Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Exceptionella förhållanden kan öka bedrägeriförsöken riktade mot företag – brådska, bekvämlighet och tillit gör människor utsatta för bedrägeri

4.5.2020 - Turvallisuus

Professionella skojare utnyttjar kriser och exceptionella förhållanden för att försöka lura människor. I nyheterna har man redan berättat om hur skojare försökt utnyttja coronakrisen till att lura konsumenter men även företagen är konstant utsatta för bedrägeriförsök. Människans psykologiska grundfaktorer gör att vi alla riskerar att bli lurade både i hemmet och på arbetet då skojare försöker utnyttja vårt förtroende för andra människor.

Enligt LokalTapiolas säkerhetschef Sami Sallinen är människans naturliga tankesätt att problem och skador endast drabbar andra.

- Vi vill inte tro att vi själv kan bli bedragna eller lurade. När någon sedan försöker lura oss så finns det en risk att våra psykologiska anlag tystar larmklockorna och gör att vi blir lurade, säger Sallinen.

Professionella skojare är skickliga på att utnyttja brådskan i arbetslivet och människans psykologiska anlag att respektera auktoriteter och lita på andra människor. Även människans naturliga bekvämlighet och ibland lathet gör oss utsatta för bedrägeri.

- Skojarna kan ofta bygga upp en situation där det är lättast och bekvämast att försöka få en begäran undanstökad så snabbt som möjligt, säger Sallinen.

Distansbedrägeri som utnyttjar förtroendet

Bedrägeri där man utnyttjar förtroendet har gjorts i alla tider men i det digitala arbetslivet har det blivit vanligare och fått en ny form. Ett typiskt bedrägeriförsök i arbetslivet är när skojaren låtsas vara verkställande direktören eller ekonomidirektören och ber offret överföra pengar till ett bankkonto för ett plötsligt köp eller överraskande utgift och samtidigt betonar att det är bråttom.

- Skojaren försöker alltid vara trovärdig och strävar efter att vara det på ett eller annat sätt. Vid distansbedrägeri skapar titeln och andra statusfaktorer förtroende. Majoriteten av oss vill tro gott om och lita på andra människor. Det utnyttjar skojarna, säger Sallinen.

Då arbetsmiljön oftast är säker tror vi lättare på ett bluffmejl från en person som uppger sig vara verkställande direktören.

- Brottslingarna är kreativa och strävar efter att utnyttja exceptionella förhållanden. I många företag har man nu undantagsarrangemang på grund av distansarbete och sådana arrangemang kan utsätta företaget för bedrägeriförsök. Distansarbete och tryggheten i hemmet kan göra att man inte lika lätt märker bedrägeriförsöken, säger Sallinen.

Om ett meddelande verkar konstigt så är det i allmänhet det

För att undvika bedrägeri uppmanar Sallinen att man i alla situationer följer arbetsplatsens normala processer för godkännande och kontroll.

- Om verkställande direktörens eller finanschefens begäran verkar konstig så är den i allmänhet det. Det är naturligt för oss att försöka tysta larmklockorna i huvudet och det lönar sig att stanna upp och ta sig tid att utreda ärendet. Bli inte ensam med ärendet utan kontakta till exempel din chef, råder Sallinen.

Finansbranschen får varje år kännedom om cirka 100 försök till bedrägeri där någon låtsas vara verkställande direktören eller finansdirektören. Sådana bedrägeriförsök ökar kontinuerligt och de är sannolikt en del av ett större fenomen.

Läs mer: Leo Niemeläs blogg om programmet Team Whack på YLE (endast på finska)

Egendomsförsäkringar

Skydda ditt företags maskiner och anordningar för skador.

Bekanta dig

Verksamhetsförsäkringar

Skydda ditt företags verksamhet för avbrott och olika ersättningsansvar.

Bekanta dig