Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Körande som arbete – Busschauffören Jari har sett många farliga situationer

14.12.2020 - Säkerhet

Yrkeschaufförerna spenderar en stor del av livet på vägen medan körandet för många andra är att förflytta sig från punkt A till punkt B. Jari Hoivassilta som varit chaufför i över 40 år har sett många förändringar men även de faror som finns i trafiken. De som sitter mycket bakom ratten vet även hur vanligt det är att man blir trött. Hoivassilta önskar att alla skulle följa reglerna och beakta andra trafikanter.

Det är över 30 år sedan men bilderna finns fortfarande tydligt i minnet. Busschaufför Jari Hoivassilta körde passagerare från Åbo flygstation till Tammerfors. Det var efternatt och vinterföre. Plötsligt vände en traktor ut på vägen i mörkret. Från en sidoväg, med belysningen släckt. Hoivassilta hann vända på ratten och väja in på filen för mötande trafik.

- Som tur var kom det ingen från Tammerforshållet just då. Det är den värsta nära ögat-situationen jag upplevt när jag kört ett stort fordon. Med beaktande av hur mycket jag kört så skattar jag mig lycklig över att jag inte råkat ut för en större olycka.

Det var inte meningen att Hoivassilta skulle bli yrkeschaufför. Som ung snickare fick han anställning som lagerarbetare i en byggvaruaffär i Tammerfors. Plötsligt behövde affären någon som kan ta hand om transporterna. Det var starten på en karriär där den röda tråden varit stora fordon: paketbil, buss, långtradare, distributionsbil, sopbil och truckar.

De senaste cirka tolv åren har Hoivassilta arbetat som busschaufför. Till en början körde han långa rutter med snabbuss och de senaste åren lokalbuss i Tammerfors.

- Jag plockar upp människor på bussen och ibland släpper jag till och med av dem, säger Hoivassilta och skrattar.

- På grund av coronan har det varit lite färre människor i bussen på sistone.

”Beteendet i trafiken har ändrat”

Hoivassilta, 60 år, har ett karriärslångt sampel på trafiken i Finland. Ofta har han fått en överblick av situationer och trafikkulturen från en lite högre plats, bakom ratten på en långtradare eller buss. Kännedomen om riskerna i trafiken har kanske ökat med åldern men i stora drag tycker han att det gått mot det sämre.

- Tyvärr känns det ibland som att trafiken idag är lite som vilda västern. Särskilt i stadstrafik måste man konstant speja åt alla håll som en julgranstjuv. Jag upplever att många låter bli att följa väjningsreglerna och håller för hög hastighet. Många personbilsförare vill köra förbi stora fordon även i stadstrafik och även cyklister och fotgängare orsakar farosituationer. Som busschaufför måste man vara mycket skärpt.

Även Hoivassilta har betalat dyra lärpengar.

- På den tiden vi ännu hade mark fick jag 1 100 mark böter när jag körde överhastighet med min egen bil. Efter det har jag inte haft så bråttom.

En busschaufför har stort ansvar i sitt arbete. Hoivassiltas arbete är att skjutsa passagerarna tryggt till deras hållplatser och att hålla tidtabellen. Ett fordon som väger flera ton kan orsaka stor förödelse vid en olycka.

- Det är tryggare för alla om alla följer trafikreglerna. Låt oss glömma jag först-mentaliteten och ge rum åt varandra. Och om man reserverar tillräckligt med tid till sina resor behöver man inte skynda.

- Nu under den mörka årstiden önskar jag även att alla skulle använda reflexer och lyktor. Så sent som i morse mötte jag en cyklist i mörka kläder utan lykta. Mörkret gör att de är svåra att upptäcka. Som tur är har fler börjat använda reflex.

Trötthet är en objuden gäst

För yrkeschaufförer är trötthet en vanlig risk i trafiken. När man kör långa sträckor eller samma gamla rutt kan det vara svårt att hålla sig pigg.

Även Hoivassilta har erfarenhet av att tröttna bakom ratten. Han märkte farorna med att vara trött på fullt allvar år 2019 när tankarna började driva under körandet och han var helt utmattad efter arbetsdagen.

- Jag sökte läkarvård och fick diagnosen sömnapné. Läkaren gav mig körförbud och jag fick börja köra först när vården kommit ordentligt igång. Jag körde inte på flera månader.

Sömnapné är en sjukdom som gör att man har andningsstillestånd när man sover. Det kan leda till att man sover för lite eller osammanhängande och att man därför är mycket trött på dagen. Att köra tunga fordon när man är trött kan leda till mycket allvarliga olyckor och därmed är yrkeschaufförernas körhälsa samt kör- och vilotider strikt reglerade i lagen.

- Jag har diskuterat en hel del om sömnapné och trötthet med kollegerna och konstaterat att trötthet är en ganska vanlig utmaning i trafiken.

Det är dock inte endast yrkeschaufförer som kan vara trötta i trafiken utan även finländska chaufförer i allmänhet. I LokalTapiolas enkät Vardagsgranskning hade var fjärde respondent varit nära att somna bakom ratten. Trötthet eller minskad vakenhet är en mycket vanlig orsak till allvarliga olyckor.

Läs mer: Var fjärde förare har varit nära att somna bakom ratten – ”Trötthet ligger bakom många kollisioner med dödlig utgång”

Har Hoivassilta några råd att ge till dem som kör i vintermörkret? Dagen för intervjun började hans skift sex på morgonen och ibland börjar han redan klockan fyra på morgonen.

- Jag har radion på hela tiden. Vid körpauser stiger jag ur bussen för att röra på mig och få lite frisk luft. Det viktigaste är förstås att lägga sig i tid. Då behöver man inte göra som Uuno Turhapuro och hålla ögonen öppna med tändstickor, säger Hoivassilta skrattande men ändå med allvar i rösten.

Ska du köra långt? Ta vara på yrkeschaufförens tips

Vi bad Jari Hoivassilta berätta hur han skulle förbereda sig inför en lång färd. Tipsen nedan är till nytta till exempel om man ska på bilsemester med familjen eller på en lång arbetsresa.

  • Planera rutten och pauserna i förväg. Vilken rutt ska jag köra, var ska jag pausa? Vill man köra på mindre vägar eller njuta av landskapen lönar det sig att reservera ordentligt med tid. Även om man tänker köra direkt till resmålet måste man ha tid för pauser.
  • Förutse, undvik brådska. ”När jag körde från Tammerfors till Lappland reserverade jag tid för åtminstone två pauser för att äta och dricka en kopp kaffe.”
  • Ät ordentligt men inte för tung mat. Stig ur bilen och rör på dig då och då.
  • Sällskap eller radion hjälper dig att hållas pigg. Kör turvist om möjligt.
  • Kontrollera väderleksrapporterna i förväg. På vintern måste du reservera mer tid för resan än på sommaren. Försök köra så mycket som möjligt när det är ljust.
  • Lägg dig i tid kvällen innan.