Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Sömnläkare Henri Tuomilehto förundras över varför människorna inte sover: ”Världens enklaste sätt att förbättra hälsan”

4.11.2019 - Terveys

Sömn är en förmåga som var och en kan förbättra, påminner sömnläkare Henri Tuomilehto. Han fungerar som ledare på sömnkliniken Coronaria och sparrar både företag, företagare och toppidrottare.

Först måste man förstå hur viktig sömnen är. Sedan kan man göra något åt saken. Såhär summerar sömnläkare Henri Tuomilehto. Och kanske det viktigaste kommer här: sömnen är en förmåga som var och en själv kan förbättra enligt Tuomilehto.

Tuomilehto vet vad han pratar om. Han är forskare, läkare och företagare, som också själv har upplevt den förändring som tillräcklig sömn innebär för livet. Enligt Tuomilehto tror människorna att de sover mera än vad de faktiskt gör. Du förlorar nämligen alltid minst 30 minuter av sömnen någonstans. Det optimala är att man borde reservera 8,5-9 timmar för sömnen.

- Jag har själv agerat förebyggande och de senaste 15 åren har jag förstått och fokuserat på sömnen, säger Tuomilehto.

Han är ännu mycket noggrann vad gäller vilan.

- Senaste vår var till exempel en hektisk period för mig när jag hade mycket att göra. Stressen var enorm under ett par månader, men jag kunde kontrollera och kompensera den ökade belastningen med rytm och med tillräcklig sömn. Jag är en åtta timmars man, men då under våren lyssnade jag på kroppen och direkt när tröttheten kom på kvällen gick jag till sängs, klockan kunde ofta bara vara 21:30 och jag vaknade 07:45. Jag gav den tillräckliga sömnen en möjlighet, säger Tuomilehto.
Enligt Tuomilehto kan man alltid hitta på svepskäl till varför man inte sover tillräckligt, men i verkligheten beror det ofta på en själv.

Tuomilehtos egen erfarenhet är att trötta människor är effektiva i smyg även om man i verkligheten som utvilad skulle kunna få samma mängd gjord på kortare tid.

- Tidigare jobbade jag på sjukhus till vardags och forskade på kvällarna. Ofta blev jag i något skede av kvällen varse om att klockan kunde vara över ett på natten och att jag borde gå till jobbet klockan sju. I vardagsrytmen märkte jag, hur trött jag var på morgonen och på eftermiddagen efter lunchen. Jag var dock rädd för hur det skulle gå med min forskning om jag inte jobbade tillräckligt. Det ironiska var att jag forskade om hur dålig sömn påverkade hälsan, minns Tuomilehto.

– Jag fattade ett beslut om att sova mera. Av sömnen fick jag energi och efter att jag handlett åtta doktorsavhandlingar är det lätt att konstatera att sakerna löper bättre.

Hoppet till företagare

För Tuomilehto är utmaningarna för en företagare bekanta. En stark tro på sin egen sak, en vision om framtiden och en brinnande vilja att göra, ledde honom till en ny karriärväg. Efter 15 år på universitetssjukhuset bytte han sitt trygga pensionsyrke till att bli egenföretagare år 2011.
I den yrkesgrupp som Tuomilehto representerar var detta oerhört. Sömnläkaren var dock övertygad om att sömnen är en så viktig sak, att han ville hjälpa sina patienter på andra sätt än vad han kunde göra i sjukhusmiljön. Visionen var stark.

Tuomilehto har aldrig förstått varför sömnstörningar ofta behandlas med sömnmediciner utan mera omfattande undersökningar.

- Så jag insåg snabbt att sakerna enligt visionen inte kan göras på ett sjukhus. Jag tänkte att antingen ska jag nöja mig med det eller så kan jag hitta min egen lösning. Jag bestämde mig för att försöka och verksamhetsmodellen visade sig vara bra. Hos oss går alla igenom en undersökning och vi hänvisar patienten till vård enligt orsak, sammanfattar Tuomilehto.

”För 80% av människorna ligger beslutet i egna händer”

Det talas mycket om sömn för närvarande. Utöver det som är trendigt har forskningen visat att till exempel diabetes typ 2 ökar på grund av sömnbrist. Trots allt detta har sömnläkaren inte sett någon betydande förändring i människornas beteende. Endast 10-20% av människorna gör något regelbundet för att främja den egna sömnen.

Eftersom sömnen är en förmåga, kan man enligt Tuomilehto utveckla den. En sak som idrottarna förstår bra. Man måste träna på att sova. Nu är Tuomilehto bland annat sömnspecialist för NHL-laget Columbus Blue Jackets.

På lång sikt kan vem som helst hitta balansen mellan återhämtning och belastning. En professionell idrottare reser till exempel mycket men kan ändå rytmisera träningarna och tävlingarna så att idrottaren får tillräckligt med vila.

- Det viktigaste är det man själv gör. Ofta är människornas val allt annat än något som främjar den egna återhämtningen. Till exempel i en familj med barn, när barnen går och lägger sig, är kvalitetstid inte att lämna och ligga på soffan. Det lönar sig att gå till sängs, säger Tuomilehto.

– För 80 procent av människorna ligger beslutet i egna händer. Nittio av hundra vet det, men agerar inte enligt det. Men å andra sidan finns där den oanvända resursen som bara väntar på de flesta människorna, så därför delar jag gärna med mig medvetenheten om sömn.

Henri Tuomilehtos tips, kom alltid ihåg dessa 3 saker:

Värdesätt sömnen – energi produceras under natten: Ren fysiologi, som gäller alla människor. Genom sömnen får du energi och tack vare den får du lika mycket gjort på en kortare tid än vad du får gjort när du är trött och gör långa dagar

Hälsosamma levnadsvanor: Tre områden som bildar grunden för ett gott liv. Regelbunden motion, hälsosam kost och sömn. Dessa tjänar alla varandra, och om minst två av dessa tre är under kontroll i vardagslivet, är sakerna i gott skick och du främjar din egen hälsa.

Sov mer: Sömn är världens enklaste sätt att förbättra hälsan. Forskningsresultaten visar att en timme mera sömn per dygn ofta förebygger många slags problem. Jag utmanar dig: öka din sömn med en halvtimme per dygn. Efter exakt två veckor kommer du att märka effekterna. De flesta kommer att överraskas positivt.

HälsoHjälpen hjälper dig varje dag