kilo eller sova en timme mer per natt. Det kan dock snabbt gå så att målet blir allt mer avlägset och till slut blir det som krävs helt enkelt ogjort.

- För att förbinda dig till förändringen lönar det sig att fundera på vad det verkligen betyder för dig själv om du skulle uppnå målet. Vilka är orsakerna för att du vill få bättre kondition eller orka mer? Ofta hamnar man då svara på ganska grundläggande frågor: vad är viktigt i livet för just dig?

Huhtinen uppmanar att fundera på hur man skulle fortsätta en mening som börjar med målet. Till exempel: ”Jag vill banta 15 kilo eftersom…”

- Är det viktigt för att du vill orka leka mer med barnen eller till exempel må bättre under pensionen än vad du mår just nu i arbetslivet? Ett motiv som grundar sig på värderingar kan hjälpa att hålla fast vid nya vanor och sträva efter en förändring på lång sikt.

2) Många tar sig vatten över huvudet

En vanlig orsak till att vi inte lyckas ändra livsstilen är att vi försöker oss på för många saker på en gång. En fullständig reform av vardagen kan dock vara svår att uppnå på grund av de begränsningar tiden, orken och kanske även ekonomin ställer. Huhtinen uppmanar till realism.

- Om man i januari plötsligt börjar träna fem gånger i veckan för maraton kan det hända att intresset tar slut inom ett par veckor. Människan orkar helt enkelt inte med för stora förändringar och stora förändringar är nödvändigtvis inte heller realistiska med tanke på livssituationen. Det lönar sig snarare att börja med små steg och ta tag i ett livsområde åt gången.

Du kan till exempel direkt i början fatta ett realistiskt beslut om hur mycket tid per vecka du har att öka ditt välmående: till exempel tre timmar per vecka den första månaden och fyra timmar per vecka den följande månaden. Det är viktigt att komma igång och inte genast fundera på resultaten.

- Redan små ändringar av vanorna kan få dig att känna att du äntligen tagit dig i kragen. Det ökar självförtroendet.

Undersökningar visar att redan små förbättringar av livsstilen, till exempel en liten viktminskning eller minskad alkoholförbrukning, kan minska risken för många sjukdomar.

Läs mer: Läkaren ger oss rådet att speciellt granska dessa levnadsvanor – ”redan små ändringar är betydande och ökar antalet friska levnadsår”

3) Motgångar kan vara nedslående

Det är sällan lätt att lära sig nya saker eller göra sig av med en last och därmed ska man inte låta sig nedslås av motgångar. Enligt Huhtinen stöter nästa alla som vill ändra sin livsstil på svåra stunder – särskilt om man ställt upp mål som är krävande att uppnå.

- Det lönar sig dock alltid att fundera på helheten. Om du mumsar i dig godsaker en gång eller skippar joggandet under en vecka kan du fundera på hur mycket du redan uppnått under tidigare månader. Vi är ofta mycket kritiska och fördömande mot oss själv men det finns ingen orsak att förebrå sig själv utan orsak.

Barmhärtighet är viktigt, säger Huhtinen.

- Vad skulle du säga till din vän? Om vännen inte klarat av att hålla fast vid sin nya diet eller träningsplan skulle du knappast skälla på hen för misslyckandet utan snarare uppmuntra hen att kämpa vidare. Det samma kan du göra för dig själv.

4) En ensamvarg kan behöva stöd

Det sociala trycket eller stödet är en kontroversiell aspekt vid livsstilsförändring eftersom alla inte har en lämplig person nära. Ibland räcker dock den egna motivationen inte till och då kan man leta efter utomstående stöd från många olika källor.

- Jag skulle nog inte ha simmat i morse om jag inte hade kommit överens med en kompis att vi ska göra det. Det skulle helt enkelt ha känts för dåligt att inte dyka upp och låta kompisen simma ensam. Visst är det här också ett sätt att motivera sig.

Huhtinen påminner att kamratstöd också kan vara uppmuntrande och inte bara förbindande. När man ser att kompisen utvecklas och uppnår sina mål vill man själv lyckas med samma. Om man inte har en närstående eller bekant att träna med kan man till exempel gå med i lokala kamrat- eller träningsgrupper. Nuförtiden finns det även många olika träningsprogram och temagrupper på nätet.

5) Ursäkternas mästare, var ärlig mot dig själv

Ibland kan vi ha de mest otroliga ursäkter när vi inte vill motionera eller lägga oss i tid. Många gånger kan motiveringarna vara helt vettiga men Huhtinen uppmanar att fundera på om man ibland lurar sig själv.

- Om man konstant säger till sig själv att det är först efter tio på kvällen jag har egen tid och att jag behöver den tiden för att koppla av vid teven, kan det hända att man till slut inte gör de saker man egentligen vill göra. Kanske du ändå i själva verket skulle vilja sova lite bättre och vara pigg på dagen?

Sist och slutligen är det ändå frågan om vad som är viktigt för dig själv – vilken är den sak som får dig att vilja ändra din livsstil.

- Som tur är välmående inte en så komplicerad sak. Det minsta vi kan göra för oss själva är att motionera tillräckligt, äta hälsosamt och sova cirka 8 timmar per natt. Det krävs inga HIIT-träningar eller superfood för att förbättra sitt välmående.

Elias Huhtinen arbetar som må-bra-tränare vid LokalTapiolas regionbolag i Mellersta Finland. Hans uppgift är att stöda och främja personalens hälsa och välmående. Huhtinen har tidigare arbetat som fysiktränare för idrottare, i ett arbetshälsoföretag och som företagare. Han är en av författarna till böckerna Voittavat tavat och slutför för närvarande sin magisterexamen inom idrottspedagogik vid universitetet i Jyväskylä.

Försäkra det viktigaste alltså dig själv och dina närmaste

Om livet överraskar på ett tråkigt sätt, är det viktigt att man helt kan koncentrera sig på att bli frisk. Sjukdom eller olycksfall medför hälsoproblem men påverkar ofta också ekonomin.

Räkna priset och köp